Köpråd: Pendlarbil 30-40K, Golf storlek, billig i drift och delar.

Putteliten
29 juli 2014 · 9 068 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
A-klassen ser ut att ha lite liten koffert tycker ja. Så hade ju Mercedes stora problem med rost den perioden dom började tillverkas.
Är nog mera inne på en V.A.G då tror ja.
Seat Leon är det något att ha? En får ju ett ganska vettigt exemplar för dom pengarna.

Hur är det med A3an om man nu väljer en med turbo, är det skillnad i förbrukning mellan 150hk och 180hk modellerna?

Bagageutrymmet i en A-Klasse rymmer från 390 liter och uppåt till 1190 liter när allt är fällt, en Golv IV rymmer från 330 liter och upp till 1184 liter, A-Klasse har alltså större bagagevolym, dock är en del av det på höjden.

Leon, Octavia, Golf, A3 är i grunden precis samma bil med motorer, växellådor, osv.
Att en Leon 1.8t 180hk är 6växlad gör ingen nytta för ditt motorvägsåka då en sådan varvar 3750rpm i 120km/h samt förbrukar enligt körcykeln 8.5l/100km blandad körning.
En god väns son hade en sådan Leon, han gjorde som så att han böt bort den mot en Clio 1.2 16V 75hk -04.
Den fungerar utmärkt för honom att åka till Campus Liu från E:A två/tre gånger i veckan beroende på hur hans lektioner inträffar. Den killen är dessutom 192cm lång.

Polo, Fabia, Ibiza är den mindre plattformen som även den delar "allt" av koncernens detaljer.

Förbrukningen är likvärdig mellan 150hk & 180hk så länge du inte använder kanelbullen för att mana fram de där extra 31hk.

Lasta på höjden gör jag inte, har ett par backar med grejer i och lasta ovanpå det är skitirriterande när man ska ha grejerna. Renault Clio håller jag mig så långt ifrån som möjligt, syrran hade en. Är det krockkudde i dom så måste barnstolen vara bak å då får man sitta som en märla fram. Dessutom så har dom haft massor fel på den, och polaren som är Renault mekaniker säger att det inte är några höjdarbilar.

DasAuto skrev:

Putteliten skrev:

orkavaradu skrev:
jag hade nog själv köpt en Golf IV alt en Polo från typ 08.

VW har alltid bra andrahandsvärde,kvalitet och finns delar att få tag på överallt.



innan jag gick på semester så var det en dam på jobbet som skulle sälja sin Golf IV 1,6 som gått endast 13k mil, för runt 20tusen. Den hade varit perfekt för dig :cool:

kan kolla på måndag om den finns kvar?

Hur är Polon i storlek jämnfört med Golf IV?

Det känns som att Golf IV eller Audi A3 är bästa alternativet det är ju samma delar till dom.

Det låter som en vettig bil det, många som ligger på blocket har ju gått ca 20-25K mil. Hur är 1,6an på motorvägen då? Går det köra i 130km/tim med den utan att man vill kliva ur? Orkar den med omkörningar utan att man måste plåga livet ur den?

Hade själv en Golv IV 1.6 99- det är en ganska rymlig bil måste jag säga. Syrran har en Polo 2010 som är allt annat än rymlig.

orkavaradu skrev:
hur långt ska du pendla varje dag?? så man har lite koll :)

Det är ju inte bara pendling, kommer även använda bilen i jobbet med. Har ca 90 mil i månaden till och från jobbet sen kan det bli uppåt 110mil till i månaden som bilen körs i jobbet. Mycket motorväg och stadstrafik blir det då.

DasAuto skrev:
Oilsludge är tyvärr inget jätte ovanligt problem, men är bilarna servade med fasta intervaller och inte long life så är det inget större bekymmer.

Okej, hur är det med vevhusventen på A3 och Golf IV är det modifiering på dom med eller kom det på dom nyare motorerna som satt i A4 B6?

DasAuto
29 juli 2014 · 2 751 Inlägg

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
A-klassen ser ut att ha lite liten koffert tycker ja. Så hade ju Mercedes stora problem med rost den perioden dom började tillverkas.
Är nog mera inne på en V.A.G då tror ja.
Seat Leon är det något att ha? En får ju ett ganska vettigt exemplar för dom pengarna.

Hur är det med A3an om man nu väljer en med turbo, är det skillnad i förbrukning mellan 150hk och 180hk modellerna?

