11 augusti 2014
Trådstartare
Tjenamors!
Fick problem att starta bilen när jag varit ute en sväng igår, och idag så började det komma symptom på elbrist. Kändes inte som att bilen fick till tändningen, lampor började blinka, osv. Startade upp bilen och kopplade bort batteriet, och då började den genast hosta och ha sig. Varvade upp en snabbis och då hostade den till och klarade sedan inte av att hålla igång bilen på tomgång direkt efter utan dog. Felet försvinner såfort det sitter ett laddat batteri i den, vilket gör att mina misstankar vänder sig mot herr generator och hans vapendragare.
Är dock inte världsbäst på bilar, men har läst runt att det inte behöver vara generatorhaveri, utan att det kan vara spänningsregulatorn, en oxiderad kabel i anslutning till generatorn, eller för dåligt spänd rem till det andra remhjulet som bråkar. Vet ej om generatorn bytts tidigare, men om den inte har det så kanske det var dags. Bilen har ändå gått 25.000mil.
Har inte mätt upp laddspänningen från den till batteriet, men det känns väldigt mycket som att generatorn inte tvärdött, utan bara ger ut en för svag spänning.
Har en Haynes "Gör det själv"-bok, så om jag inte är helt bakom flötet bör jag kunna lösa problemet, även om det kanske tar lite tid om nu hela generatorn måste bytas.
Vad tror ni är felet? Vad bör jag ge mig på först, och hur gör jag det enklast?
Tack på förhand!