Golf GTI Special-84 helrenoveras

En Golf GTI Special-84 Ska helrenoveras. Och med det menar jag att allt ska bytas eller renoveras. Men så mycket som möjligt av originalet ska räddas. varit avställd i 8 år men klarat sig väldigt bra från rost. Så lite fix innan man kan testa att köra den
  • 59 Följare
  • 55 515 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 september 2016
HPC
16 september 2014 · 42 Inlägg

danjac skrev:

HPC skrev:

danjac skrev:

Motor är ju samma men jag fundera på om motorfästena är samma som Audin. Annars passar Golfen i blocket. Men som jooeell skrev så har jag inte ens tänkt på oljetråget. Men som båda motorerna ska ut så blir det ju enkelt och byta ifall det är så att oljetråget är olika.

Men att Audin hade subframe har jag inte ens tänkt på. tongue  Så när jag ska plocka ur motorn vilket är enklast tro?
Att lyfta ur motorn eller sänka ner motorn med subframe? Ska börja skruva ner allt runt omkring imorgon så får kolla på subframen imorgon så får vi se. Men tur du sa det för det har jag missat helt haha roll
Chevrolet Trans Sport är ju enklast ner och den har subframe fast det är en v6:a i den tongue

När jag har lyft motorn ur Golfen samt Audin så har jag alltid valt att ta dom uppåt. Golfen väljer jag att lyfta med lådan och Audin utan, vardera jobb tar ungefär 1h utan lyft. Golfens fästen går att flytta över till Audins motor.

Kanon att du redan har testat och göra som jag hade tänkt big_smile För Audins växellåda passar ju ändå inte till golfen tongue
Tänkte lyfta ut motorn med växellåda ur golfen då jag fundera att byta kopplingen när den har stått så länge.

Bilarna står på en åker hos en vän då han har traktor. Så motorlyftet bör bli enkelt smile
För de ska bort så fort som möjligt då bilar och gräs är en dålig kombination

För att inte missförstånd ska ske, jag har inte lyft ner Audi motorn i Golfen. Men har däremot provat att para ihop motor, låda, fästen m.m. Då min Audi fick motorhaveri så fick den tänka Audimotorn som skulle till Golfen åka till bruksbilen istället.

Audi 80 B4 (1992)
Volkswagen Golf Mk1 "GTI" "Bättre än originalet" (1982)
danjac
16 september 2014 · 698 Inlägg

Hervas skrev:
Japp, brukar också handla där ifrån smile

Imponerad av tyskarna att de har så mycket reservdelar för en liten peng. Till och med Volvo ligger hästlängder bort när det gäller reservdelar smile
Vad tycker du om dem? De har fått ganska mycket negativt men jag tycker leverans, service osv varit bra än så länge. Kvalitén har jag dock ingen erfarenhet av än smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
16 september 2014 · 698 Inlägg

HPC skrev:

danjac skrev:

HPC skrev:

När jag har lyft motorn ur Golfen samt Audin så har jag alltid valt att ta dom uppåt. Golfen väljer jag att lyfta med lådan och Audin utan, vardera jobb tar ungefär 1h utan lyft. Golfens fästen går att flytta över till Audins motor.

Kanon att du redan har testat och göra som jag hade tänkt big_smile För Audins växellåda passar ju ändå inte till golfen tongue
Tänkte lyfta ut motorn med växellåda ur golfen då jag fundera att byta kopplingen när den har stått så länge.

Bilarna står på en åker hos en vän då han har traktor. Så motorlyftet bör bli enkelt smile
För de ska bort så fort som möjligt då bilar och gräs är en dålig kombination

För att inte missförstånd ska ske, jag har inte lyft ner Audi motorn i Golfen. Men har däremot provat att para ihop motor, låda, fästen m.m. Då min Audi fick motorhaveri så fick den tänka Audimotorn som skulle till Golfen åka till bruksbilen istället.

Ja men ner går väl alltid. Lyckas man få ner en v8 i en hundkoja så ska väl detta gå lol

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Hervas
16 september 2014 · 2 373 Inlägg

danjac skrev:

Hervas skrev:
Japp, brukar också handla där ifrån smile

Imponerad av tyskarna att de har så mycket reservdelar för en liten peng. Till och med Volvo ligger hästlängder bort när det gäller reservdelar smile
Vad tycker du om dem? De har fått ganska mycket negativt men jag tycker leverans, service osv varit bra än så länge. Kvalitén har jag dock ingen erfarenhet av än smile

Jag tycker att dom är bra, man får räkna med ca en veckas lev tid.

