3688
Sök

Shortshift m90 dödare?

548 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#1
Hejsan, nu är det som så att jag undrar om shortshift är som jag hört.. en m90 dödare? Och även om det är samma spak på en m47 som en m90 då jag har en gammal shortshift spak jag byggde ihop när jag hade min förra bil, om knoppen från m90 ej passar är det lungt för har tänkt skaffa en "ny" spak ändå.. big_smile

Och har sökt men ej hittat någon info om detta smile


Ingen som kan svara på någon utav dessa frågorna? hmm


MVH
Senast redigerat av volvo-majkii (29 september 2014)

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 september 2014
#2
Lådan skiter ju högaktningsfullt i hur mycket du flyttar din hand för att lägga i en växel. Problemet med m90 är att folk inte kan växla.

Är bara kopplingen nere helt och man inte sparkar och slår i växeln så är det lugnt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

548 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#3
DiwraZ skrev:
Lådan skiter ju högaktningsfullt i hur mycket du flyttar din hand för att lägga i en växel. Problemet med m90 är att folk inte kan växla.

Är bara kopplingen nere helt och man inte sparkar och slår i växeln så är det lugnt.

Okey, tackar för svar! Men du vet inte det om spaken passar? dvs kulan och fästet under? smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

1 861 Inlägg
29 september 2014
#4
volvo-majkii skrev:
DiwraZ skrev:
Lådan skiter ju högaktningsfullt i hur mycket du flyttar din hand för att lägga i en växel. Problemet med m90 är att folk inte kan växla.

Är bara kopplingen nere helt och man inte sparkar och slår i växeln så är det lugnt.

Okey, tackar för svar! Men du vet inte det om spaken passar? dvs kulan och fästet under? smile

Passar inte från m46/m47! ^^


548 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#5
Dr_struts skrev:
volvo-majkii skrev:
DiwraZ skrev:
Lådan skiter ju högaktningsfullt i hur mycket du flyttar din hand för att lägga i en växel. Problemet med m90 är att folk inte kan växla.

Är bara kopplingen nere helt och man inte sparkar och slår i växeln så är det lugnt.

Okey, tackar för svar! Men du vet inte det om spaken passar? dvs kulan och fästet under? smile

Passar inte från m46/m47! ^^

Inte alls...? ;/ inte ens själva "kulan" i i hållaren o bussningarna? hmm
Fick för mig de sålde spakar me kortare lägen som passade m46/m47/m90 på någon sida förut..? hmm
Senast redigerat av volvo-majkii (29 september 2014)

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

1 861 Inlägg
29 september 2014
#6
volvo-majkii skrev:
Dr_struts skrev:
volvo-majkii skrev:

Okey, tackar för svar! Men du vet inte det om spaken passar? dvs kulan och fästet under? smile

Passar inte från m46/m47! ^^

Inte alls...? ;/ inte ens själva "kulan" i i hållaren o bussningarna? hmm
Fick för mig de sålde spakar me kortare lägen som passade m46/m47/m90 på någon sida förut..? hmm

m90, spak har inte någon kula mig veterligen den har det  sitt fäste smile Spaken är ju "flytande" ska se om jag orkar ta något kort på de har en låda med spak står lös! tongue


548 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#7
Dr_struts skrev:
volvo-majkii skrev:
Dr_struts skrev:

Passar inte från m46/m47! ^^

Inte alls...? ;/ inte ens själva "kulan" i i hållaren o bussningarna? hmm
Fick för mig de sålde spakar me kortare lägen som passade m46/m47/m90 på någon sida förut..? hmm

m90, spak har inte någon kula mig veterligen den har det  sitt fäste smile Spaken är ju "flytande" ska se om jag orkar ta något kort på de har en låda med spak står lös! tongue

Ofan.. det är så pass.. hmm fotto snarast hade uppskattats! smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

548 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#8
volvo-majkii skrev:
Dr_struts skrev:
volvo-majkii skrev:

Inte alls...? ;/ inte ens själva "kulan" i i hållaren o bussningarna? hmm
Fick för mig de sålde spakar me kortare lägen som passade m46/m47/m90 på någon sida förut..? hmm

m90, spak har inte någon kula mig veterligen den har det  sitt fäste smile Spaken är ju "flytande" ska se om jag orkar ta något kort på de har en låda med spak står lös! tongue

Ofan.. det är så pass.. hmm fotto snarast hade uppskattats! smile

Men hur är det då med tex denna? Falsk reklam eller du som som har fel..? hmm  ( sry men hoppas du har fel roll )
http://www.myranesracing.com/store/inde … er=product
Passar,m45,m46,m47,m90 står det där inne på produkt info?

