21 oktober 2014
Trådstartare
Mindre kul telefonsamtal idag från en orolig far. "Du! Det lyser i displayen att bilen vill ha omedelbar service!" Mitt råd var och stänga av bilen och starta igen. Då försvann detta. Problemet löst!
Nix, efter ett par minuter kom nästa samtal och "Samma igen och bilen går konstigt!" Jaha? Vad fan nu då? Den är ju i princip nyservad. Bilen blir kraftlös och han trodde inte den skulle orka uppför nästa backe och svänger in på en Statoil. Där stänger han av bilen och sen startar den aldrig mer...
Min fråga: "Har du diesel?" Diesel?, blev svaret. "Fan jag tankade bensin" därefter diverse svordomar.
Så nu har vi en Automatväxlad V70 D5 med 20400 mil på mätaren med lite mer än 50% bensin i tanken. Vad göra? Bogsera till verkstad tilltalar mig inte pga automatlåda på 90-väg och 1,5 mil till verkstad.
Kan man slanga ur och fylla på med frisk diesel och lossa spridarna för att få fram fräsch soppa till den bensinindränkta dieselpumpen?
RÅD!
Senast redigerat av Hybridsmurfen (22 oktober 2014)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!