Ford sierra med vassare bestyckning

Ford sierra från 90 som ska få smaka laddtryck av en trimmad Saab 2.0T. Bakom Saab-motorn ska en Opel omega-låda ta plats, som till sist för ut kraften till hjulen via en förstärkt Ford-originalbakaxel. Motorrenovering och annat jobb så som bromsar, hjulupphängning och lackering tillkommer också innan monstret får möta asfalt för första gången. Gå in och prenumerera för att följa oss (Roadkills performance) i jakten på att få en gammal Ford att utvinna över 400whp med en Saab-motor! / Stefan
  • 81 Följare
  • 46 236 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 maj 2018
wBes
14 januari 2015 · 405 Inlägg

Stiffe_J skrev:
Där ja bara kör på kan bli en grym bil de me:) ja de har du rätt i ju men frågan är om de inte ser lite konstigt ut med två skin stolar när de är tyg där bak.men de lutar helt klart mot att de blir 2 rally stolar fram. Ska köra hydraulisk handbroms med. Lite jägare som jag kommer fälla in i panelen. De håg håller på med nu är att svarva av kolvarna 1,1 mm för att få dit en stålpackning från t7 maskinerna smile

Blir nog bra hur du än gör tror jag! Lycka till smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Stiffe_J
15 januari 2015 · 74 Inlägg

Jag får tacka smile

Skruvar till det
15 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Kul projekt, jag hänger med för att se utvecklingen.

Du knackade väl in balansaxlarnas lager över oljehålen innan du pluggade dom eller?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
15 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Kul projekt, jag hänger med för att se utvecklingen.

Du knackade väl in balansaxlarnas lager över oljehålen innan du pluggade dom eller?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Stiffe_J
15 januari 2015 · 74 Inlägg

Ja klart jag knackade in lagret 8 mm för att täppa oljekenalen:) blir lite dåligt oljetryck annars;) man vinner ju ungefär 0'3bars oljetryck på att plocka bort balansaxlarna. Vet ej hur mycket oljetrycket ligger på original

Stiffe_J
18 januari 2015 · 74 Inlägg

kittet som kommer ge forden ett helt annat utseende och en kall och fin luft samt vatten till motorn!

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-dab8efa7565ffecd610e8578a1847308.jpg

jojje81 George
18 januari 2015 · 1 956 Inlägg

Inga dåliga prylar smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Stiffe_J
18 januari 2015 · 74 Inlägg

haha nej lite lättare när de passa bultan slippa bygga om en massa i fronten på henne jojje81!

Stiffe_J
24 januari 2015 · 74 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-31e9ab1823bf84bd27a163e2d7d35e3a.jpg

Då har koövarna svarvats av 1.1 mm för att kunna köra med stålpackningen som håller bättre.

Stiffe_J
24 januari 2015 · 74 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-48eff82837c44008b7ec87670c62ae98.jpg

Här även hunnit med och måla upp dom sista kåporna så nu ska bara allt sättas ihop. Ska köpa hem förstärkta ventilfjädrar nu för att kunna få toppen färdig.

Stiffe_J
28 januari 2015 · 74 Inlägg

Då va alla 4 kolvar svarvade och invägning står på tur. Lite i taget och man börja se resultat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-04254e5725c7b36ee8e81e11264bf94f.jpg

wBes
28 januari 2015 · 405 Inlägg

Trevligt! Får du igång bilen till våren tro? smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Stiffe_J
10 februari 2015 · 74 Inlägg

Tanken är att motorn ska sitta i bilen och den ska gå framåt. Men de är mycket som kvarstår.

Har dykt på ett problem med hastighetsmätare. De blir juninte rättvisande om jag tar de från växellådan och som jag har förstått så finns de ingen ford som tar sin signal från bakaxlen. Så de kommer vara något jag kommer få klura på ett tag.

wBes
11 februari 2015 · 405 Inlägg

Stiffe_J skrev:
Tanken är att motorn ska sitta i bilen och den ska gå framåt. Men de är mycket som kvarstår.

Har dykt på ett problem med hastighetsmätare. De blir juninte rättvisande om jag tar de från växellådan och som jag har förstått så finns de ingen ford som tar sin signal från bakaxlen. Så de kommer vara något jag kommer få klura på ett tag.

Finns väl några som tar på drivaxeln också? Kan ingenting om det där men kan ju vara värt att titta på smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
FRAS
13 februari 2015 · 70 Inlägg

Hur ser signalen ut original? Alltså vad exakt mäter den och hur? Bara att göra om den signalen så att det blir rätt smile

Trevligt bygge och snygga kopplingar smile

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Stiffe_J
16 februari 2015 · 74 Inlägg

Ja kunskapen om just de är inte så hög hos mig heller men vist så ska jag ta reda på hur jag ska fixa de smile orginal på forden så tar jag hastigheten från lådan med vajer, tro att Opel omega tar sin signal från bakaxlen men är inte helt säker men de sitter ett lock på lådan som är för vajer men är inte säker om de finns någon insats och köpa till den men kommer ändå bli fel med utväxlingen för har väll inte sån tur att opels låda har samma som Ford lådan

FRAS
16 februari 2015 · 70 Inlägg

Signalen i detta fallet är ju hur många varv grejerna snurrar på ett hjulvarv. Det borde vara lätt att mäta sig fram till och sedan kopiera. Går det verkligen vajer upp till mätaren? Den byter inte till elektronisk signal på vägen?

Hur som helst är det bara att vara lite tålmodig så löser det sig smidigt.

Stiffe_J skrev:
Ja kunskapen om just de är inte så hög hos mig heller men vist så ska jag ta reda på hur jag ska fixa de smile orginal på forden så tar jag hastigheten från lådan med vajer, tro att Opel omega tar sin signal från bakaxlen men är inte helt säker men de sitter ett lock på lådan som är för vajer men är inte säker om de finns någon insats och köpa till den men kommer ändå bli fel med utväxlingen för har väll inte sån tur att opels låda har samma som Ford lådan

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Stiffe_J
17 februari 2015 · 74 Inlägg

Jag vågar inte svara på om den byter till digitalHar inte kollat så noga på de än. Ska börja passa in maskinen i bilen till helgen och se hur jag ska göra med tråget på smidigaste sätt.

Stiffe_J
28 februari 2015 · 74 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-54b7a1421c2897040157a7d311c5d7d1.jpg

De är fortfarande full fart i garaget motorn är snart ihopsatt bara ytterst små saker kvar som ska göras. Jag kastar upp en bild på ventilerna som nu är färdigslipade och starkare ventilfjädrar passade jag på att sätta i när jag ändå höll på .

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-de1d58e431d6fba746086b01ae19d2f9.jpg

Bild på fjärdrarna som klarar 45-58 kg.

Stiffe_J
9 mars 2015 · 74 Inlägg

Mycket har nu hänt dom 2senaste helgerna. Nya vebtilfjädrar har monterats toppen sitter på plats ny kedja och släpar är på plats så nu är hela motorn klar för att börja passas in i karossen. Fler bilder kommer när motorn är under huven och festerna ska börja byggas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-38b21b53d77e3a82a997083be9128ad0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-6c2a650cf05c0064e2857e44fa00ff44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-1e6c7ef1ab83d9abb1c14eaa01cfb990.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-f777921fe96b68d84c9a256ec67122aa.jpg

Så blev resultatet !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang