2766
Sök

Projekt Tot Rod (Provkörningsfilm på sida 10)

Beskriver byggandet av dotterns motoriserade "lådbil"

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
170 956 Visningar
Uppdaterades senast 6 juli 2021
229 Inlägg
30 september 2014
#81
Kan du inte bygga upp en ram ovanför och dra kedjan i en omväg frammåt via en "mellanaxel" med två drev på. då kan du ändra utväxlingen där också om du vill och sedan dra kedjan bak till svingen.


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#82
Mattilacken skrev:
Kan du inte bygga upp en ram ovanför och dra kedjan i en omväg frammåt via en "mellanaxel" med två drev på. då kan du ändra utväxlingen där också om du vill och sedan dra kedjan bak till svingen.
Känns som att jag vill hålla det så enkelt som möjligt. Det är trots allt en lådbil tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#84
Tja!

Jag har hållit på med dotterns rod i helgen. En hel del faktiskt smile Så här mycket faktiskt tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2014-10-05194805_zps1d560ad3.jpg

Och då tänker ni: Han har ju fan inte gjort ett skit. Lat som fan är han. Haft hela helgen på sig och inte fått nåt gjort. Fast så är inte riktigt fallet. För lyfter man av karossen så ser det numera ut såhär.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2014-10-05194851_zps6ace2c61.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2014-10-05195114_zps4f931b7f.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2014-10-05195031_zps8910bc45.jpg

Jag har än så länge bara punktat ihop allting, men det håller i alla fall för min egen vikt. Motorn sitter också på plats och kedjan linar upp. Jag behöver fixa en löprulle för kedjan för att få klart den delen bara. Jag tror det kan bli rätt bra. Karossen sitter som en smäck med. Riktigt fin passform. I nuläget är den dock typ stum bak och ganska mjuk i fjädringen fram. Får se hur jag löser det på sikt. Men för stunden så duger det.

Till nästan helg blir det att ta med allt till jobbet, hetvattentvätta allt, helsvetsa allt, slipa alla fogar och sen lacka ramen. Efter det blir det att provstarta motorn och provköra lite tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 516 Inlägg
6 oktober 2014
#86
tongue Blir gööör bra det här.
Inte för att vara en sådan där negative putte men du tror inte det blir lite tung styrt med breda däck i fram?
Sen funderar jag på en sak till,
går det att få styr stången lite mer till vänster så dottern kan ta med en medpassagerare?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
#87
HG_ skrev:
tongue Blir gööör bra det här.
Inte för att vara en sådan där negative putte men du tror inte det blir lite tung styrt med breda däck i fram?
Sen funderar jag på en sak till,
går det att få styr stången lite mer till vänster så dottern kan ta med en medpassagerare?
Har nån plan på att smalna av fälgarna och skaffa smalare däck fram. Men som den står nu är det inga problem att ratta den med en hand trots att det inte finns någon ratt. Och visst skulle det gå att vinkla den men bilen är så pass smal så det skulle inte se bra ut och skulle bli konstigt när hon blir större.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

235 Inlägg
7 oktober 2014
#88
Ballt bygge, kom ihåg när man byggde egna lådbilar i unga dar som bestod av träplank, barnvagnshjul som spikades fast med tejp, ett rep för styrningen, en pall och en vänlig själ som fick putta utav bara f.n hahaha big_smile din är nog mer gedigen och självgående, bra jobbat!

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.

Motor Intresserad
136 Inlägg
7 oktober 2014
#89
Prem lagd

Fyfan så frän ! en sån sku ja haft för en sisådär 18 år sen då jag hängde mycket på dragracing depåerna :p

Vilken bil går det snabbast att värma upp mat i?
-Nissan Micra

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#90
Amazonan skrev:
Ballt bygge, kom ihåg när man byggde egna lådbilar i unga dar som bestod av träplank, barnvagnshjul som spikades fast med tejp, ett rep för styrningen, en pall och en vänlig själ som fick putta utav bara f.n hahaha big_smile din är nog mer gedigen och självgående, bra jobbat!
Det är nya tider nu wink

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Ford fantast
1 607 Inlägg
8 oktober 2014
#91
HG_ skrev:
går det att få styr stången lite mer till vänster så dottern kan ta med en medpassagerare?
herren i huset kommer nog att köra en runda med den ändå smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
#92
Fiesta_Racing skrev:
HG_ skrev:
går det att få styr stången lite mer till vänster så dottern kan ta med en medpassagerare?
herren i huset kommer nog att köra en runda med den ändå smile
Herrn i huset har provsuttit och den kommer gå att köra wink Om inte annat om jag får till fjärrstyrningen på den. Då behöver man inte ens nå pedalerna tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

35 Inlägg
8 oktober 2014
#93
Riktigt coolt bygge! Tänk med lite mer motor så hade den varit riktigt rolig för fullvuxna också!big_smile

Allt ser bra ut förutom en sak jag kände var viktig att nämna. Vart ramen ansluter mot framvagnen, försök få till nåt stag som går ut till fästen för bärarmar.

Det borde bli ganska mycket styare i chassiet då.roll Eller är tanken att det ska bli någon slags "krockzon"?


Såg nu att nedre delen av ramen ansluter mot framvagn på "bredare" ställe, tittade på den övre först
Senast redigerat av benko (8 oktober 2014)


Ford fantast
1 607 Inlägg
8 oktober 2014
#94
quinna skrev:
Fiesta_Racing skrev:
HG_ skrev:
går det att få styr stången lite mer till vänster så dottern kan ta med en medpassagerare?
herren i huset kommer nog att köra en runda med den ändå smile
Herrn i huset har provsuttit och den kommer gå att köra wink Om inte annat om jag får till fjärrstyrningen på den. Då behöver man inte ens nå pedalerna tongue
tänkte mig det en sådan leksak får man inte ha för sig själv. big_smile

min pappa byggde en trampebil med fjädring som man satt två i bredd och med 3 växlar framåt och en servosnäcka från en datsun. dom åren vi hade den var vi kung i byn tongue

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
9 oktober 2014
Trådstartare
#95
benko skrev:
Riktigt coolt bygge! Tänk med lite mer motor så hade den varit riktigt rolig för fullvuxna också!big_smile

Allt ser bra ut förutom en sak jag kände var viktig att nämna. Vart ramen ansluter mot framvagnen, försök få till nåt stag som går ut till fästen för bärarmar.

Det borde bli ganska mycket styare i chassiet då.roll Eller är tanken att det ska bli någon slags "krockzon"?


Såg nu att nedre delen av ramen ansluter mot framvagn på "bredare" ställe, tittade på den övre först
Styv i chassiet? Krockzon? Det är en lådbil! tongue

I nederkant ansluter den bredare och jag har tänkt på att göra infästningen i överkant bredare med, men efter att ha känt på grejerna och kostaterat att det fortfarande bara är en lådbil så har jag skitit i det.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

1 861 Inlägg
9 oktober 2014
#96
Känns som en bra ide, det blir bara mer vikt som ska flyttas på smäller det så smäller det och den kommer nog inte va någe gocart ändå så "styvheten" märks nog inte ^^


405 Inlägg
11 oktober 2014
#97
Pren lagd !! big_smile tufft bygge

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
14 oktober 2014
Trådstartare
#98
Bygget fortgår, men jag har inga bilder att visa idag. Jag ska försöka göra ett jätteryck i helgen och få chassie och stommen till inredningen helt klart i helgen. Jag har börjat lite smått med infästning för soppatank och jag har fixat en fjäderbelastad kedjespännare som kommer få duga tills jag kommer på någon bättre lösning. Kedjan är kortad också och körd i tvättmusslan på jobbet så nu går den att ta i utan att bli svart om händerna tongue Sjukt va skitig en kedja kan vara!

Jag har för övrigt också snackat med en firma i Stockholmstrakten och fått löfte om att köpa billack billigt. Och då blir det candylack... lite oklart i vilken nyans än dock tongue Skitsugen på någon kopparton eller någon riktigt ball blå. Förslag?

För övrigt så söker jag sponsorer tongue Är det någon som sitter på lite gamla RC-grejer? Servon, sändare och mottagare söker jag, och även en elmotor av något slag, typ torkar motor.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

1 125 Inlägg
14 oktober 2014
#99
Kopparton är ju klart en favorit hos mej.


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
14 oktober 2014
Trådstartare
#100
fadret skrev:
Kopparton är ju klart en favorit hos mej.
Håller med... frugan är däremot inte övertygad tongue Någon som har bilder på balla candylacker?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!


Sök