3012
Sök

Maxlasta dragkrok

150 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
Tjena!

Har köpt en cross som väger 100kg och skulle behöva frakta den typ 40mil och för det har jag en smidig crosställning som man bara ställer crossen på dragkroken. Men dragkroken tar max 75kg står det och bilen är en v70 från 2001.

Vågar man lasta upp den och köra så långt?  Kan någonting paja?

Tacksam för svar

10 164 Inlägg
12 oktober 2014
Vad har du för dragkrok som bara tål 75 kg eller menar du stället du tänkt ställe crossen på och att bara den klarar det?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

150 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
man sätter en sån på dragkroken http://cdn.blocket.com/static/0/images_ … 300940.jpg
har nån avtagbar som satt på den när den va ny

Forummoderator
26 536 Inlägg
12 oktober 2014
Rille68 skrev:
man sätter en sån på dragkroken http://cdn.blocket.com/static/0/images_ … 300940.jpg
har nån avtagbar som satt på den när den va ny

Tror nog det där är mer som ett enkelt cykelställ, det vill sägare gjort för lättare saker.
Kultrycket blir ett helt annat om man använder sig av en släpvagn.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
12 oktober 2014
Hållaren väger 5-10kg crossen 100kg, det blir då en rätt stor procentuell överbelastning av draget.

Troligtvis håller det då sådana ting i regel är överdimensionerade för att husvagnen inte ska fly ifrån bilen när någon fellastat den och vida överstigit kultrycket.

Håller: Troligtvis.
Lämpligt: Inte direkt.
Skulle jag göra det? Nej, drag finns, hyr ett släp och kör hem MCn på.

150 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
Den jag visa bild på är en klenare version.  Men ställningen är anpassad för 85-250cc men den jag ska köpa väger likadant som en 250.
Grejen är det att jag ska köra upp den till landet och köra i skogen.
Bor i Stockholm och den ska upp till jämtland och jag ska vara där i ca 1vecka och hyra släp i 1v kostar 1500kr hmm

Forummoderator
26 536 Inlägg
12 oktober 2014
Rille68 skrev:
Den jag visa bild på är en klenare version.  Men ställningen är anpassad för 85-250cc men den jag ska köpa väger likadant som en 250.
Grejen är det att jag ska köra upp den till landet och köra i skogen.
Bor i Stockholm och den ska upp till jämtland och jag ska vara där i ca 1vecka och hyra släp i 1v kostar 1500kr hmm

Gör det bara inte.
Låna ett släp av någon bekant eller vad som helst.

Vill inte höra talas om någon sörlänning som tappat sin cross på motorvägen på grund av snålhet och dumhet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

150 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
Hahaha aa får försöka lösa.

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 oktober 2014
Skicka med Schenker/DHL/Tåggods/Motsvarande?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 517 Inlägg
12 oktober 2014
när jag var yngre hade vi en typ sån,, och vi körde då 160 mil med en 125cc bak smile

Sök