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

1 861 Inlägg
29 september 2014
#9
volvo-majkii skrev:
volvo-majkii skrev:
Dr_struts skrev:

m90, spak har inte någon kula mig veterligen den har det  sitt fäste smile Spaken är ju "flytande" ska se om jag orkar ta något kort på de har en låda med spak står lös! tongue

Ofan.. det är så pass.. hmm fotto snarast hade uppskattats! smile

Men hur är det då med tex denna? Falsk reklam eller du som som har fel..? hmm  ( sry men hoppas du har fel roll )
http://www.myranesracing.com/store/inde … er=product
Passar,m45,m46,m47,m90 står det där inne på produkt info?

Förlåt fel av mig! Kollade lite närmre nu och ända skillnaden är att kulans fäste är flytande på m90n istället för stål ställningen på m47! Det är samma spak! smile

Och som diwraz sa så är det hårda växlingar som dödar lådan inte hur långt du måste röra spaken ;p Ett tips är att svetsa stoppringen på 3an det ska visst få lådan lite bättre tongue


5 831 Inlägg
29 september 2014
#10
Dr_struts skrev:
volvo-majkii skrev:
volvo-majkii skrev:

Ofan.. det är så pass.. hmm fotto snarast hade uppskattats! smile

Men hur är det då med tex denna? Falsk reklam eller du som som har fel..? hmm  ( sry men hoppas du har fel roll )
http://www.myranesracing.com/store/inde … er=product
Passar,m45,m46,m47,m90 står det där inne på produkt info?

Förlåt fel av mig! Kollade lite närmre nu och ända skillnaden är att kulans fäste är flytande på m90n istället för stål ställningen på m47! Det är samma spak! smile

Och som diwraz sa så är det hårda växlingar som dödar lådan inte hur långt du måste röra spaken ;p Ett tips är att svetsa stoppringen på 3an det ska visst få lådan lite bättre tongue

Jo men med kortare slag i spaken flyttas dreven i mycket högre hastighet vilken medför större risk att synkringarna inte hinner med.


1 861 Inlägg
29 september 2014
#11
simlar skrev:
Dr_struts skrev:
volvo-majkii skrev:

Men hur är det då med tex denna? Falsk reklam eller du som som har fel..? hmm  ( sry men hoppas du har fel roll )
http://www.myranesracing.com/store/inde … er=product
Passar,m45,m46,m47,m90 står det där inne på produkt info?

Förlåt fel av mig! Kollade lite närmre nu och ända skillnaden är att kulans fäste är flytande på m90n istället för stål ställningen på m47! Det är samma spak! smile

Och som diwraz sa så är det hårda växlingar som dödar lådan inte hur långt du måste röra spaken ;p Ett tips är att svetsa stoppringen på 3an det ska visst få lådan lite bättre tongue

Jo men med kortare slag i spaken flyttas dreven i mycket högre hastighet vilken medför större risk att synkringarna inte hinner med.

Jo men kastar man i växlar så är det ju så har man shortshift för att det är härligt med distinkta lägen så är det ju inte ett problem smile


548 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#12
Dr_struts skrev:
simlar skrev:
Dr_struts skrev:

Förlåt fel av mig! Kollade lite närmre nu och ända skillnaden är att kulans fäste är flytande på m90n istället för stål ställningen på m47! Det är samma spak! smile

Och som diwraz sa så är det hårda växlingar som dödar lådan inte hur långt du måste röra spaken ;p Ett tips är att svetsa stoppringen på 3an det ska visst få lådan lite bättre tongue

Jo men med kortare slag i spaken flyttas dreven i mycket högre hastighet vilken medför större risk att synkringarna inte hinner med.

Jo men kastar man i växlar så är det ju så har man shortshift för att det är härligt med distinkta lägen så är det ju inte ett problem smile

Tackar för alla svar! big_smile har förstärkt låda och vet borde hur man kopplar o petar i nästa växel så borde hålla då med andra ord? smile
För vill ju ha spaken just för goare lägen osv.. slippa kasta för snabba växlingar osv.. smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

1 861 Inlägg
29 september 2014
#13
volvo-majkii skrev:
Dr_struts skrev:
simlar skrev:

Jo men med kortare slag i spaken flyttas dreven i mycket högre hastighet vilken medför större risk att synkringarna inte hinner med.

Jo men kastar man i växlar så är det ju så har man shortshift för att det är härligt med distinkta lägen så är det ju inte ett problem smile

Tackar för alla svar! big_smile har förstärkt låda och vet borde hur man kopplar o petar i nästa växel så borde hålla då med andra ord? smile
För vill ju ha spaken just för goare lägen osv.. slippa kasta för snabba växlingar osv.. smile

Ja då äre bara och hiva i! ^^ Men va snäll med växlingarna! big_smile


548 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#14
Dr_struts skrev:
volvo-majkii skrev:
Dr_struts skrev:

Jo men kastar man i växlar så är det ju så har man shortshift för att det är härligt med distinkta lägen så är det ju inte ett problem smile

Tackar för alla svar! big_smile har förstärkt låda och vet borde hur man kopplar o petar i nästa växel så borde hålla då med andra ord? smile
För vill ju ha spaken just för goare lägen osv.. slippa kasta för snabba växlingar osv.. smile

Ja då äre bara och hiva i! ^^ Men va snäll med växlingarna! big_smile

Är alltid snäll! wink

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

47 Inlägg
29 september 2014
#15
volvo-majkii skrev:
Dr_struts skrev:
volvo-majkii skrev:

Tackar för alla svar! big_smile har förstärkt låda och vet borde hur man kopplar o petar i nästa växel så borde hålla då med andra ord? smile
För vill ju ha spaken just för goare lägen osv.. slippa kasta för snabba växlingar osv.. smile

Ja då äre bara och hiva i! ^^ Men va snäll med växlingarna! big_smile

Är alltid snäll! wink

jo fast sen är din låda en original m90 från en Classic vilket är förstärkt, MEN en svetsad håller ändå bättre för den förstärkning är inte mycket o hurra för tyvärr... och har man shortshift så hugger man växlar så är det och jag känner dig och du kommer inte växla lugnt när du får ordning på bilen wink så köp en zf direkt så slipper du jävlas med Volvos knäckebröd smile

548 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#16
wette skrev:
volvo-majkii skrev:
Dr_struts skrev:

Ja då äre bara och hiva i! ^^ Men va snäll med växlingarna! big_smile

Är alltid snäll! wink

jo fast sen är din låda en original m90 från en Classic vilket är förstärkt, MEN en svetsad håller ändå bättre för den förstärkning är inte mycket o hurra för tyvärr... och har man shortshift så hugger man växlar så är det och jag känner dig och du kommer inte växla lugnt när du får ordning på bilen wink så köp en zf direkt så slipper du jävlas med Volvos knäckebröd smile

haha jag är lugn wink bara lite små trimmad för att orka dra den gamle smålandsvagnen wink

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

1 861 Inlägg
29 september 2014
#17
volvo-majkii skrev:
wette skrev:
volvo-majkii skrev:

Är alltid snäll! wink

jo fast sen är din låda en original m90 från en Classic vilket är förstärkt, MEN en svetsad håller ändå bättre för den förstärkning är inte mycket o hurra för tyvärr... och har man shortshift så hugger man växlar så är det och jag känner dig och du kommer inte växla lugnt när du får ordning på bilen wink så köp en zf direkt så slipper du jävlas med Volvos knäckebröd smile

haha jag är lugn wink bara lite små trimmad för att orka dra den gamle smålandsvagnen wink

Är den inte förstärkt mer än så så rekomenderar jag dig att svetsa den på direkten! ^^ Vet en kille som fick problem med det på sin bil som han busar lite med på grusvägar ibland... Om du har något elakare än så på gång så är det bara att svetsa! x)


548 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#18
Dr_struts skrev:
volvo-majkii skrev:
wette skrev:

jo fast sen är din låda en original m90 från en Classic vilket är förstärkt, MEN en svetsad håller ändå bättre för den förstärkning är inte mycket o hurra för tyvärr... och har man shortshift så hugger man växlar så är det och jag känner dig och du kommer inte växla lugnt när du får ordning på bilen wink så köp en zf direkt så slipper du jävlas med Volvos knäckebröd smile

haha jag är lugn wink bara lite små trimmad för att orka dra den gamle smålandsvagnen wink

Är den inte förstärkt mer än så så rekomenderar jag dig att svetsa den på direkten! ^^ Vet en kille som fick problem med det på sin bil som han busar lite med på grusvägar ibland... Om du har något elakare än så på gång så är det bara att svetsa! x)

äääh får kanska lära sig den hårda vägen då.. roll Se hur länge den håller om de är så klena o kanske sattsa på en zf ändå roll lol

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

84 Inlägg
30 september 2014
#19
Hur kan snabba växlingar döda låder som? Snabba växlingar förstör ju bara synkringarna/tänderna om man inte hinner koppla riktigt. För alla drev snurrar ju hela tiden. Är väl effekten, dumpning av koppling och kopplar upp  för snabbt som tar dör på låder? Eller dreven. Oftas är de ju utmattningar i dreven som gör att dreven går sönder.



Mvh/Lindggren


548 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#20
Lindggren skrev:
Hur kan snabba växlingar döda låder som? Snabba växlingar förstör ju bara synkringarna/tänderna om man inte hinner koppla riktigt. För alla drev snurrar ju hela tiden. Är väl effekten, dumpning av koppling och kopplar upp  för snabbt som tar dör på låder? Eller dreven. Oftas är de ju utmattningar i dreven som gör att dreven går sönder.



Mvh/Lindggren

Tackar för ett riktigt bra svar! big_smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706


Sök