ta kardan från 240 som har haft hardyskiva, de ska nog gå att göra provisoriskt med 2 hardyskivor men bästa är att ha distans som jag eller förlänga kardanaxeln
ta kardan från 240 som har haft hardyskiva, de ska nog gå att göra provisoriskt med 2 hardyskivor men bästa är att ha distans som jag eller förlänga kardanaxeln
Den är ju så tunn.... Men tror jag kommer köra med m46 kardanen sen kör jag hardyskiva och sen någon distans! Vart fick du tag i din?
Igår så fick jag vemset att lira med relät till kylfläkten och sen så väntar jag på en m46 kardan och hardyskiva. Håller även på med att koppla in varvmätaren jag har på instrumentpanelen till boxen samt shiftlight! Kul när det rullar på som det ska
Igår så fick jag vemset att lira med relät till kylfläkten och sen så väntar jag på en m46 kardan och hardyskiva. Håller även på med att koppla in varvmätaren jag har på instrumentpanelen till boxen samt shiftlight! Kul när det rullar på som det ska
Igår så fick jag vemset att lira med relät till kylfläkten och sen så väntar jag på en m46 kardan och hardyskiva. Håller även på med att koppla in varvmätaren jag har på instrumentpanelen till boxen samt shiftlight! Kul när det rullar på som det ska
Idag kopplade jag in varvmätaren helt och hållet, men stötte på ett problem... Trodde jag...... Efter jag hade kopplat in fläkten för någon dag sedan så hade jag bara testat sätta en gräns på 22 grader i motorn så ska fläkten starta, bara för att se så jag har förstått allt rätt och så. Men det tog ju sin lilla stund innan jag förstod att det var i boxen jag skulle programmera om istället för att hålla på felsöka kablar som man brukar göra.... Hahah... Men det blev en riktig lättnad när jag förstod felet!
Kardanaxeln är också beställd från nedre delen av sverige så vi hoppas den kommer till veckan samt svetsa om insuget lite grann för att få allt tätt och som jag vill ha det! Kopplade också in mac ventilen men får testa den när motorn är igång igen. Måste även börja boka en mappning snart så man får köra lite innan snön kommer och motorn ska ut igen... hahah.. Målet är att försöka ställa ut bilen 5 september på umeå gatbilar, men vi får väl se hur det blir med det!
Fick kardanen nu och den var typ någon cm för lång så ska se om jag kan få till det med vinkelharry! hahah....
Mvh Erik!
Tips om du korta kardan för att få det bra! Kapa skiten i en svarv annars blir det inte rakt. Sen svarvar du ytan på kardan så den blir jämn och fin. samma mått på båda delarna. Sen svarvar du en hylsa som du trär över kardan delarna! Ska vara på hundradelen så det är tight och bra. Sen punktar du ihop det där! punkta, snurra 180 grader, punkta. gör så på 4 ställe. typ 10mm långa svetsar och sen likadant på andra ändan av hylsan. sen svetsar du 1/4 åt gången och snurrar 180 grader mellan varje gång och låter den svalna mellan varje svets.
Där har du ett recept på en spikrak kardan! Vill du vara extra noga så kan du sätta upp han i svarven efteråt igen och köra mätklocka och rikta om det är lite snett. Jag har aldrig gjort så! Men farsan gjorde så åt mig! Blev äckligt bra! Kör du vinkelharry och bara svetsar ihop skiten så blir det garanterat snett..
Fick kardanen nu och den var typ någon cm för lång så ska se om jag kan få till det med vinkelharry! hahah....
Mvh Erik!
Tips om du korta kardan för att få det bra! Kapa skiten i en svarv annars blir det inte rakt. Sen svarvar du ytan på kardan så den blir jämn och fin. samma mått på båda delarna. Sen svarvar du en hylsa som du trär över kardan delarna! Ska vara på hundradelen så det är tight och bra. Sen punktar du ihop det där! punkta, snurra 180 grader, punkta. gör så på 4 ställe. typ 10mm långa svetsar och sen likadant på andra ändan av hylsan. sen svetsar du 1/4 åt gången och snurrar 180 grader mellan varje gång och låter den svalna mellan varje svets.
Där har du ett recept på en spikrak kardan! Vill du vara extra noga så kan du sätta upp han i svarven efteråt igen och köra mätklocka och rikta om det är lite snett. Jag har aldrig gjort så! Men farsan gjorde så åt mig! Blev äckligt bra! Kör du vinkelharry och bara svetsar ihop skiten så blir det garanterat snett..
ahh najs. Tack så jätte mycket! Ja jag ska börja med att korta lite på splinsen och sen där man trär in splinsen. Sen kika på hur mycket som behövs mer. Annars lämnar jag det till dynotech så får han fixa det. När jag får tillbaka den och insuget så ska jag nog boka en tid för mappning!
Fick kardanen nu och den var typ någon cm för lång så ska se om jag kan få till det med vinkelharry! hahah....
Mvh Erik!
Tips om du korta kardan för att få det bra! Kapa skiten i en svarv annars blir det inte rakt. Sen svarvar du ytan på kardan så den blir jämn och fin. samma mått på båda delarna. Sen svarvar du en hylsa som du trär över kardan delarna! Ska vara på hundradelen så det är tight och bra. Sen punktar du ihop det där! punkta, snurra 180 grader, punkta. gör så på 4 ställe. typ 10mm långa svetsar och sen likadant på andra ändan av hylsan. sen svetsar du 1/4 åt gången och snurrar 180 grader mellan varje gång och låter den svalna mellan varje svets.
Där har du ett recept på en spikrak kardan! Vill du vara extra noga så kan du sätta upp han i svarven efteråt igen och köra mätklocka och rikta om det är lite snett. Jag har aldrig gjort så! Men farsan gjorde så åt mig! Blev äckligt bra! Kör du vinkelharry och bara svetsar ihop skiten så blir det garanterat snett..
Så gör man inte på en Volvo-kardan
Man kapar genom svetsen som är närmast medbringaren och sen slår man ut medbringaren ur röret. På medbringaren sitter det en styrning som är några cm lång så då kapar man röret till rätt längd och sen pressar man in medbringaren igen. Styrningen som är i röret är så lång så det blir rakt hur slarvig man än är typ
Fick kardanen nu och den var typ någon cm för lång så ska se om jag kan få till det med vinkelharry! hahah....
Mvh Erik!
Tips om du korta kardan för att få det bra! Kapa skiten i en svarv annars blir det inte rakt. Sen svarvar du ytan på kardan så den blir jämn och fin. samma mått på båda delarna. Sen svarvar du en hylsa som du trär över kardan delarna! Ska vara på hundradelen så det är tight och bra. Sen punktar du ihop det där! punkta, snurra 180 grader, punkta. gör så på 4 ställe. typ 10mm långa svetsar och sen likadant på andra ändan av hylsan. sen svetsar du 1/4 åt gången och snurrar 180 grader mellan varje gång och låter den svalna mellan varje svets.
Där har du ett recept på en spikrak kardan! Vill du vara extra noga så kan du sätta upp han i svarven efteråt igen och köra mätklocka och rikta om det är lite snett. Jag har aldrig gjort så! Men farsan gjorde så åt mig! Blev äckligt bra! Kör du vinkelharry och bara svetsar ihop skiten så blir det garanterat snett..
Så gör man inte på en Volvo-kardan
Man kapar genom svetsen som är närmast medbringaren och sen slår man ut medbringaren ur röret. På medbringaren sitter det en styrning som är några cm lång så då kapar man röret till rätt längd och sen pressar man in medbringaren igen. Styrningen som är i röret är så lång så det blir rakt hur slarvig man än är typ
Där ser man! Visste inte att det satt någon styrning i dom men stämmer det så är det ju as lätt att korta en volvo kardan
Fick kardanen nu och den var typ någon cm för lång så ska se om jag kan få till det med vinkelharry! hahah....
Mvh Erik!
Tips om du korta kardan för att få det bra! Kapa skiten i en svarv annars blir det inte rakt. Sen svarvar du ytan på kardan så den blir jämn och fin. samma mått på båda delarna. Sen svarvar du en hylsa som du trär över kardan delarna! Ska vara på hundradelen så det är tight och bra. Sen punktar du ihop det där! punkta, snurra 180 grader, punkta. gör så på 4 ställe. typ 10mm långa svetsar och sen likadant på andra ändan av hylsan. sen svetsar du 1/4 åt gången och snurrar 180 grader mellan varje gång och låter den svalna mellan varje svets.
Där har du ett recept på en spikrak kardan! Vill du vara extra noga så kan du sätta upp han i svarven efteråt igen och köra mätklocka och rikta om det är lite snett. Jag har aldrig gjort så! Men farsan gjorde så åt mig! Blev äckligt bra! Kör du vinkelharry och bara svetsar ihop skiten så blir det garanterat snett..
Så gör man inte på en Volvo-kardan
Man kapar genom svetsen som är närmast medbringaren och sen slår man ut medbringaren ur röret. På medbringaren sitter det en styrning som är några cm lång så då kapar man röret till rätt längd och sen pressar man in medbringaren igen. Styrningen som är i röret är så lång så det blir rakt hur slarvig man än är typ
Såg nu att du hade seriekopplat strömmen till pumparn. Det är inte så bra eftersom varje pump då endast har 6volt. Starta pumparna och mät sedan på + och - minus på varje pump om du vill kontrollera.
Såg nu att du hade seriekopplat strömmen till pumparn. Det är inte så bra eftersom varje pump då endast har 6volt. Starta pumparna och mät sedan på + och - minus på varje pump om du vill kontrollera.
Har han väll inte? För många kablar för det! För att det ska vara seriekopplat så måste han koppla + från pump 1 till - på pump 2. Sedan +12v till pump 2 och - till pump 1. Det är att seriekoppla. Dock svårt att se hur han har kopplat men håller med om att han kan prova mäta spänningen till varje pump
Såg nu att du hade seriekopplat strömmen till pumparn. Det är inte så bra eftersom varje pump då endast har 6volt. Starta pumparna och mät sedan på + och - minus på varje pump om du vill kontrollera.
Här var det seriekopplat det var bara för att testa pumparna. Nu har jag kopplat det på ett annat sätt till reläna kan lägga upp bild sen
Såg nu att du hade seriekopplat strömmen till pumparn. Det är inte så bra eftersom varje pump då endast har 6volt. Starta pumparna och mät sedan på + och - minus på varje pump om du vill kontrollera.
Har han väll inte? För många kablar för det! För att det ska vara seriekopplat så måste han koppla + från pump 1 till - på pump 2. Sedan +12v till pump 2 och - till pump 1. Det är att seriekoppla. Dock svårt att se hur han har kopplat men håller med om att han kan prova mäta spänningen till varje pump
Precis. Jag ska upp med en bild senare idag. I nu läget är det parallellkopplat