Häls. Hervas
danjac
16 september 2014 · 698 Inlägg

Hervas skrev:

danjac skrev:

Hervas skrev:
Japp, brukar också handla där ifrån smile

Imponerad av tyskarna att de har så mycket reservdelar för en liten peng. Till och med Volvo ligger hästlängder bort när det gäller reservdelar smile
Vad tycker du om dem? De har fått ganska mycket negativt men jag tycker leverans, service osv varit bra än så länge. Kvalitén har jag dock ingen erfarenhet av än smile

Jag tycker att dom är bra, man får räkna med ca en veckas lev tid.

Det får man väl överleva. Skulle ta 2 veckor nu när delarna var slut hos tillverkaren. Så man får se smile Blev ju sugen på en Audi 80 också när man såg din fina tongue Så det var väl tur att min Audi var upprostad.....

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Hervas
16 september 2014 · 2 373 Inlägg

danjac skrev:

Hervas skrev:

danjac skrev:

Imponerad av tyskarna att de har så mycket reservdelar för en liten peng. Till och med Volvo ligger hästlängder bort när det gäller reservdelar smile
Vad tycker du om dem? De har fått ganska mycket negativt men jag tycker leverans, service osv varit bra än så länge. Kvalitén har jag dock ingen erfarenhet av än smile

Jag tycker att dom är bra, man får räkna med ca en veckas lev tid.

Det får man väl överleva. Skulle ta 2 veckor nu när delarna var slut hos tillverkaren. Så man får se smile Blev ju sugen på en Audi 80 också när man såg din fina tongue Så det var väl tur att min Audi var upprostad.....

Jaså blev du det smile vrf inte skaffa en wink Tack för det!

Häls. Hervas
danjac
16 september 2014 · 698 Inlägg

Hervas skrev:

danjac skrev:

Hervas skrev:

Jag tycker att dom är bra, man får räkna med ca en veckas lev tid.

Det får man väl överleva. Skulle ta 2 veckor nu när delarna var slut hos tillverkaren. Så man får se smile Blev ju sugen på en Audi 80 också när man såg din fina tongue Så det var väl tur att min Audi var upprostad.....

Jaså blev du det smile vrf inte skaffa en wink Tack för det!

Haha säg inte så för då lär jag skaffa en lol

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Hervas
17 september 2014 · 2 373 Inlägg

danjac skrev:

Hervas skrev:

danjac skrev:

Det får man väl överleva. Skulle ta 2 veckor nu när delarna var slut hos tillverkaren. Så man får se smile Blev ju sugen på en Audi 80 också när man såg din fina tongue Så det var väl tur att min Audi var upprostad.....

Jaså blev du det smile vrf inte skaffa en wink Tack för det!

Haha säg inte så för då lär jag skaffa en lol

Haha klart du ska!

Häls. Hervas
danjac
18 september 2014 · 698 Inlägg

Ingen direkt uppdatering men slänger in lite bilder vad man pysslar med så ni inte tror att det ligger nere. Fronten revs ner idag för att lättare kunna få ut motorn sedan smile

Muttrarna/skruvarna var givetvis sönderrostade och som allt ska bort i helt skick så tog jag ut lte frustration.   
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-d29caf9cb508acb500c990e53c70457b.jpg

Så var tvungen att lägga mig efter det...
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-3dcbfe40b9a8d3149233ed0a32ece5fb.jpg

Sen var det bara att ge sig på sketet igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-3dedebb18b62a85a59b0db2ee2ab8c4b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-0d1e55145775538f8d65391507dde396.jpg

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Hervas
18 september 2014 · 2 373 Inlägg

Vad är det för Audi 80 och årsmodell?

Häls. Hervas
danjac
18 september 2014 · 698 Inlägg

Hervas skrev:
Vad är det för Audi 80 och årsmodell?

En Audi 80 1,8 s en 88:a. smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Hervas
18 september 2014 · 2 373 Inlägg

danjac skrev:

Hervas skrev:
Vad är det för Audi 80 och årsmodell?

En Audi 80 1,8 s en 88:a. smile

Ok

Häls. Hervas
danjac
21 september 2014 · 698 Inlägg

Tyvärr är det bara oväder och delarna blir hela tiden försenade. Men lite småplock blir det

Fläkten till kylaren tyckte jag var ovanligt liten med tanke på hålet. Efter närmare titt så visade sig att fläkten inte var original. Den kom från en Ford Fiesta lol

Så jag började titta på den som satt i Audin. Och helt otroligt. Det var princip bolt on. Behövde bara böja ut kanten lite. Det får duga till uppstart smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-dd3dd2c2a3b208842263c1b78663b969.jpg

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Hervas
22 september 2014 · 2 373 Inlägg

Kanon!

Häls. Hervas
danjac
26 september 2014 · 698 Inlägg

Här står det stil. Delarna blir ytterliga 2 veckor försenade sad
Bara skitväder sad
Och fortfarande inte hittat något garage ( som man har letat i 3 år efter ) Men förhoppningsvis blir väl far och jag klar med hans garage innan vintern.

Så jag kan svetsa rosten under vintern. Annars får man väl ta framvagn, bakvagn och motorn att renovera i vintern. Motorn får plats vid de andra som är i lägenheten tongue
Så ni behöver inte bli oroliga att det bli dött bara delarna kommer så blir det fart.

Det enda som jag håller på med nu är att försöka svetsa upp fläktkåpan. Bilder kommer. smile

Och de delar jag ej har hittat som behövs nya är fläktkåpa och hjullagerhus spindel bägge sidor. Så om någon vet vad de finns och köpa nya så får ni gärna skriva det smile Annars får man försöka hitta beg delar i bättre skick som man får renovera upp. roll

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
27 september 2014 · 698 Inlägg

Lägger upp lite tråkiga bilder på det man gör just nu.

En beg men rostfri fläktkåpa är på väg. smile Den ska blästras och lackas. Men behövde en till uppstarten så gjorde en provisorisk oseriös lagning på den gamla så länge. Den får duga till uppstarten. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-1ce48fbc0ea803dbdef9f2dd3a263c34.jpg

Så litet var hålet från början men som alltid så blir det mer roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-87dc36e4d3d20107cff1064f4aa20874.jpg

Hälften gjort
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-71fbfd4f9f0add88826a7a5bd02b10c9.jpg

Då var den hörnbiten klar. Om ni undrar varför det är så mycket porer så har jag bara tillgång till en svets från clas ohlson som är ca 15 år gammal med glapp i lol Har tillgång till en riktig fin 3-fas svets  Men behöver dra en ny 3-fas kabel först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-611384a53af88709965ac6429c6cb2d7.jpg

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
1 oktober 2014 · 698 Inlägg

Har förberett båda motorerna så det bara är att lyfta ur dem. Bilder kommer.

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
2 oktober 2014 · 698 Inlägg

Dags för en uppdatering.

Skruvade väck insuget på golfen idag. Och där finns mycket jobb. Får damma  av filen och porta både insuget och toppen. Insuget är ju ren katastrof rena stoppklossen. Även toppen då jag inte gilla knölen i taket. Annars blir det bara matchportning.
Motorerna ska lyftas ut så småningom då det är bara lite småkrafs kvar att plocka bort.
Ursäkta de urusla mobilbilderna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-be96c1b60205fd0ef98d0b82f877737f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-2b5337ae380467f6090e110c3bbc59d1.jpg

Här ser man den största skillnaden mellan Audins insug och Golfens. Spridarna sitter i toppen på golfen men i insuget på Audin.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-579043b4307fea44eeb265c57cf97635.jpg

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
konsp
2 oktober 2014 · 120 Inlägg

Hmm spännande skillnad med spridarna i insuget!
Fortsätt langa bilder alltid kul o se detaljer på de båda motorerna, håller själv på o renoverar en 8v gti golf-motor för tillfället.

danjac
2 oktober 2014 · 698 Inlägg

konsp skrev:
Hmm spännande skillnad med spridarna i insuget!
Fortsätt langa bilder alltid kul o se detaljer på de båda motorerna, håller själv på o renoverar en 8v gti golf-motor för tillfället.

Ja jag tänkte det ifall det är någon som undrar vad som är skillnaden mellan de 2 motorerna smile Även givaren till fläkten är annorlunda så ska lägga upp en bild på det med sen var det några andra saker. Men bilder på allt kommer smile

Va kul smile Tycker jag allt du kan lägga upp bilder i en mapp på din sida så man kan se vad du pillar på smile

Men kommer skaffa en vanlig Golf MK1 efter denna är klar. Den finns stor potential i dessa bilar. Lätt bil med relativt bra krutpaket= Roligt. Då blir det en originalbil fast med mycket värre chassi och motor.  Har redan börjat samla på mig motordelar till den bilen och har motorreceptet stort sett klart tongue Ska även testa om det går att svetsa om en topp så man får på Audins insug så man kan köra med dubbla K-jetronic system. 4 spridare i insuget o 4 i toppen. Fungerade bra med dubbla k-jetronic på en Volvo iallfall roll Annars blir det gnistat bränslehuvud mm eller tar ett från en större motor som v8 och plugga 4 smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang