3324
Sök

Lamdamätaren har börjat lyst efter jag kopplat in hks dump , volvo 940 97 turbo

321 Inlägg
1 september 2014
Trådstartare
Tjenare, nu äre så att lambdamätaren har börjat lysa efter jag satt dit en hks dump på tryckröret närmast insuget , den lyser bara när man drar på med bilen å den drar jävligt med bensin då, jag brukar gå ut efter ett tag å koppla ur batteriet å nållställa det , å senlyser den såklart inte tills man börjar gasa ur bilen vad kan vara för fel ? Originaldumpen är ikopplad också...

164 Inlägg
2 september 2014
Om det är en öppen dumpventil är ju problemet att du dumpar luften ut i atmosfären. Eftersom luften som dumpas redan är uppmätt av luftmassemätaren så räknar motorstyrsystemet med att motorn kommer att få i sig den luften.

När motorn inte får den luften som blivit uppmätt blir ju bränsle/luftblandningen fet eftersom det saknas en mängd luft i blandningen. När blandningen blir fet känner lambdasonden av detta och troligen blir den så fet att det feta anslaget uppnås, då sätts en felkod.

En återcirkulerande dump (som original) skickar den dumpade luften tillbaka in i motorns luftintag igen, då fungerar styrsystemet som det skall.

321 Inlägg
3 september 2014
Trådstartare
Jaha okey , men finns det något man kan göra för de är en öppen dump å det har funkat för flera andra 940 å med min gamla 740 ? Nått trix lär väl finnas som man kan göra ?

164 Inlägg
9 september 2014
frightnight skrev:
Jaha okey , men finns det något man kan göra för de är en öppen dump å det har funkat för flera andra 940 å med min gamla 740 ? Nått trix lär väl finnas som man kan göra ?

Javisst, förlänga kablarna till luftmassemätaren och flytta på den så att den sitter monterad på trycksidan, efter dumpventilen. Dock får man då se till att man har en frisk turbo som inte spottar ur sig för mycket olja för då kommer LMM att bli förorenad ganska snabbt.

Sök