2619
Sök

Volvo 242L -75 m54tub28 turbo

454hk/600nm busbil med b230in nu ska vi se vad två extra cylindrar gör!

Överladdad gröngöling
287 902 Visningar
Uppdaterades senast 10 november 2018
21 Inlägg
6 april 2015
#381
Kung gör det så tar vi å shoppar!smile

531 Inlägg
6 april 2015
#382
lewwan skrev:
volvoglracing skrev:
lewwan skrev:

Ja det låter bra! det är bara höra av dig så kan du kika förbi! smile

De ska jag absolut göra, finns ju nån rutt från Vasa med båt som är halv gratis ☺

Jo visst! Då kommer du typ till holmsund! någon mil från umeå! smile

De e nice, ska höra av mig om det blir vid något tillfälle big_smile


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
6 april 2015
Trådstartare
#383
volvoglracing skrev:
lewwan skrev:
volvoglracing skrev:

De ska jag absolut göra, finns ju nån rutt från Vasa med båt som är halv gratis ☺

Jo visst! Då kommer du typ till holmsund! någon mil från umeå! smile

De e nice, ska höra av mig om det blir vid något tillfälle big_smile

Låter bra! smile


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
6 april 2015
Trådstartare
#384
jackee012 skrev:
Kung gör det så tar vi å shoppar!smile

Vad gör du imorgon? smile


21 Inlägg
6 april 2015
#385
Hade tänkt och skruva ihop kolvarna till amman smile sj?

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
#386
jackee012 skrev:
Hade tänkt och skruva ihop kolvarna till amman smile sj?

Gött! kanske kikar förbi?! Hör av mig imorgon! smile


164 Inlägg
7 april 2015
#387
perfekt tack så mycket för guiden, har funderat ett tag nu hur man får ihop de där med an kopplingarna big_smile

Allting har sin tid.

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
#388
BossesMekk skrev:
perfekt tack så mycket för guiden, har funderat ett tag nu hur man får ihop de där med an kopplingarna big_smile

Det var så lite så! Väldigt smidigt! smile


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
#389
Imorgon blir det väl att skruva upp catchtanken och pumparna! Väntar på både an kopplingar och vemset! Känner att något av det ska komma nu så man får lite tid i garaget! roll


404 Inlägg
8 april 2015
#390
Är det an kopplingar på 044 pumparna du köpte?
Hur ska du sätta pumparna ?
Ska dem sitta i serie eller har dem separata uttag från catchtanken?

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#391
Volvoknugge skrev:
Är det an kopplingar på 044 pumparna du köpte?
Hur ska du sätta pumparna ?
Ska dem sitta i serie eller har dem separata uttag från catchtanken?

Nej det är inte an kopplingar på 044erna, det sitter backventiler på. Tror dock jag ska ersätta dom med an kopplingar.
Tänkte sätta dom parallellt med varandra sen med hjälp av ett Y-kors så möts dom. Ska nog ut i garaget lite idag kan ta kort och förklara bättre då! smile
Senast redigerat av lewwan (8 april 2015)


404 Inlägg
8 april 2015
#392
Jag förstår
Det blir nog bra

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#393
Tjäna!
Idag var jag ute en sväng och montera upp tanken och lite stålomspunnet. Så här är tanken att det ska ut! Ska bara köpa mig en plåt som "golv" för pumparna och catchen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169501/169501-4a68d2480053c8d1e2ddf5e4a4d1a8fe.jpg

Sen så märkte jag nu att jag har an8 retur koppling i blocket och an10 från turbon, antingen så byter jag an8 kopplingen till an10 eller så försöker jag med något annat meck....
och nej vemset har inte kommit än......


360 Inlägg
9 april 2015
#394
Bygg in det under hatthyllan eller ovanför ena baljan så har du ju hela bagaget kvar

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
#395
St3v3 skrev:
Bygg in det under hatthyllan eller ovanför ena baljan så har du ju hela bagaget kvar

Jo det siktar mot det just nu eftersom det kändes rappligt att ha batteriet under hatthyllan! Tack för tipset!
Du har inte hittat dig en 242a än då?


412 Inlägg
9 april 2015
#396
Har turbon an10 så kan du ju inte dimensionera ner det till an8. Den har ju den dimensionen av en anledning! Finns risk att den börjar blå ryka om du har för liten hmm


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
#397
Dannne11 skrev:
Har turbon an10 så kan du ju inte dimensionera ner det till an8. Den har ju den dimensionen av en anledning! Finns risk att den börjar blå ryka om du har för liten hmm

Jo jag vet. Det är därför jag ska byta till an10 smile


412 Inlägg
9 april 2015
#398
lewwan skrev:
Dannne11 skrev:
Har turbon an10 så kan du ju inte dimensionera ner det till an8. Den har ju den dimensionen av en anledning! Finns risk att den börjar blå ryka om du har för liten hmm

Jo jag vet. Det är därför jag ska byta till an10 smile

Jaha! Då missuppfattade jag det bara! lol


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#399
Dannne11 skrev:
lewwan skrev:
Dannne11 skrev:
Har turbon an10 så kan du ju inte dimensionera ner det till an8. Den har ju den dimensionen av en anledning! Finns risk att den börjar blå ryka om du har för liten hmm

Jo jag vet. Det är därför jag ska byta till an10 smile

Jaha! Då missuppfattade jag det bara! lol

Nja jag tror mer att det var jag som förklara lite halv taskigt wink

Nu vet jag i alla fall att vemset är här i umeå! Ska ringa han på Måndag och se om jag kan åka och hämta det sen så blir det börja koppla! Får även tillbaka lite på skatten så då blir det nog köpa hem en förstärkt m90 låda och kanske två sportstolar och sportratt! roll


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#400
Tjäna!

kom just från garaget där jag har små pillat lite och bytt däck på brukisen har jag också gjort! cool
Drog om oljetrycksledningen från blocket till turbon. Det enda som känns lite vanskligt är väl att slangen är så böjd när den är i kopplad uppe på turbon.. Det kanske inte gör något eller bör man kanske sätta en 90 graders böj så kanske det blir mindre belastning på slangen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169501/169501-b10ea8e2f54ae32e98b703ec03dd49ec.jpg

Bytte även anslutning för oljetrycket. Förut hade jag det på insexanpluggen som är längst ut på blocket. Men nu kör jag där oljetrycksgivarn satt. Tänkte nämligen köra en addapter på oljefiltret så jag kan ta ut olje temp/tryck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169501/169501-feed9394d1beb971457af1a986835e66.jpg

Sen så satt jag och jävlades lite med pressa slangen till an kopplingen. Det var lite trögare att få på AN10erna en AN6... mad
Men det gick tillslut. Dem ska jag ha till oljeretur och för vevhusventilation!
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169501/169501-0882c91c6bc7c198fb67f2338d1d752f.jpg

Någon som kanske har något bra tipps på en behållare till hydraul kopplingen som inte är allt för dyr..?
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169501/169501-d32291ea789656d002bdcf9fd8f78017.jpg

Sen en liten överblick på hur det ser ut just nu i motorutrymmet!
Tagit lös insuget för att det inte ska vara så förbannat tight att koppla vemset samt startmotorn! Drar klart ledningen till kopplingscylindern när jag fått på en växellåda!
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169501/169501-026b3d60ecc5690a6814284817d9e591.jpg

Fick tillbaka lite på skatten antingen köper jag mig en ZF låda från början eller så köper jag en m90 förstärkt och sportstolar och sportratt. Men får se hur jag är och vad jag är på för humör!

ha en fortsatt bra lördagkväll! smile



Sök