2696
Sök

Värdering volvo 740 16v?

71 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#1
Tjena jag va o kollade på en 740 glt 16valve idag och undrar vad ni skulle bedöma den var värd?
har ingen bild men det är alltså en volvo 740 glt 16 valve ljus grå av årsmodell 89 med 15 000 mil på mätaren.
2 ägaren (första ägaren var en gammal gubbe som sedan dog och då ärvde dottern den och säljer den nu.
stått obesiktad sedan 2009 ungefär.
kördes häromdagen och den startar lätt.
väldigt fin inrednig i blått/svart.
ac (vet dock inte om den funkar, har inte provat).
centrallås
vinterdäck till men som var lite sisådär dåliga.
negativt då: Bromsarna ligger på då den i princip stått still i några år.
tankmätaren funkar ibland och varvräknaren funkar inte
några lås behöver smörjas upp
läckel olja från toppen/ locket där man fyller på olja till motorn.
små ytrost fläckar här o var som är fixat med något vitt rostskydd.
var inne på besiktning 2012 och fick några fel: någon lampa var trasig,handbromsen tog inte tillräkligt,var ett rosthål i ena innerskärmen.
koppling tar väldigt långt ut.
helhets mässigt är den ganska fin.

Dom skulle ha 10 000kr för den prutat och klart.
jag tyckte det var lite för mycket men vad tycker ni? försökte komma överens om 8000 men dom var omöjliga att pruta med.
Senast redigerat av dillpojken (2 september 2014)

121 Inlägg
2 september 2014
#2
E ju lite jobb på den, kanske inget som kostar skjortan men runt 7 skulle ja bjudit som högst med tanke på dessa fel och brister. Med tanke på att den stått så pass många år så kan dolda fel börja dyka upp efter hand.

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

377 Inlägg
2 september 2014
#3
Tar dom inte ditt bud på 8.000 :- så vänd om och glöm Volvon.

378 Inlägg
3 september 2014
#4
7500-8000kr, obesiktigad allt möjligt kan hända.

// KimpaaBooY

____________________________________
1 340 Inlägg
3 september 2014
#5
Sedan? Kombi?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

6 688 Inlägg
3 september 2014
#6
dillpojken skrev:
Tjena jag va o kollade på en 740 glt 16valve idag och undrar vad ni skulle bedöma den var värd?
har ingen bild men det är alltså en volvo 740 glt 16 valve ljus grå av årsmodell 89 med 15 000 mil på mätaren.
2 ägaren (första ägaren var en gammal gubbe som sedan dog och då ärvde dottern den och säljer den nu.
stått obesiktad sedan 2009 ungefär.
kördes häromdagen och den startar lätt.
väldigt fin inrednig i blått/svart.
ac (vet dock inte om den funkar, har inte provat).
centrallås
vinterdäck till men som var lite sisådär dåliga.
negativt då: Bromsarna ligger på då den i princip stått still i några år.
tankmätaren funkar ibland och varvräknaren funkar inte
några lås behöver smörjas upp
läckel olja från toppen/ locket där man fyller på olja till motorn.
små ytrost fläckar här o var som är fixat med något vitt rostskydd.
var inne på besiktning 2012 och fick några fel: någon lampa var trasig,handbromsen tog inte tillräkligt,var ett rosthål i ena innerskärmen.
koppling tar väldigt långt ut.
helhets mässigt är den ganska fin.

Dom skulle ha 10 000kr för den prutat och klart.
jag tyckte det var lite för mycket men vad tycker ni? försökte komma överens om 8000 men dom var omöjliga att pruta med.

10.000 för en rostig obesiktigad 740 med sliten koppling, kärvande bromsar (Bromsok är inte ovanligt) samt oljeläckage?

Håller med Glesmark, max 3000 kr.

De/Dem

huh?
10 427 Inlägg
3 september 2014
#7
Köpte min 740 GLT 16V 2007 för 20 000 besiktad men oskattad. Den hade då gått 12500mil, men det fanns inte direkt något fel alls på den förutom en liten krockskada på sen stötfångare (repad plast) och lite lacksläpp i skärmkanterna.

Är trådskaparens objekt väldigt rostigt så känns det ju inte som någon idé att köpa den, kanske går att hitta bättre exemplar för samma peng. Visst, inredning, chassidelar osv kan ju vara fräscha men känns väl kanske inte värt om karossen börjar risig, särskilt om det kanske finns mera dold rost.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
3 september 2014
#8
Om du nu skulle få för dig att köpa den, byt kamremmen med tanke på att den stått sedan 2009.
Men håller med dom andra, rimligt pris 3000:-

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

71 Inlägg
3 september 2014
Trådstartare
#9
tack för alla svar!
glömde skriva att kamremmen är bytt _performance_ smile
Jag tror jag struntar i o köpa den, hade jag fått 7-8 som några skrev så hade det varit okej.
tack igen för alla svar och tips!smile

71 Inlägg
3 september 2014
Trådstartare
#11
Jo de känns nog som att man kan få något bättre för dom pengarna:) som t.e.x dom två som du länkade.

Ubåtsingenjör
7 359 Inlägg
3 september 2014
#12
som flera har nämnt .. 3000 är max vad jag hade gett för den bilen !


Forummoderator
18 277 Inlägg
6 september 2014
#13
Rätta mig nu om jag har fel gubbar...

Men brukar inte dessa 16V-maskinerna dra sjuka mängder olja om de inte servats på rätt sätt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

huh?
10 427 Inlägg
6 september 2014
#14
Hybridsmurfen skrev:
Rätta mig nu om jag har fel gubbar...

Men brukar inte dessa 16V-maskinerna dra sjuka mängder olja om de inte servats på rätt sätt?

Aldrig hört talas om tongue



Sök