3206
Sök

Volvo 850T5 -94 | Vibrerande/Skakande framdäck vid starkt gaspådrag

154 Inlägg
24 september 2014
Trådstartare
Hejhej garaget.

Om jag känner för att gasa fullt på 1'ans växel så börjar däcken att slira, men problemet är att bilen/däcken/framvagnen börjar skaka extremt mycket så att det inte går att fortsätta, tänkte bara om någon har en idé? Framvagnsinställning?

Mvh MSph

Volvo 850 T5 -94

8 267 Inlägg
24 september 2014
Antar att du har original länkarmsbussningar? Dem är komplett odugliga och bidrar till att det blir sådär.
Senast redigerat av Marlboroman (24 september 2014)

4 586 Inlägg
25 september 2014
kolla fjäderbenslagerna ,Övre motorfäste och fäste vid växelådan

154 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Antar att du har original länkarmsbussningar? Dem är komplett odugliga och bidrar till att det blir sådär.

Yes de är original. Vad skulle nya kosta/svårt att montera?

jocke_gronberg skrev:
kolla fjäderbenslagerna ,Övre motorfäste och fäste vid växelådan

Will do, hör av mig senare för att berätta vad jag kom fram till.

Volvo 850 T5 -94

8 267 Inlägg
25 september 2014
MSph skrev:
Marlboroman skrev:

Finns lite olika varianter i olika material, men allt från 300 till 1000:- för bussningarna. Montering kan man klara av själv bara man har något att pressa med, räcker med ett lite större skruvstäd och några mothåll.

154 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MSph skrev:
Marlboroman skrev:

Finns lite olika varianter i olika material, men allt från 300 till 1000:- för bussningarna. Montering kan man klara av själv bara man har något att pressa med, räcker med ett lite större skruvstäd och några mothåll.

Tackar. Det kan inte vara så att jag bara behöver fara och göra en framhjulsinställning eller liknande?

Volvo 850 T5 -94

4 586 Inlägg
25 september 2014
MSph skrev:
Marlboroman skrev:
MSph skrev:

Tackar. Det kan inte vara så att jag bara behöver fara och göra en framhjulsinställning eller liknande?

Skulle känna och bryta lite i framvagnen innan. göra en framhjulsinställning är bortkastade pengar ifall det skulle finnas något glapp. Då får du göra det en gång till efter du bytt den slitna delen.

154 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Skulle känna och bryta lite i framvagnen innan. göra en framhjulsinställning är bortkastade pengar ifall det skulle finnas något glapp. Då får du göra det en gång till efter du bytt den slitna delen.

Ja det kan ligga något i det du säger. Jag kan känna lite sen när jag har tid!

Volvo 850 T5 -94

450 Inlägg
25 september 2014
kan väl bidra att bilen är 21 år gammal och de mesta är ganska slut. fullgas repor på 1:an sker väl inte smärtfritt på bilar som sjunger på sista versen.

154 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
Henrik-N skrev:
kan väl bidra att bilen är 21 år gammal och de mesta är ganska slut. fullgas repor på 1:an sker väl inte smärtfritt på bilar som sjunger på sista versen.

Det mesta är faktiskt utbytt men det kommer alltid vara något som fortfarande är 21 år gammalt, karossen bl.a.
Men jag tror dock att det finns saker som tidigare nämnts som går att byta ut! smile

Volvo 850 T5 -94

4 586 Inlägg
25 september 2014
MSph skrev:
Henrik-N skrev:

Det mesta är faktiskt utbytt men det kommer alltid vara något som fortfarande är 21 år gammalt, karossen bl.a.
Men jag tror dock att det finns saker som tidigare nämnts som går att byta ut! smile

finns inget i en framvagn på en 850 som håller så länge big_smile

hissa upp bilen och känns så du inte har glapp upp och ner i fjäderbenet. Dessa fjäderbenslager brukar ge ifrån sig ett klonkande ljud när du kör i gupp

154 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
MSph skrev:
Henrik-N skrev:

finns inget i en framvagn på en 850 som håller så länge big_smile

hissa upp bilen och känns så du inte har glapp upp och ner i fjäderbenet. Dessa fjäderbenslager brukar ge ifrån sig ett klonkande ljud när du kör i gupp

Jag går och gör det snarast. Kan mycket väl vara så att jag hör några klonkanden i gupp men varit rätt osäker på orsaken.

Tackar

Volvo 850 T5 -94

Sök