Bytte kopplingen på bilen, en peugeot 107 halvaut. årsmodell -10. Motorn/växellådan/kopplingen visade från en början inga tecken på oriktigheter när jag testade växellådan (från N, ned till E, upp till R och sedan tillbaka till N). Bilen var då på domkraft.
Monterade ihop bilen, tog ned den från domkraften och testade att starta motorn på nytt. Motorn flöt på bra i Neutral men så fort jag la den i R "hoppade" motorn till. Det lät som att en del i växellådan/motorn gick av. Detta upprepades ett antal gånger innan jag till slut gav upp.
Är det ett måste att man kalibrerar växellådan efter byte av kopplingen? Jag har tänkt besöka den lokala bilverkstan (Mekonomen), vad ska jag fråga efter?
Är det ett måste att man kalibrerar växellådan efter byte av kopplingen? Jag har tänkt besöka den lokala bilverkstan (Mekonomen), vad ska jag fråga efter?
Om du inte kalibrerar den på en bil med automatisk kopplingen kommer den brännas i förtid.
Om du inte kalibrerar den på en bil med automatisk kopplingen kommer den brännas i förtid.
Åk till en Toyota verkstad istället.
Är det mer regel än undantag att motorerna låter illa när man byter kopplingen (om man inte kalibrerar dvs)?