6491
Sök

Köpråd : Volvo V70 - 99 AWD

och Dupont
581 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
Hej alla rådmedgivande V70kunniga. smile

Då jag vill ha ny bil och kombi så har jag snöat in mig på Första generationens V70.
Då jag inte är så hemma på V70 (än) så undrar jag vad man ska tänka på vid köp?

Bussningar, lager, fjädring. Farsan säger att det är vardagsmat för V70, men då han är gammal rallyåkare som aldrig ägd fwd och hans sämsta beslut va att sälja Originalcuparen så är jag osäker på han.

Motor- Vad kan gå fel här? 2.4t eller 2.5t? Vilken är skillnaden, jag hittar inget bra svar på det. 193 hk på båda alternativen vad jag hittar.
(Vill ju ha AWD å det finns väl inte som Diesel?)

Många buuar för awd, medans det är det bästa som hänt för en del. Vad ska man tänka på? Är ju inte gjord för rally, kanske det många missuppfattar?

Elektronik- Vad kan roa en flera helger i rad här? är det vanligt med strul på dessa?

18.000kr för en V70 som gått 30.000 och säljs av företag,är det rimligt? Tycker det är samma pris och till och med under en del privata som inte ser lika fina ut?

Vid lite sidan av här, firman tar min bil i inbyte, men vad kan jag tänkas å för den?
Är en Volvo 940 Sedan LTT, Manuel. Fungerande ACC, Fin i lacken, OriginalVinge, vindavvisare, Usablinkers å vita bak. 55w xenon i helljus. Ekonomichip och tändchip i den(original kvar) Nya fjädrar runt om och nya dämpare fram+ fjäderbenslagring. 3tum från katalysator med 1 stor oval dämpare stor modell. Ingen rost, än. Det negativa är lite intryckt tröskel under HB dörr, ingen skada på dörr.(förre ägarn)
Värderingsida säger 10-20.000

Hittar tyvärr inget guld i bakluckan så vad kan vara realisktiskt för den? Får jag mer för den med chip och billjud kvar i den? Eller är det bättre å lägga ut den på blocket?

MVH En rådsökande bilsökare

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Ingen himmel är så blå som min
2 984 Inlägg
8 oktober 2014
Vinkelväxeln till AWDn är i klenaste laget! Finns en hylsa med splines mellan vinkelväxel och växellåda som slits ut och därav tappar den drivningen. Hylsan går att byta ut men är väl inte världens enklaste jobb precis.
Vanligare ju äldre bilen är och på bilar vars ägare snålat när däcken slitits slut fram och bara byter 2.
Viktigt med rullomkretsen!

Byte av vinkelväxel och hylsa på Volvo går nog på 15 lappar iaf.

Elhissar som strular är inte ovanligt men ofta skit i knapparna i dörrarna "bara". Finns mängder i reserv på skrotarna.

Finns säkert mer men det är vad jag läst utan att ha ägt någon själv.
Senast redigerat av matteeee (8 oktober 2014)

/Mattias

2 763 Inlägg
8 oktober 2014
Kan starkt rekommendera en AWD, är själv inne på min tredje V70 med det. Har aldrig varit något strul med AWD:n trots 5-6k mil. Man får hålla koll på mönsterdjup och däcktryck, men det bör man ju göra på vilken bil som helst.

Det du ska kika på vid eventuellt köp är oljeläckage på/vid vinkelväxeln, lyssna efter missljus i både vinkelväxel och viscokoppling. Sedan så är det automatisk nivåreglering bak på alla AWD från fabrik. Dessa dämpare har en förmåga att vara väldigt trötta. chassit.se har plockat fram ett ersättningskit till dessa så man får vanliga dämpare, dock får man ringa till de angående de dämparna. 

Skillnaden på 2,5T och 2,4T är styrsystemet. 2,5T har gamla motronic 4.3 samt vajerstyrt gasspjäll, 2,4T är på precis samma volym, dvs 2435cc. 2,4T använder sig av Bosch ME7 med elektroniskt gasspjäll som styrsystem. Många har tyvärr haft problem med krånglade gasspjäll, men det går att åtgärda. Jag måste faktiskt säga det att jag föredrar ME7 trots allt, mycket enklare att felsöka i detta system då det använder sig av canbus.

Jag hoppas jag fick med en del, om du inte förstår allt, tveka inte på att höra av dig så ska vi försöka reda ut det! smile

Mvh Christoffer

Volvo - For Life

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 oktober 2014
Hade jag varit i dina kläder hade jag letat reda på en V70XC istället. Eller en XC70 (2003) och nyare. V70XC gen 1 är en mycket trevligare bil än en vanlig V70 Awd. Så länge fyrhjulsdriften inte är misshandlad så är det inget fel på den. Chip och ljud betalar ingen handlare extra för...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 558 Inlägg
8 oktober 2014
Om man nu ska titta efter rost så kolla runt hjulhusen och framför allt i och kring bakluckan.

Många med AWD har fått sina vinkelväxlar och hylsor utbytta vid det här laget, och så länge man inte börjar köra fordonet i fråga som en driftingbil eller dragracingbil så håller den alldeles utmärkt.
Senast redigerat av Mack (8 oktober 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
8 oktober 2014
Får nog allt hålla med DiwraZ där, det är nog lättare att hitta en bra V70XC smile

Volvo - For Life

Ingen himmel är så blå som min
2 984 Inlägg
8 oktober 2014
BOLIN_ skrev:
Får nog allt hålla med DiwraZ där, det är nog lättare att hitta en bra V70XC smile

Det håller jag med om, men är den en mycket trevligare bil än V70 AWD? Lite högre och med mer plast, vad mer skiljer? (förutom priset när den var ny då - nu är det nog skit samma)

/Mattias

2 763 Inlägg
8 oktober 2014
matteeee skrev:
BOLIN_ skrev:

Det håller jag med om, men är den en mycket trevligare bil än V70 AWD? Lite högre och med mer plast, vad mer skiljer? (förutom priset när den var ny då - nu är det nog skit samma)

Min första bil var en V70XC, efter det är jag inne på min andra V70R AWD, dvs samma kaross. Måste faktiskt säga att XC:n var behagligare att åka i, dock mer effekt i R:en givetvis.

Volvo - For Life

Forummoderator
26 558 Inlägg
8 oktober 2014
BOLIN_ skrev:
matteeee skrev:
BOLIN_ skrev:

Min första bil var en V70XC, efter det är jag inne på min andra V70R AWD, dvs samma kaross. Måste faktiskt säga att XC:n var behagligare att åka i, dock mer effekt i R:en givetvis.

Dock är ju R:en ett tredje steg så att säga, från XC:n.
Den vanliga V70:in är ju ett mellansteg, medan R:en är lägre och har hårdare stötdämpare med mera.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 oktober 2014
matteeee skrev:
BOLIN_ skrev:
Får nog allt hålla med DiwraZ där, det är nog lättare att hitta en bra V70XC :)

Det är just det att den är lite högre. Skillnaden är som dag och natt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

2 763 Inlägg
8 oktober 2014
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
matteeee skrev:

Den vanliga V70:in är ju ett mellansteg, medan R:en är lägre och har hårdare stötdämpare med mera.

Stämmer bra det, därför är det bra att du kan svara på lite frågor Lars, du har ju erfarenhet av vanlig V70 AWD, det har inte jag!

Volvo - For Life

Forummoderator
26 558 Inlägg
8 oktober 2014
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:

Stämmer bra det, därför är det bra att du kan svara på lite frågor Lars, du har ju erfarenhet av vanlig V70 AWD, det har inte jag!

Mjo, haha. Jag får väl vara lite ambassadör antar jag.

2 763 Inlägg
8 oktober 2014
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

Mjo, haha. Jag får väl vara lite ambassadör antar jag.

Det tycker jag låter alldeles lysande! smile

Volvo - For Life

och Dupont
581 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
Tack för svar ! smile

Jo jag titta på V70XC, men tycker att plasten fram är blekt på alla.(Går väl att måla över?). Sen vill jag även ha svart/mörkblå bil/mörkgrå. Har inte tänkt lacka om hela bilen så det blir bilar med den färgen. wink

Om Vinkelväxeln blir skrot, kan man demontera kardan och köra fwd? Eller kommer man slita ut andra komponenter i förtid?

Vill inte ha V70N då jag tycker den är för "mullig" och gillar inte formen på inredningen. Finns ju bättre motoralternativ där men då stiger priset för mycket för mig.

Är det någon skillnad i vrid/ bränsleförbrukning mellan 2.4t/2.5t ?

Vissa har taklucka, farsan säger att de bara krånglar och läcker. Vad ligger kostnaden på få det fixat?

Fler frågor kommer väl så småningom. smile

MVH
Senast redigerat av Dupond (8 oktober 2014)

2 763 Inlägg
8 oktober 2014
Dupond skrev:
Tack för svar ! smile

Jo jag titta på V70XC, men tycker att plasten fram är blekt på alla.(Går väl att måla över?). Sen vill jag även ha svart/mörkblå bil/mörkgrå. Har inte tänkt lacka om hela bilen så det blir bilar med den färgen. wink

Om Vinkelväxeln blir skrot, kan man demontera kardan och köra fwd? Eller kommer man slita ut andra komponenter i förtid?

Vill inte ha V70N då jag tycker den är för "mullig" och gillar inte formen på inredningen. Finns ju bättre motoralternativ där men då stiger priset för mycket för mig.

Är det någon skillnad i vrid/ bränsleförbrukning mellan 2.4t/2.5t ?

Vissa har taklucka, farsan säger att de bara krånglar och läcker. Vad ligger kostnaden på få det fixat?

Fler frågor kommer väl så småningom. smile

MVH

Plasten kan man fixa till med värmepistol, annars rekommenderas concept vista från Bollnäs Bilvård, den ska tydligen göra plasten riktigt fin igen.

Visst kan du plocka bort kardanen, går utmärkt att köra som fwd men då får du räkna med att du på besiktningen ryker på föreläggande om registreringsbesiktning.

2,4T ska väl ha samma programvara som 2,4T i V70N så det är väl några hästar mer och några mer newton meter. Bränsleförbrukningen låter jag dock vara osagd.

Jag har haft taklucka i tre bilar nu och det där med läckage tycker jag är en skröna. Visst att en gammal taklucka kan läcka, jag har dock inte haft några problem med det trots långmilare.

Volvo - For Life

Forummoderator
26 558 Inlägg
8 oktober 2014
Långkörning med min med 2.5T under huven har hittills legat på runt 0.84-0.89 liter milen, och då har jag legat på i hastigheter mellan 80-140 i snitt, så det tycker inte jag är så mycket att snacka om när man har en AWD.
Skulle tro att 2.4T ligger ungefär likadant. Måhända lite mindre, men det bör vara marginellt.

Kortkörningar med mycket start och stopp är inget vidare för förbrukningen. Över litern får man räkna med, minst.
Ska man dessutom ha lite roligt då och då vintertid så blir det lite till.
Senast redigerat av Mack (8 oktober 2014)

Hobby Fotograf
650 Inlägg
8 oktober 2014
Har haft en v70xc ovh har nu en gen2 v70XC. Är extremt nöjd med båda bilarna. Tycker väldigt mycket om dom bilarna. 4hjulsdriften fungerar bra om man inte försöker köra rally med bilen. Jag var tvungen att byta gasspjäll på mina gen1 v70xc gick på ca: 2500 med en utbytesenhet, byta kan man göra själv! Bus enkelt.

Jag skulle säga KÖP! om du vill ha en. Du kommer inte bli missnöjd.

Mvh Joakim

och Dupont
581 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
Jag läste att 2.4t var en mycket sämre motor än 2.5t. Men det gällde V70N, så det har nog inget med V70 å göra.

0.9 L/milen landsväg med AWD skulle va trevlig, för 940in drar mer. Snitta 0.8 med GL, men med LTT så minst 1-1.2

Jovisst blir de lite griniga på besiktningen, men då kan man iallafall köra tills man sparat ihop ork å lust och pengar till nytt. wink

Va lite orolig över plasten på V70XC men då går den säkert att snygga till. Passar plasten fram från vanlig V70 annars?

Hurpass känslig är kamremmen? Med vilka intervaller bör den bytas och hur mycket kan det gå på? Är väl lite knöligare än rödblockare att byta själv på skulle jag misstänka.

Forummoderator
26 558 Inlägg
8 oktober 2014
Dupond skrev:
Jag läste att 2.4t var en mycket sämre motor än 2.5t. Men det gällde V70N, så det har nog inget med V70 å göra.

0.9 L/milen landsväg med AWD skulle va trevlig, för 940in drar mer. Snitta 0.8 med GL, men med LTT så minst 1-1.2

Jovisst blir de lite griniga på besiktningen, men då kan man iallafall köra tills man sparat ihop ork å lust och pengar till nytt. wink

Va lite orolig över plasten på V70XC men då går den säkert att snygga till. Passar plasten fram från vanlig V70 annars?

Hurpass känslig är kamremmen? Med vilka intervaller bör den bytas och hur mycket kan det gå på? Är väl lite knöligare än rödblockare att byta själv på skulle jag misstänka.

Farsan körde sin 940 GL med ett snitt av 0.74-0.76 liter milen..men så pendlade han till jobbet och alltid har haft dödslugn gasfot..

Hur menar du med plasten fram på V70? Vet om flera som har bytt kofångarplasten från XC till vanlig och vice verca, så det verkar gå att byta om du menar så.

Kamremmen byts var 12 000:e mil eller vart åttonde år. (åttonde står det i alla fall i Haynesboken)

och Dupont
581 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
Mena såklart kofångaren. Hjärnsläpp...

Hitta en fin en - http://www.blocket.se/lulea/Volvo_xc70_ … =8&w=3

Synd bara att det är 100 mil dit för en... tongue

Jaja, finns väl fler lite nämre

Sök