Effektsystem till sugmotor? ( V-Tec , DOHC

Driven08
24 juli 2014 · 152 Inlägg

Blir der någon effektökning med effektsystem till dessa två alternativ med kamaxlar? Samt vad kan det tänkas hamna på?


Funderingarna gäller även byte till grenrör. Är som sagt bara intresserad utav fakta. Ej det ekonomiska. wink!



Hur fungerar mottrycket  vid effekt grenrör?

Senast redigerat av Driven08 (24 juli 2014)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
caromania Forummoderator
24 juli 2014 · 9 296 Inlägg

Det är lite oklart vad du egentligen frågar efter...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Driven08
24 juli 2014 · 152 Inlägg

Frågorna


1 : Att montera ett 2,5" Effektsystem på sugmotor efter katalysatorn kommer det ge någon ökning i effekt? ( hk såväl som nm )


2. Skiljer sig det två alternativen på motorer? Antingen med VTEC Eller om man har DOHC


3. Montering av effekt grenrör på dessa alternativ motor. Någon effekt ökning ?


4. Hur är effektgrenrör uppbyggda till en sugmotor med tanke på mottrycket dessa vill ha?



Hoppas det vart lite tydligare smile

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
insen
24 juli 2014 · 84 Inlägg

1, knappt,nån liten hk sägs det,för att göra nån större skillnad så måste det vara alldeles för dåligt org, ljudet gör dock mkt för känslan

2, DOHC dubbla överliggande kamaxlar, VTEC om jag inte missminner mig, hondas namn på deras justerbara kam tider/lyft osv

3, återigen är org dåligt så kan det ge lite, men i slut ändan så är det mest ökat ljud som gör att det känns som att bilen går bättre

caromania Forummoderator
24 juli 2014 · 9 296 Inlägg

Det går inte att generalisera så. Vilka DOHC och VTEC-motorer jämför du?

Om vi nu ska generalisera så kommer ett byta av avgas efter catten inte ge något förmodligen såvida inte originalsystemet är extremt dåligt utformat.

DOHC, dual overhead camshaft, dubbla överliggande kammar, en för avgas och en för insug.
Vtec, variabla kamtider beroende på varv och oljetryck. Även här finns på Honda två versioner, I-vtec (effektökande) E-vtec (snålare). Går inte att jämföra då det är olika konstruktioner. En vinst är att du sparar vikt genom att du slipper en kamaxel.

Effektgrenrör, (eller extractorgrenrör?) lika långa rör från ventil till där rören går ihop. Man kan generalisera ytterligare och säga att ett 4-2-1 rör (på en fyrcylindrig motor) ger bättre vrid och ett 4-1 rör ger bättre toppeffekt. Allt snack om mottryck är egentligen ganska förenklat och fel. En motor vill inte ha mottryck alls utan ett jämnt flöde av avgaser från förbränningsrum och ut. En komplicerad uppgift då varma avgaser rör sig fortare och tar mer plats och då de kyls av stannar upp pga tar mindre plats. Ett avgassystem ska alltså vara mindre längst bak än längst fram om man generaliserar ytterligare och utgår ifrån ett enkelt rakt rör. Ett extraktorgrenrör är förmodligen en av de saker som ger mest effektökning på en sugmotor "bolt-on".

Senast redigerat av caromania (24 juli 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Driven08
24 juli 2014 · 152 Inlägg

caromania skrev:
Det går inte att generalisera så. Vilka DOHC och VTEC-motorer jämför du?

Om vi nu ska generalisera så kommer ett byta av avgas efter catten inte ge något förmodligen såvida inte originalsystemet är extremt dåligt utformat.

DOHC, dual overhead camshaft, dubbla överliggande kammar, en för avgas och en för insug.
Vtec, variabla kamtider beroende på varv och oljetryck. Även här finns på Honda två versioner, I-vtec (effektökande) E-vtec (snålare). Går inte att jämföra då det är olika konstruktioner. En vinst är att du sparar vikt genom att du slipper en kamaxel.

Effektgrenrör, (eller extractorgrenrör?) lika långa rör från ventil till där rören går ihop. Man kan generalisera ytterligare och säga att ett 4-2-1 rör (på en fyrcylindrig motor) ger bättre vrid och ett 4-1 rör ger bättre toppeffekt. Allt snack om mottryck är egentligen ganska förenklat och fel. En motor vill inte ha mottryck alls utan ett jämnt flöde av avgaser från förbränningsrum och ut. En komplicerad uppgift då varma avgaser rör sig fortare och tar mer plats och då de kyls av stannar upp pga tar mindre plats. Ett avgassystem ska alltså vara mindre längst bak än längst fram om man generaliserar ytterligare och utgår ifrån ett enkelt rakt rör. Ett extraktorgrenrör är förmodligen en av de saker som ger mest effektökning på en sugmotor "bolt-on".

Intressant läsning som beskrivs till större delen förståeligt. ( nu är det min ringa kunskap som sätter stoppet ej det du förklarade.


Har läst tråden trimning om sugmotorer massvis för att det är intressant.

Vid montering av extraktor grenrör är det då rimligt med en effektökning runt 10hk ? På bilar med sugmotorer?

Tappar man något i vrid vid montering av 4-1 rör? Eller "vice versa



Om man adderar in en race katalysator i detta med avgastänket  kyler det bättre än original katalysatorn ? Eller är det "bara till för det minskade motståndet det ger än original " ?



Så genom att montera ett effekt gren rör samt ett väl utformat avgassystem så skulle man kunna höja tändningen för att få ut mer effekt ? Med tanke på det förhoppningsvis förbättrade kylförmågan? Systemet ger?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
caromania Forummoderator
25 juli 2014 · 9 296 Inlägg

Åter igen så går det inte Att generalisera på vilken effekt man kan förvänta sig av den ena eller andra åtgärden. Det gäller att känna sin egen motormodell genom att läsa mycket om vad andra gjort med just den. På vissa bilar händer kanske ingenting när du sätter på ett annat grenrör, på vissa kanske du vinner 5% effekt. Samma sak med katalysatorer. Flera nyare bilar till och med förlorar effekt på att ta bort en katalysator medan det kan ge 10-15 hästar på en gammal häck från 88 där man bara klämde på en kat på röret.

Mycket kan man generalisera kring och just den tråden du nämner är ju utmärkt för att förstå principerna. Sedan måste man utgå från en bilmodell och lära sig allt om den, baserat på andra människors erfarenheter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang