Renovering av Volvo B18

nyligen köpt en Volvo B18 som ett renoverings projekt :)
  • 36 Följare
  • 42 576 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 juli 2015
Emil2
11 november 2014 · 84 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206788/206788-6c8ba7497a82f18693a8e5a7f6be7dec.jpg
Lånade denna från skolan men hur mycket jag än tar i rubbas inte fjädrarna. Någon som har något tips?

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
11 november 2014 · 1 479 Inlägg

Lägg toppen på plant underlag, och ta en hylsa som är lagom stor för brickan, men inte tar i ventilen eller knastren, och knacka till lagom med en slägga smile Blir så att knastren med tiden fastnar i brickan, och behöver då lite hjälp på traven wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Emil2
11 november 2014 · 84 Inlägg

Okej tack får försöka med det. men den ventilbågen är nog inte den bästa för den sviktar tongue

Emil2
17 november 2014 · 84 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206788/206788-fe39fc404ae7e163e770dca99e51f232.jpg
Jag lånade en annan ventilbåge i skolan och fick loss en ventil med lite hjälp. dom andra går inte o få loss man skruvar och går trögare och trögare inget händer. några mer tips?

Emil2
17 november 2014 · 84 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206788/206788-b6389fb997af02d181d884c1a9481215.jpg

Emil2
17 november 2014 · 84 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206788/206788-9697c3dc4af618b4ddb01e5ba1bd9516.jpg

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
17 november 2014 · 1 301 Inlägg

Emil2 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/207/206788/206788-fe39fc404ae7e163e770dca99e51f232.jpg
Jag lånade en annan ventilbåge i skolan och fick loss en ventil med lite hjälp. dom andra går inte o få loss man skruvar och går trögare och trögare inget händer. några mer tips?

Du ska inte skruva loss ventilen :S Skruven på ventilbågen är bara för att justera hur långt du ska spänna bågen. Du komprimerar ventilfjädern genom att "dra" i handtaget. Skruvar du när du har spänt ihop bågen kommer du bara ha sönder verktyget, tro mig jag har provat.

Men annars är det som någon skrev innan. Lägg mothåll så ventilen inte kan öppna, lägg en hylsa eller rörbit på ventilbrickan och klappa till, gärna med kopparslägga eller liknande ifall du skulle missa. Jag har rivit allt ifrån nytillverkade Chevrolet-toppar till gamla traktor-toppar som stått i 20 år med såna ventilbågar och aldrig haft några problem.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Emil2
17 november 2014 · 84 Inlägg

quinna skrev:

Emil2 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/207/206788/206788-fe39fc404ae7e163e770dca99e51f232.jpg
Jag lånade en annan ventilbåge i skolan och fick loss en ventil med lite hjälp. dom andra går inte o få loss man skruvar och går trögare och trögare inget händer. några mer tips?

Du ska inte skruva loss ventilen :S Skruven på ventilbågen är bara för att justera hur långt du ska spänna bågen. Du komprimerar ventilfjädern genom att "dra" i handtaget. Skruvar du när du har spänt ihop bågen kommer du bara ha sönder verktyget, tro mig jag har provat.

Men annars är det som någon skrev innan. Lägg mothåll så ventilen inte kan öppna, lägg en hylsa eller rörbit på ventilbrickan och klappa till, gärna med kopparslägga eller liknande ifall du skulle missa. Jag har rivit allt ifrån nytillverkade Chevrolet-toppar till gamla traktor-toppar som stått i 20 år med såna ventilbågar och aldrig haft några problem.

Jag vet att man inte ska skruva men näst intill omöjligt att klämma ihop

Emil2
17 november 2014 · 84 Inlägg

Och har klappat på brickan med en hylsa och hammare så att man hör att den fjädrar

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
18 november 2014 · 1 301 Inlägg

Emil2 skrev:
Och har klappat på brickan med en hylsa och hammare så att man hör att den fjädrar

Har du fått ventilfjädern att röra sig utan att själva ventilen lämnar sätet? I såna fall så är mitt enda förslag att gå till gymmet, för då är allt löst och då är det bara att klämma ihop ventilbågen tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Emil2
18 november 2014 · 84 Inlägg

quinna skrev:

Emil2 skrev:
Och har klappat på brickan med en hylsa och hammare så att man hör att den fjädrar

Har du fått ventilfjädern att röra sig utan att själva ventilen lämnar sätet? I såna fall så är mitt enda förslag att gå till gymmet, för då är allt löst och då är det bara att klämma ihop ventilbågen tongue

Vet inte om det lämnar sätet eller inte men får försöka mer idag smile

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
18 november 2014 · 1 301 Inlägg

Emil2 skrev:

quinna skrev:

Emil2 skrev:
Och har klappat på brickan med en hylsa och hammare så att man hör att den fjädrar

Har du fått ventilfjädern att röra sig utan att själva ventilen lämnar sätet? I såna fall så är mitt enda förslag att gå till gymmet, för då är allt löst och då är det bara att klämma ihop ventilbågen tongue

Vet inte om det lämnar sätet eller inte men får försöka mer idag smile

Att fjädern rör sig spelar ingen roll, om ventilen följer med tongue Det är förbandet mellan ventilskaft och ventilbricka som kärvar ihop, alltså själva knastret. Ventilen ska stå still och fjädern komprimeras.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Emil2
18 november 2014 · 84 Inlägg

quinna skrev:

Emil2 skrev:

quinna skrev:

Har du fått ventilfjädern att röra sig utan att själva ventilen lämnar sätet? I såna fall så är mitt enda förslag att gå till gymmet, för då är allt löst och då är det bara att klämma ihop ventilbågen tongue

Vet inte om det lämnar sätet eller inte men får försöka mer idag smile

Att fjädern rör sig spelar ingen roll, om ventilen följer med tongue Det är förbandet mellan ventilskaft och ventilbricka som kärvar ihop, alltså själva knastret. Ventilen ska stå still och fjädern komprimeras.

Ah ska testa senare idag få se om dom släpper smile

Emil2
3 januari 2015 · 84 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206788/206788-e405f978f50957d89288a56570d148f2.jpg
nu så släppte dom smile

Emil2
3 januari 2015 · 84 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206788/206788-1a268cc11b675bc20dabfba3470f4b62.jpg

Emil2
3 januari 2015 · 84 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206788/206788-96ff51aee47b566f8c828e81c1e5eda4.jpg

Emil2
5 januari 2015 · 84 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206788/206788-cf1d0a6d8cd928a22dcb02e428993d29.jpg

Emil2
5 januari 2015 · 84 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206788/206788-994b58dfb5fd87e386897d2cf034073a.jpg
En plugg fick jag dän idag iaf :-)

AdrianDahlen
5 januari 2015 · 67 Inlägg

Härligt projekt, måste följas smile

Emil2
5 januari 2015 · 84 Inlägg

D24Zlatan skrev:
Härligt projekt, måste följas smile

Man tackar :-)

Senast redigerat av Emil2 (5 januari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang