2046
Sök

Audi 100 2.0e går risigt på tomgång och vid belastning

60 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
hej som rubriken, en audi 100 2.0e -94 4 cyl bensin motor. Enkelt förklarat, den går på 3 cylindrar på tomgång, vid jämn gas går den rent, och vid minsta lilla belastning går den på 3 cylindrar.

på tomgång går den på 3 cylindrar (och alltid 3an som är borta) men om du gasar upp i varv lite försiktigt så vid ca 2000 rpm så börjar den gå på alla och fortsätter göra det hela registret. men vrider du istället gasen i botten så går den bara på 3 cylindrar (och även där alltid 3an som är borta)

den är lättstartad, den har jämn komp på alla cylindrar, har testat rengöra bränslefiltret, har testat byta plats på spridare men ingen skillnad, gnista på alla tändstift, den dör om man drar ut kabeln till lmm.

den går något bättre när den är kall.

börjar ha slut på ideer själv så nu vänder jag mig till garagets forum. enligt mig så känns det som att felet är bränslerelaterat, att den får för lite soppa vid belastning men tillräckligt vid jämn gas och att den går något bättre när den är kall för att automat choken ligger i. (bara en teori)

tacksam för svar /mvh erik

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

6 483 Inlägg
9 augusti 2014
Hej!
Kolla först rotor och fördelarlock! När bytte du rotor och fördelarlock sist? Dessa bör bytas med några års mellanrum.

Se...n testa att byta tändkablar.
Sen...spraya startgas runt insug och slanganslutningar för att checka att det inte är läckage någonstans. Går motorvarvet upp när du gör detta så har du läckage!

60 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
juste glömde bort att uppdatera hära.. problemet är redan löst och det var 3ans tändkabel som var dålig (trots att det såg ut att vara bra gnista).. gammal/skadad kabel leder dåligt med ström. och en kabel som blir varm leder ju ännu sämre, vilket förvärrade symptomen när motorn blev varm. ganska logiskt nu när man vet om det men man lär så länge man lever.. smile

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

Sök