Konstigt "vinande" ljud i Audi A4...... HJÄLP!!

JEL
3 augusti 2014 · 4 Inlägg

Hej.
Har en A4 1.8T Avant -03 med automat...

Det har uppkommit ett vinande ljud som hörs mest när bilen är kall....
Har försökt att lokalisera det men gått bet....

Som sagt så tjuter det mest när bilen är kall och avtar när man kört en bit, men inte helt....

Konstigt är också att ljudet inte följer motorvarvet, utan "gaspedalen"....
dvs. att när jag tex kommer till en nedförsbacke och släpper gasen så avtar ljudet
fast motorvarvet är den samma.....Om ni förstår hur jag menar?

Har också märkt att ibland när jag står i trafikljusen så uppkommer ljudet o efter ett par sekunder
försvinner det lika fort.... Men åter igen, endast när bilen är kall....

Någon som har några idéer på vad som kan orsaka denna vinande ljud??

Mvh. Janne

JEL
5 augusti 2014 · 4 Inlägg

Ingen??? :-O

AlextremeII
5 augusti 2014 · 104 Inlägg

När du skriver att ljudet "följer gaspedalen" och hur du förklarar det, så tänker jag: turbovin?
Men att de skulle komma och gå verkar lustigt.

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
it_mutt Avstängd
5 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

När fick lådan service sist?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
S-U-Z-U-K-I
8 augusti 2014 · 31 Inlägg

Starta bilen öppna huven be en polare gasa efter som ljudet kommer inte från rullande bil så se om du kan hitta vart det kommer i från  om jag har fattat det rätt

JEL
9 augusti 2014 · 4 Inlägg

Funderat också på Turbon..... Men den går väl inte upp i varv när man inte gasar....?
Typ när jag står vid rödljusen på tomgången......

Lådan är nyligen helrenoverad, så den borde ju vara ok..... Växlar och funkar som den ska.

Har haft en polare som kollat efter ljudet, men vi lyckas inte lokalisera det.....

Som sagt är ljudet mest påtagligt när motorn är kall, sedan avtar det mer o mer..... Men inte helt....

it_mutt Avstängd
9 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

JEL skrev:
Funderat också på Turbon..... Men den går väl inte upp i varv när man inte gasar....?
Typ när jag står vid rödljusen på tomgången......

Lådan är nyligen helrenoverad, så den borde ju vara ok..... Växlar och funkar som den ska.

Har haft en polare som kollat efter ljudet, men vi lyckas inte lokalisera det.....

Som sagt är ljudet mest påtagligt när motorn är kall, sedan avtar det mer o mer..... Men inte helt....

Ah, ja dåså. Annars tycker jag det låter som ett typiskt ljud för kalla automatlådor, då ex.vis när det verkligen börjar bli dags för oljebyte. Men, är det nyligen gjort så bör det ju gå att utesluta kan man tycka.

Å andra sidan, den precis som turbon, borde inte heller gå upp i varv när man "står still"

Senast redigerat av it_mutt (9 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang