Impreza Gt -98 Dumpventil installation

Tobb3Anderss0n
23 augusti 2014 · 10 Inlägg

Tjena, Nu är det så att jag har en impreza gt -98 och det är så att ägaren innan har kopplat in en dump som har 2 slang anslutningar och en slang går till ett T-kors där en går till laddtryck och en till motorn (?) Sen den andra anslutningen sitter det inte något på (Det jag tycker är konstigt) Och sen kommer IC in på toppen av dumpen då, Är detta riktigt kopplat för i nuläget är det bara luftfilter som dumpar.. Tacksam för svar. smile

Toddemannen
23 augusti 2014 · 664 Inlägg

Bild?

Tobb3Anderss0n
23 augusti 2014 · 10 Inlägg

Det kan nog fixas ska ändå på affärn satt återkommer med bild strax !

Tobb3Anderss0n
23 augusti 2014 · 10 Inlägg

Är lite ny på garaget men exakt hur klistrar man in bilder ?
Men dumpen iaf ser exakt ut som en " Greddy typ S " iallafall exakt likadana och på dom sticker det ju ut 2 anslutningar på sidan allt annat sitter som det ska sitta tror ja, men ena anslutningen där (den silvriga inte den på det lila) Är ju till Tkors med laddtryck sen nån slang till motorn och den andra (lila) är bara tom.. Ber om ursäkt om jag skriver som ett a*sle!

insen
23 augusti 2014 · 84 Inlägg

en återcirkulerande som körs öppen?

vad menas med att den ena går till laddtryck

det borde vara (om återcirkulerande) en liten slang som går till insuget(öppnar dumpen)
en slang som sitter på en tryckslang oftast nära turbon
en slang som går till nånstans mellan luftburk och turbons inlopp

om den körs öppen så finns inte den sista slangen, om den inte bara är pluggad då

Tobb3Anderss0n
23 augusti 2014 · 10 Inlägg

Hörde med en kompis, skickade en bild till han på fejjan, och han tror att som du säger att det är en återcirkulerande som körs öppen att jag ska testa plugga den slangen som bara hänger där! Och det jag menar med att ena går till laddtryck det är att den ena anslutningen från dumpen går till ett T-kors där ena slangen från T-korset går till laddtrycksmätaren och andra slangen till motorn. Sen är det en till anslutning på dumpen som det bara hänger en avklippt slang på men ska testa plugga den och se om det blir nån skillnad. smile

insen
23 augusti 2014 · 84 Inlägg

den avklippta slangen, är den tunn eller grov?(20mm+)

du har 2 tunna slangar, en lite grövre en en anslutning som är skruvad?

Tobb3Anderss0n
23 augusti 2014 · 10 Inlägg

Finns även en vridbar ventil (?) "hard" och "soft" under dumpen, ställer den bara in inställningar på fjädern inne i dumpventilen om man vill ha hårdare tryck (laddtryck?) för att den ska dumpa osv?

insen
23 augusti 2014 · 84 Inlägg

japp, den är väl dock på toppen?

ska vara ställd precis så att den håller stängt vid ditt max ladd

Senast redigerat av insen (23 augusti 2014)

Tobb3Anderss0n
23 augusti 2014 · 10 Inlägg

Den avklippta är rätt tunn exakt som den som går till T-kors kan inte säga hur många mm men smal o tunn iaf .. Så jävla svårt o förklara.. jag har tektniskt sett en tjock (slang) till intercoolern, en till tjock slang som går gud vet vart nånstans iallafall under motorn, och sen har jag en smal tunn slang som går till T-korset och sen har jag en till smal tunn slang som är avklippt. Det är allt som sitter på dumpen. Förstår om du inte fattar nåt inte ens jag förstår vad jag skriver..

Tobb3Anderss0n
23 augusti 2014 · 10 Inlägg

Aa kanske är på toppen, är nog min dump som sitter upponer för annars får den nog inte plats, men okej ska nog inte röra den så mycket då.. Är riktigt svårt dehär när det är ägaren innan som har installerat allt så vet ju inte vart han har dragit allt också dessa förbannade boxermotorer som man inte fattar hälften av ens, men kanske bara är o plugga den smala avklippta slangen sen är allt som det ska vara tongue

insen
23 augusti 2014 · 84 Inlägg

i så fall så är den återcirkulerande och rätt kopplad, om nu alla slangar sitter som dom ska i andra änden

den extra tunna slangen hjälper dumpen, men inget man måste ha

hörs det att den öppnar?

Tobb3Anderss0n
23 augusti 2014 · 10 Inlägg

Okej okej då förstår jag,

Nä inte direkt allt jag hör är sportluftsfiltret som dumpar.. Själva dumpen låter ingenting alls :o

insen
23 augusti 2014 · 84 Inlägg

är den rätt kopplad så låter det bara ur luftfiltret, det är där den släpper ut all luft

Tobb3Anderss0n
23 augusti 2014 · 10 Inlägg

Jaha men trodde dumpen skulle låta också, men isf så ska det ju vara rätt ! Tack så hemskt mkt för svaren !! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang