Lämplig volvo 5a att trimma?

wallingstam
16 september 2014 · 474 Inlägg

Hejsan!

Jo det är så att jag blivit med en E30 som jag ska sätta ner en överladdad motor i och registreringsbesiktiga, det är tanken i alla fall.
Jag har hela tiden varit inne på en T5a från volvo 850 men fick nyligen tipset om att det är bättre att ta 2,5l turbomotorn från nyare volvomodeller, alltså motorn som heter B5254T då den enligt uppgift ska klara 600 häst utan att öppna motorn, förutsatt att den är frisk givetvis.

Har googlat lite men verkar inte vara så många som skrivit något om dessa motorer än, antar att de är lite för nya för att ha hamnat i trimträsken.

Är det någon utav er som sitter på bra info?

Är det så att man kan köra oöppnat och ändå ha en PÅLITLIG motor som levererar ca 350-400 whp så vore det kanon = mer pengar på kringutrustning.

Att B5254T skulle vara bra va tydligen för att den har bra foder samt att det är 83 mm borr. B5234T (gamla T5an) som jag varit inne på att använda mig utav ska tydligen vara känslig för vändkanter som man ej får bort utan att behöva borra upp och köra öd-kolvar.

Vet att det är mycket "volvonördar" här på garaget, så nu ber jag er om hjälp smile

Samt om man skulle köra på 2,5l motorn, är det samma sprängkåpa på de manuella lådorna till dom som till gamla T5an? Finns ju en del zf-lådor som är omgjorda för att passa vitfemmorna, och då är alltså frågan om dom även passar B5254T?

Tack på förhand!

Mvh

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
turbodeath
16 september 2014 · 2 452 Inlägg

prata med salle...han kör ju med oöppnad motor o plcokar den effekten nästan...stämmer att den nyare 2,5t motorn tål mer som kom 04- o framåt tydligen.

döden kommer tillbaka
Blyfot_Racing
16 september 2014 · 904 Inlägg

Salle har en t5 motor från 05 bästa motorn men 04 s60R klarar ju 400 på E85

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
wallingstam
16 september 2014 · 474 Inlägg

turbodeath skrev:
prata med salle...han kör ju med oöppnad motor o plcokar den effekten nästan...stämmer att den nyare 2,5t motorn tål mer som kom 04- o framåt tydligen.

Då är frågan vem den här "Salle" är smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
FLindgren
16 september 2014 · 5 089 Inlägg

Tänk på att motorn hamnar väldigt långt bak i en e30 då tråget sitter framför balken orginal. Och nu hamnar bakom.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
wallingstam
16 september 2014 · 474 Inlägg

Ska köra på ett kortat 960-tråg som iaf ska passa på B5234T motorn så den hamnar vettigt till. Men det tråget kanske inte funkar på ex, en B5254T motor?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Ahonen
16 september 2014 · 350 Inlägg

Det är inte så att dom 5cyl 83mm blocken har samma problem som 4cyl volvomotorer med 83mm borr? Att dom spricker i fodrerna vid trimning?

För isåfall blir dom ju direkt olämpliga till det!

Vid hårdare trimning av 4cyl väljer man ju då 81mm blocken(T4 98-00). Vilket jag kan tänka mig att 2.3L femmorna ligger på?

Bild där dom brukar spricka på 4cyl
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-0d1656485b1456d2b1cf91e98ee16155.jpg


Jag är inte helt hundra på detta! Men det är ju "i princip" samma block med olika antal cylindrar bara smile

Figgis
16 september 2014 · 287 Inlägg

En maskin från R -07 och uppåt b5244t har 83 borr men med riktiga foder så den ska klara mer ös smile
Eller alternativt, som kanske är lättare att få tag i är en lite äldre t5a,B5234t med lätta veven -02 och upp har jag för mig. Den har ju dock 81borr då.

Att plocka 600hk ur en helt oöppnat maskin tror jag blir att utmana ödet dock.
Några potenta motorer är som sagt salle1 och mj-r här på garaget. Alternativt min men den är ju inte klar big_smile

Men upp mot 400+ i maskin från en nyare t5a på E85 går ju kalas!

BMW M3 E46 (2001)
Volvo S60R AWD "E85" (2005)
torpis Forummoderator
16 september 2014 · 10 572 Inlägg

Finns inga poänger i att åka oöppnad motor egentligen. Skall ma nupp till denna effekt så är det ju vettigt att öppna motorn och byta till nya prylar lite här och var. Medan man ändå gör det kan man ju passa på att välja rätt block. 4-5-6cyl spelar ju ingen större roll i mina ögon.

När motorn ändå är i sär så kostar det marginellt mer att borra blocket och montera smidda kolvar, sen är det skottsäkert smile  Tycker man den kostnaden är hutlös, ja då ska man inte trimma bilar helt enkelt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
wallingstam
16 september 2014 · 474 Inlägg

Grejen är den att jag inte får ta en motor som ligger över typ 230 hk original eftersom att den då blir för stark i förhållande till vikten för att kunna registrera E30n som ombyggt fordon, 15kw/100kg

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
wallingstam
16 september 2014 · 474 Inlägg

torpis skrev:
Finns inga poänger i att åka oöppnad motor egentligen. Skall ma nupp till denna effekt så är det ju vettigt att öppna motorn och byta till nya prylar lite här och var. Medan man ändå gör det kan man ju passa på att välja rätt block. 4-5-6cyl spelar ju ingen större roll i mina ögon.

När motorn ändå är i sär så kostar det marginellt mer att borra blocket och montera smidda kolvar, sen är det skottsäkert smile  Tycker man den kostnaden är hutlös, ja då ska man inte trimma bilar helt enkelt.

Så då vore det kanske inte så dumt att köra på med T5an som jag tänkte först, eftersom att eventuella vändkanter försvinner om jag borrar till första ÖD.

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
wallingstam
16 september 2014 · 474 Inlägg

Annars har väl saab några riktigt sköna motorer som håller för bra med mos?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
spokenratt
16 september 2014 · 3 860 Inlägg

Då får man ta tid7gare T5or än vad som sagts, annars är just den T5 som kom 2005 med 260hk org ruggig vid trim.

och för info så lär ju inte "salles" motor vara oöppnad nej... bearbetade kolvar, annnan kam, andra stakar...

Om du inte får gå över 230hk orginal lutar det kanske åt en 2,4t eller en 2,5t motor om du ska ha av de nyare. Och då tycker jag det lutar åt 2,5t från 2005 på 210 hk. Det finns potens även i dom!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
wallingstam
16 september 2014 · 474 Inlägg

spokenratt skrev:
Då får man ta tid7gare T5or än vad som sagts, annars är just den T5 som kom 2005 med 260hk org ruggig vid trim.

och för info så lär ju inte "salles" motor vara oöppnad nej... bearbetade kolvar, annnan kam, andra stakar...

Om du inte får gå över 230hk orginal lutar det kanske åt en 2,4t eller en 2,5t motor om du ska ha av de nyare. Och då tycker jag det lutar åt 2,5t från 2005 på 210 hk. Det finns potens även i dom!

Har du nå bra sida som man kan läsa på om den motorn? Hittar inte så mycket gällande den i trim-sammanhang.. Annars får jag slå en pling till autotech, dom kan ju sina volvomaskiner smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Toddemannen
16 september 2014 · 664 Inlägg

Köp en saab 4a då om du inte vill öppna upp!


T5 motorn , pallar upp emot 500 om inte mer oöppnad..

Senast redigerat av Toddemannen (16 september 2014)

wallingstam
16 september 2014 · 474 Inlägg

Då blir ju frågan, finns det någorlunda färdiga grejer för att rakställa en sån? Man kan ju ta rätt mycket delar från 960 för att rakställa en T5a smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Toddemannen
16 september 2014 · 664 Inlägg

wallingstam skrev:
Då blir ju frågan, finns det någorlunda färdiga grejer för att rakställa en sån? Man kan ju ta rätt mycket delar från 960 för att rakställa en T5a smile

Nja har inte faktiskt inte hittat ngt själv, jag hade tur att jag i princip bara behöver bygga egna motorfästen pga. Att omega lådorna passar bolt on för raktställning , tyvärr tål väl dom inte llt för mkt våld... hmm

Det blir nog mer bygga själv med SAAB prylar dock håller det utan att man behöver röra ngt innuti , det är ju bevisat av många!

Eller "bolt-on" fästen för T5an och samtidigt gräva i blocket för att det ska hålla...

torpis Forummoderator
16 september 2014 · 10 572 Inlägg

wallingstam skrev:
Grejen är den att jag inte får ta en motor som ligger över typ 230 hk original eftersom att den då blir för stark i förhållande till vikten för att kunna registrera E30n som ombyggt fordon, 15kw/100kg

alla motorer ser ju likadana ut. hur ska de veta vilket borr du har?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
spokenratt
16 september 2014 · 3 860 Inlägg

wallingstam skrev:

spokenratt skrev:
Då får man ta tid7gare T5or än vad som sagts, annars är just den T5 som kom 2005 med 260hk org ruggig vid trim.

och för info så lär ju inte "salles" motor vara oöppnad nej... bearbetade kolvar, annnan kam, andra stakar...

Om du inte får gå över 230hk orginal lutar det kanske åt en 2,4t eller en 2,5t motor om du ska ha av de nyare. Och då tycker jag det lutar åt 2,5t från 2005 på 210 hk. Det finns potens även i dom!

Har du nå bra sida som man kan läsa på om den motorn? Hittar inte så mycket gällande den i trim-sammanhang.. Annars får jag slå en pling till autotech, dom kan ju sina volvomaskiner smile

Nae.. inte så påmrak arm. Vet att jag för länge sedan hittade en amerikask sida där jag läste en ganska komplett spec men minns intevalls var.
Ja, kollar man på deras webbsida såmskrivs det junut steg 1-4. Men det finns dom som plockat klart mer ur de motorerna. Men jag funderar lite som torpis, när man reggar med ny motor, kollar dom motorkoden då så dom ser vilket antal hk den ska ha eller?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
wallingstam
16 september 2014 · 474 Inlägg

Jag har också hört att dom kollar upp motorn en aning när man ska göra en reg.bes. som ombyggt fordon.

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang