Hx40 snurrar inte på tomgång!? b230

elgh33
14 augusti 2014 · 266 Inlägg

gjorde första uppstarten med "nya" turbon det är en äkta holset hx40 direkt ifrån en lastbil då den har kolosalt avgashus, aja iallafall den börjar inte snurra fören man börjar ge lite gas, den sitter på ett hemmabyggt grenrör, är de normalt? det handlar om en b230fk

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Mack Forum- och sitemoderator
14 augusti 2014 · 26 136 Inlägg

Den ska väl inte börja "arbeta" förrän man ger den riktigt avgastryck, om jag förstått det hela rätt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Dr_struts
14 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Antagligen så ger motorn inte tillräckligt med avgaser för att det ska snurra impellern utan det smiter i mellan tills du ger gas ^^ Grattis till 0 respons wink

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
elgh33
14 augusti 2014 · 266 Inlägg

jo jag är ju med på de men har aldrig hört talas om att den inte änns snurrar på tomgång men sålänge de inte är någon fara så prövar jag köra lite med detta och ser hur de går hahah smile

räknar med värdens ketchup bil iallafall men man tar vad man har smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
myran Foto/Bilnörd
14 augusti 2014 · 1 541 Inlägg

elgh33 skrev:
jo jag är ju med på de men har aldrig hört talas om att den inte änns snurrar på tomgång men sålänge de inte är någon fara så prövar jag köra lite med detta och ser hur de går hahah smile

räknar med värdens ketchup bil iallafall men man tar vad man har smile

För mycket olja.. Holset trivs gärna med runt 1.5-2mm restriktor/strypning vid ingående olja. Annars går det trögt i lagret.

Googla så hittar du info om detta.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
fridasbabe
14 augusti 2014 · 104 Inlägg

Varför så stor turbo, tänkt att bygga vidare? Ska själv inte säga något håller på att bygga min b230 motor med hx35w turbon. Checkade din bil, helgrym, fast dock alldeles för stor turbo, bör tänka på att bygga om motorn till att börja med, det är 10k+

Kör farmors racing bil...
elgh33
14 augusti 2014 · 266 Inlägg

tack för svaren ska kolla på dedär med strypning smile jo jag märkte de efter bilen stängdes av och man försökte snurra på impellern med fingret så va den bra mycke trögare att snurra på än när turbon låg lös

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
elgh33
14 augusti 2014 · 266 Inlägg

fridasbabe skrev:
Varför så stor turbo, tänkt att bygga vidare? Ska själv inte säga något håller på att bygga min b230 motor med hx35w turbon. Checkade din bil, helgrym, fast dock alldeles för stor turbo, bör tänka på att bygga om motorn till att börja med, det är 10k+

tackar! smile letar inga monster effekter men fick denna turbon jäkligt billigt, så tänkte testa, 530topp k-kam 550cc spridare hx40+extern wg och e85, orörd botten ska ju hålla för 300hk iallafall rasar de så rasar de smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
fridasbabe
14 augusti 2014 · 104 Inlägg

elgh33 skrev:

fridasbabe skrev:
Varför så stor turbo, tänkt att bygga vidare? Ska själv inte säga något håller på att bygga min b230 motor med hx35w turbon. Checkade din bil, helgrym, fast dock alldeles för stor turbo, bör tänka på att bygga om motorn till att börja med, det är 10k+

tackar! smile letar inga monster effekter men fick denna turbon jäkligt billigt, så tänkte testa, 530topp k-kam 550cc spridare hx40+extern wg och e85, orörd botten ska ju hålla för 300hk iallafall rasar de så rasar de smile

Jo har nästan samma tänk, fast ingen e85 för mig, inte alls på lång sikt. Ska börja med intern wg, sen extern wg, röret är byggt för extern wg men jag har kört sönder original turbon så är prio att få ingång skiten. Sen ska jag ladda max 0.8 tills jag bytt spridare och pump. Vilket jag gör samma dag. Siktar också på 300hk sen. Börjar på 250hk så man inte blir besviken. Får ta och börja med a-kammen med fördelarspår då jag i princip får den. Sen får jag se vad det kan bli..

Kör farmors racing bil...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang