Akuthjälp Med V70 TDI 99:a

Marcusen
7 september 2014 · 76 Inlägg

Gått  52.000  helt  underbara mil! Men så  börjar pendlarbilen krångla  idag!
Den rycker väldigt å vill inte gå  helt jämt om man inte  har  gaspådrag.. då drar den väldigt
gott och jämt men  bolmar  lite svart rök och ett vinande  visslande ljud höres

Jag misstänkte turboras men  ingen blå eller vit rök å jag har känt på  turbosnurran å heller där  inga glapp
eller  konstigheter?
Vad  kan  det annars vara?!  Kan luftmassemätaren havererat men vad  skulle det vinande  ljudet då komma från endast vid   kraftigt gaspådrag?

Såå tacksam för  hjälp!

Marcus

Life is like a turbo
Olja
7 september 2014 · 189 Inlägg

Har samma fel på min med men de händer bara ibland, kan gå flera dagar imellanåt men sen plötsligt kan de komma igen o är exakt samma som du beskriver. Har bytt luftmassemätare,kollat turbon,bytt egr-ventil,kollat pumpinställningen o allmänt kollat div luftslangar men utan resultat.. Men när den väl börjar gå hackigt så hjälper det iaf på min att köra lite hårt me den en kort kort stund så brukar den bli normal igen

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
turbo98
7 september 2014 · 1 362 Inlägg

Marcusen skrev:
Gått  52.000  helt  underbara mil! Men så  börjar pendlarbilen krångla  idag!
Den rycker väldigt å vill inte gå  helt jämt om man inte  har  gaspådrag.. då drar den väldigt
gott och jämt men  bolmar  lite svart rök och ett vinande  visslande ljud höres

Jag misstänkte turboras men  ingen blå eller vit rök å jag har känt på  turbosnurran å heller där  inga glapp
eller  konstigheter?
Vad  kan  det annars vara?!  Kan luftmassemätaren havererat men vad  skulle det vinande  ljudet då komma från endast vid   kraftigt gaspådrag?

Såå tacksam för  hjälp!

Marcus

låter som turbon ändå tycker jag;)

Marcusen
7 september 2014 · 76 Inlägg

Men jag kände på den å Den  snurra  hur  lätt som helst å inget axialglapp eller radialt  heller!
Kan det vara luftmassemätaren men den borde väll ge felkod

Life is like a turbo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang