Hej alla rådmedgivande V70kunniga.

Då jag vill ha ny bil och kombi så har jag snöat in mig på Första generationens V70.
Då jag inte är så hemma på V70 (än) så undrar jag vad man ska tänka på vid köp?
Bussningar, lager, fjädring. Farsan säger att det är vardagsmat för V70, men då han är gammal rallyåkare som aldrig ägd fwd och hans sämsta beslut va att sälja Originalcuparen så är jag osäker på han.
Motor- Vad kan gå fel här? 2.4t eller 2.5t? Vilken är skillnaden, jag hittar inget bra svar på det. 193 hk på båda alternativen vad jag hittar.
(Vill ju ha AWD å det finns väl inte som Diesel?)
Många buuar för awd, medans det är det bästa som hänt för en del. Vad ska man tänka på? Är ju inte gjord för rally, kanske det många missuppfattar?
Elektronik- Vad kan roa en flera helger i rad här? är det vanligt med strul på dessa?
18.000kr för en V70 som gått 30.000 och säljs av företag,är det rimligt? Tycker det är samma pris och till och med under en del privata som inte ser lika fina ut?
Vid lite sidan av här, firman tar min bil i inbyte, men vad kan jag tänkas å för den?
Är en Volvo 940 Sedan LTT, Manuel. Fungerande ACC, Fin i lacken, OriginalVinge, vindavvisare, Usablinkers å vita bak. 55w xenon i helljus. Ekonomichip och tändchip i den(original kvar) Nya fjädrar runt om och nya dämpare fram+ fjäderbenslagring. 3tum från katalysator med 1 stor oval dämpare stor modell. Ingen rost, än. Det negativa är lite intryckt tröskel under HB dörr, ingen skada på dörr.(förre ägarn)
Värderingsida säger 10-20.000
Hittar tyvärr inget guld i bakluckan så vad kan vara realisktiskt för den? Får jag mer för den med chip och billjud kvar i den? Eller är det bättre å lägga ut den på blocket?
MVH En rådsökande bilsökare