2657
Sök

Seat Ibiza TDI 01:a. Problem med varmstart och ibland kallstart samt lyse i klima/stereo.

43 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
#1
Hej.
Första problemen uppstod då bilen vart svår att starta varm, åtgärdades med ny tempgivare för 3 år sedan efter felkod.

Sedan började det strula med lyset i stereon som ibland inte ville slockna när man tog ur nyckeln, ibland fungerade det men lös då istllet när man kom tillbaka och drog ur batteriet över helger då vi endast pendlar med den.

Sedan kom problematiken med varmstart, om man stänger av den för affärsbesök så är den riktigt kinkig och man får mala och pumpa på gasen. Låter man den stå en timma = inga problem.

Nu senast så har den börjat bråka även kall då den startar men dör rätt snart igen 2-3 ggr, sedan går den igång och problemfritt.

Kan någon guida mig i djungeln med immobilizer, kodnycklar m.m så man vågar använda bilen igen?

Senaste felkodsavläsningen nedan:

VAG-COM Version: Release  311.2-N


Chassis Type: 6K - Seat Ibiza
Scan: 01,02,03,08,15,17,25,35,56

Address 03     -------------------------------------------------------
   Controller: 1J0 907 379 AF
   Component: ASR     20 IE CAN  0001
   Coding: 13404
   Shop #: WSC 11111
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
            49-00 - No Communications

Skipping Address 15-Airbags

Address 56     -------------------------------------------------------
   Controller: 6K0 035 186 C 
   Component:  Radio GRO         1V32
   Coding: 00401
   Shop #: WSC 06402
3 Faults Found:
00856 - Radio Antenna
            29-00 - Short to Ground
01465 - Signal wiring from Combi-instrument
            49-00 - No Communications
01320 - Control Module for Climatronic (J255)
            49-00 - No Communications

End   -------------------------------------------------------

Diesel eller 300++

Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2014
#2
fronta skrev:
Hej.
Första problemen uppstod då bilen vart svår att starta varm, åtgärdades med ny tempgivare för 3 år sedan efter felkod.

Sedan började det strula med lyset i stereon som ibland inte ville slockna när man tog ur nyckeln, ibland fungerade det men lös då istllet när man kom tillbaka och drog ur batteriet över helger då vi endast pendlar med den.

Sedan kom problematiken med varmstart, om man stänger av den för affärsbesök så är den riktigt kinkig och man får mala och pumpa på gasen. Låter man den stå en timma = inga problem.

Nu senast så har den börjat bråka även kall då den startar men dör rätt snart igen 2-3 ggr, sedan går den igång och problemfritt.

Kan någon guida mig i djungeln med immobilizer, kodnycklar m.m så man vågar använda bilen igen?

Senaste felkodsavläsningen nedan:

VAG-COM Version: Release  311.2-N


Chassis Type: 6K - Seat Ibiza
Scan: 01,02,03,08,15,17,25,35,56

Address 03     -------------------------------------------------------
   Controller: 1J0 907 379 AF
   Component: ASR     20 IE CAN  0001
   Coding: 13404
   Shop #: WSC 11111
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
            49-00 - No Communications

Skipping Address 15-Airbags

Address 56     -------------------------------------------------------
   Controller: 6K0 035 186 C 
   Component:  Radio GRO         1V32
   Coding: 00401
   Shop #: WSC 06402
3 Faults Found:
00856 - Radio Antenna
            29-00 - Short to Ground
01465 - Signal wiring from Combi-instrument
            49-00 - No Communications
01320 - Control Module for Climatronic (J255)
            49-00 - No Communications

End   -------------------------------------------------------

Fast, det där är inte immo-relaterat skulle ju jag påstå iaf.

Jag skulle ju iofs gissat spontant på tempgivaren igen, åtminstone i relation till att den är svårstartad varm. Men, utan kommunikation med ECM:en är det ju givetvis bara en gissning

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

43 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
#3
Ok. Förra gången jag kollade hade jag larm på nyckeln och immobilizer också men de var ej satta ikväll.
Ingen kontakt med ECM, varför har jag inte det, vill jag absolut minnas jag sett innan, men blev osäker.

Diesel eller 300++

43 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
#4
Och tempgivaren böt jag i förrgår, utan positivt resultat på detta problem.

Diesel eller 300++

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2014
#5
Hänger inte riktigt med på vad du vill ha hjälp med när det gäller immon. Att du har det, ja det betvivlar jag verkligen inte.

Att tempgivaren är bytt borde kanske stått redan i första inlägget. Eller ja, det gör det ju, men där står att den är bytt för 3 år sedan.
Senast redigerat av it_mutt (5 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

43 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#6
Jag vill ha hjälp med att bilen skall starta varm efter affärsbesök på 10 minuter.
Samt att den alltid skall starta på första försöket och hålla sig startad när den är kall.
Kan det ha att göra med stereon vilket känns som nyckelproblem blir jag gärna av med det också:)

Diesel eller 300++


Sök