4139
Sök

Problem med motorn(?) efter byte av koppling (peugeot 107 -10)

11 Inlägg
24 augusti 2014
Trådstartare
Bytte kopplingen på bilen, en peugeot 107 halvaut. årsmodell -10. Motorn/växellådan/kopplingen visade från en början inga tecken på oriktigheter när jag testade växellådan (från N, ned till E, upp till R och sedan tillbaka till N). Bilen var då på domkraft.

Monterade ihop bilen, tog ned den från domkraften och testade att starta motorn på nytt. Motorn flöt på bra i Neutral men så fort jag la den i R "hoppade" motorn till. Det lät som att en del i växellådan/motorn gick av. Detta upprepades ett antal gånger innan jag till slut gav upp.

Är det fel på lamellcentrumet och dess centrering? Urtrampningslagret ser ungefär ut som denna http://img.skruvat.com/img/721%20487/721%20487.jpg. Originalet såg ungefär ut så här http://img.skruvat.com/images/30/90-02- … -230_t.jpg.

198 Inlägg
24 augusti 2014
Jag tror att växellådan måste kalibreras eftersom kopplingen är ny.

11 Inlägg
24 augusti 2014
Trådstartare
Är det ett måste att man kalibrerar växellådan efter byte av kopplingen? Jag har tänkt besöka den lokala bilverkstan (Mekonomen), vad ska jag fråga efter?

6 716 Inlägg
25 augusti 2014
k0ppling skrev:
Är det ett måste att man kalibrerar växellådan efter byte av kopplingen? Jag har tänkt besöka den lokala bilverkstan (Mekonomen), vad ska jag fråga efter?

Om du inte kalibrerar den på en bil med automatisk kopplingen kommer den brännas i förtid.

Åk till en Toyota verkstad istället.

De/Dem

11 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
k0ppling skrev:

Om du inte kalibrerar den på en bil med automatisk kopplingen kommer den brännas i förtid.

Åk till en Toyota verkstad istället.

Är det mer regel än undantag att motorerna låter illa när man byter kopplingen (om man inte kalibrerar dvs)?

198 Inlägg
25 augusti 2014
Ja antingen en Toyota eller en Peugeot verkstad.
Senast redigerat av Highway_Outlaw (25 augusti 2014)

6 716 Inlägg
25 augusti 2014
Menar Peugeot...hade Toyota Aygo i huvudet bara!

De/Dem

11 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
Tackar. Ska ta bilen till Peugeots verkstad imorgon.

Sök