Bagageutrymmet i en A-Klasse rymmer från 390 liter och uppåt till 1190 liter när allt är fällt, en Golv IV rymmer från 330 liter och upp till 1184 liter, A-Klasse har alltså större bagagevolym, dock är en del av det på höjden.

Leon, Octavia, Golf, A3 är i grunden precis samma bil med motorer, växellådor, osv.
Att en Leon 1.8t 180hk är 6växlad gör ingen nytta för ditt motorvägsåka då en sådan varvar 3750rpm i 120km/h samt förbrukar enligt körcykeln 8.5l/100km blandad körning.
En god väns son hade en sådan Leon, han gjorde som så att han böt bort den mot en Clio 1.2 16V 75hk -04.
Den fungerar utmärkt för honom att åka till Campus Liu från E:A två/tre gånger i veckan beroende på hur hans lektioner inträffar. Den killen är dessutom 192cm lång.

Polo, Fabia, Ibiza är den mindre plattformen som även den delar "allt" av koncernens detaljer.

Förbrukningen är likvärdig mellan 150hk & 180hk så länge du inte använder kanelbullen för att mana fram de där extra 31hk.

Lasta på höjden gör jag inte, har ett par backar med grejer i och lasta ovanpå det är skitirriterande när man ska ha grejerna. Renault Clio håller jag mig så långt ifrån som möjligt, syrran hade en. Är det krockkudde i dom så måste barnstolen vara bak å då får man sitta som en märla fram. Dessutom så har dom haft massor fel på den, och polaren som är Renault mekaniker säger att det inte är några höjdarbilar.

DasAuto skrev:

Putteliten skrev:

Hur är Polon i storlek jämnfört med Golf IV?

Det känns som att Golf IV eller Audi A3 är bästa alternativet det är ju samma delar till dom.

Det låter som en vettig bil det, många som ligger på blocket har ju gått ca 20-25K mil. Hur är 1,6an på motorvägen då? Går det köra i 130km/tim med den utan att man vill kliva ur? Orkar den med omkörningar utan att man måste plåga livet ur den?

Hade själv en Golv IV 1.6 99- det är en ganska rymlig bil måste jag säga. Syrran har en Polo 2010 som är allt annat än rymlig.

orkavaradu skrev:
hur långt ska du pendla varje dag?? så man har lite koll smile

Det är ju inte bara pendling, kommer även använda bilen i jobbet med. Har ca 90 mil i månaden till och från jobbet sen kan det bli uppåt 110mil till i månaden som bilen körs i jobbet. Mycket motorväg och stadstrafik blir det då.

DasAuto skrev:
Oilsludge är tyvärr inget jätte ovanligt problem, men är bilarna servade med fasta intervaller och inte long life så är det inget större bekymmer.

Okej, hur är det med vevhusventen på A3 och Golf IV är det modifiering på dom med eller kom det på dom nyare motorerna som satt i A4 B6?

Ingen aning hur det är med vevhuset, jag hade inga problem med min Golf IV 1.6 under de 3 åren jag hade den, körde från 10 000mil till ca 20 000mil

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Evildan
30 juli 2014 ·

Putteliten skrev:
Hur är det med Peugeot 206 RC då, eller Peugeot 207 GT. Är dom törstiga? Lagom storlek på bil i alla fall.

206 RC
3600rpm 120km/h.
Blandad körning 8.6l/100km.

Tighta kamremsbyten, 4år 6000mil vill jag minnas.

Inte något mer ljudisolerad än exempelvis Corolla eller Clio.
Rolig bil att köra om än inte lika direkt och busig som originalet 205GTI.

207 GT
Blandad körning 7.2l/100km.
Hittar inga utväxlingsuppgifter om den.
Säkert även det en rolig och trevlig liten fransyska.

DasAuto
30 juli 2014 · 2 751 Inlägg

Köp dig en golf istället för någon fransk bil.
En golf är vad den är, tråkig men praktiskt och komfortabel.
Komforten är betydligt bättre i en Golf än vad det är i en fransk eller asiatisk motsvarighet. En Golf IV känns lite som en passat, tror dessutom det är samma stolar.

Har haft Golf IV och även kört flertal franska bilar. Golf tycker jag är den bilen som ger mest för pengarna. Toyota är nog driftsäkrare men betydligt tråkigare och plastigare i min mening. Men det är en smaksak.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
AX3L
30 juli 2014 · 398 Inlägg

Ford Focus? Kanske någon som nämnt det tidigare, men det är ju en hyfsat driftsäker bil med förvånansvärt mycket körglädje. Står betydligt lägre i pris än Golf dessutom. Jag tänker då främst på halvkombi Sk1.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang