4943
Sök

GOLF IV, Motorlampan lyser efter tabbe

1 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
Har en Golf 1.6 från år 2000. Kanske ganska orelevant men...

Skulle starta bilen i en backe tidigare idag, pratade i telefon samtidigt som jag hoppade in och var allmänt stimmig..
Startade inte bilen utan släppte bara handbromsen och tryckte i kopplingen.. ettans växel var i.
Bilen börjar givetvis rulla bakåt, får panne och släpper kopplingen.

Den hackar några gånger bakåt innan jag lyckas få min för dagen segtänkta hjärna att trycka på bromsen.

Efter detta så lyser motorlampan. Vet att det är otroligt svårt att svara på varför den lyser. Men om någon har ett hum vad som kan ha hänt där inne i huven?
Hade vart gott att veta vad det kan kosta i runda slängar att lösa, så man slipper fundera över det.

Har förövrigt kört bilen som vanligt 3 mil efter detta, utan några konstiga ljud eller något annat.

Tack på förhand!

1 321 Inlägg
2 augusti 2014
Är nog bara någon givare/sensor etc som inte tyckte om "hacken" bakåt och drog iväg en felkod. som måste raderas med dator för att lampan ska slockna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

6 716 Inlägg
2 augusti 2014
Vissa motorstyrdon släcker felkoden själv när den inte kommit tillbaka under ett viss antal körcyklar. (Kallstart, körning, varmstart, körning etc.)

Tror de tog 4-5 dagar innan den släckte motorlampan själv på min bil.
Senast redigerat av Malheus (2 augusti 2014)

De/Dem

2 414 Inlägg
2 augusti 2014
Du kan alltid rycka bort batterikabeln ett tag och hoppas på det bästa!

Gjorde själv en jävulskt dum grej i förrgår.....  motortvättade bilen och glömde plastpåsen över sportluftfiltret! Ett hoptryckt luftfilter och lysande motorlampa vart resultatet! big_smile   Löste sig dock när jag lättade på polen i typ 10min.

Sök