Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Nya Tävlingsbilen för 2015
  • 352 Följare
  • 70 883 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 oktober 2015
HPaddict DailyFresh Drifter
2 november 2014 · 2 466 Inlägg

almiroo skrev:
Följer!! Kommer bil grymt!

Tackar smile

mvh Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
HPaddict DailyFresh Drifter
2 november 2014 · 2 466 Inlägg

Update 2/11

Tjenare

Helgen började med att jag skulle ta tag i de få asfalts mattorna som fanns i bilen wink. Som tur var så hade polaren en hög med utgångna kolsyre släckare så jobbet gick smidigt och snabbt. ska försöka se om ja kan fixa lite film på detta framöver smile. Efter detta så lades fokusen på att få 190an tömd på de delarna som inte hängde med vid affären till den nya ägaren.

Innan motorn lyftes ur så var jag tvungen att starta den o höra ljudet en sista gång wink
Här kommer ett litet klipp wink
https://vimeo.com/110696123

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-56e9f1dad766038fdcded72454ec3064.jpg
Efter nån timme eller 2 så var maskinen på väg ur wink älskar när saker o ting är så lätt gjort att man kan lyfta maskinen själv utan problem smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-94ed4e567b1f89faa6043e7964dfe3df.jpg
Kompressor installationen för er som inte sett hur det är gjort wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-e4e2469f5f45b0bd0050197832dc15bf.jpg
Sedan togs mina goa bromsar bort från 190an eftersom ja kan använda dessa på nästa bygge istället för att sälja vidare dom wink De känns alltid större än man kommer ihåg :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-262086db4f5721c5bc8dccf506abb139.jpg
Sedan bultades hela bränslesystemet ut ur bilen, samt sprutet och alla slangar då wink.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-7b8a332d4aa8ea6fd7054d676a35fa06.jpg
Veteranen vs Nybörjaren wink

Nästan helt klar nu med att plocka delarna ifrån 190an har endast små saker kvar imorgon, sedan kan ja förhoppningsvis få lite mer plats i garaget och faktiskt börja bygga något på clkn istället för o bara plocka ner den wink

Hörs imorgon

/Mårten
Team Lovetap

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
fadret
3 november 2014 · 1 109 Inlägg

Ska följa detta projekt också

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
asuus
3 november 2014 · 27 Inlägg

följde ditt gamla projekt och kommer följa detta med! blir nog riktigt grymt!

HPaddict DailyFresh Drifter
4 november 2014 · 2 466 Inlägg

fadret skrev:
Ska följa detta projekt också

Fint de big_smile

asuus skrev:
följde ditt gamla projekt och kommer följa detta med! blir nog riktigt grymt!

Hoppas du kmr gilla denna tråden me dåwink

/Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
vw1303 prestanda framför utseende
4 november 2014 · 225 Inlägg

Undrar lite . va är fördelarna med clk:n om man jämför med gamla 190:an ? möjlighet till bättre viktfördelning eller hur går tankarna ? du vill bara ha en nyare bil ?

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
HPaddict DailyFresh Drifter
4 november 2014 · 2 466 Inlägg

vw1303 skrev:
Undrar lite . va är fördelarna med clk:n om man jämför med gamla 190:an ? möjlighet till bättre viktfördelning eller hur går tankarna ? du vill bara ha en nyare bil ?

Fördelarna är väl egentligen att jag får bygga ett nytt chassi, mycket saker man har lärt sig under resans gång med 190an som man vill göra annorlunda. Samt att jag får inte tävla med 190an från o med nästa år då jag har åkt på dispans pga ja inte använder original chassi infästningar som reglerna har krävt..

Så denna bilen kommer byggas med erfarenheterna jag skaffat mig under tiden jag ägt 190an, samt att jag vill bygga på en clk då jag älskar karossen wink

mvh Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
4 november 2014 · 2 466 Inlägg

Update 4/11

Igår plockades det sista ut ur 190an samt att jag fick hjälp o byta plats på clkn och 190an då den skulle hämtas upp idag (Tisdag), Efter detta så städades verkstan en snabbis och jag hade sedan ett möte med MADPerformance om clk bygget.

MadPerformance kommer att hjälpa mig att bygga bur, Länkarmar fram o bak samt passa in min nya låda. sedan kommer han även få bygga tryckrör och grenrör antagligen;)

Anledningen till att vi hade mötet igår var det här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-c855666a480014d4e08305b7940bed76.jpg

Clkn har original oljepickupen i bakkant på motorn, sett emot m104 motorn som har pickupen i fram. därför blir det en hel del moddande i den nuvarande subframen fram för att få detta att fungera. Därför så kommer vi fimpa original subframen och bulta upp en liten egen version utav en s13 framvagn. MadPerformance kommer hjälpa mig att göra denna inpassningen men kommer vara med under hela processen och lära mig så gott de går smile

Så nu är det fullt ös och få hem delar så som pedalställ, stolar och s13 framvagn för att ha nått att utgå ifrån.


Idag var även dagen som min käreste lämnade mig, efter 5 års ägande och konstant uppgraderande och mekande så var det dags att ta farväl av min gamla merca 190.
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-ae80da01000b50750c5d5b9fc1aeaed3.jpg

Kommer sakna den arga fronten och den lite inslitna race looken wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-c504e3a728e48b98ca05aec046d0d3e3.jpg

Så sjukt många underbara minnen man har från när man byggt, kört, lagat och utvecklat denna bilen. Detta var min andra bil jag någonsin ägt och den har gått alla steg från helt original, lite ljudbil, gatsladd bil, banbil till full drifting bil.
En herrans massa blod svett o tårar har gått in i bilen men ack så roligt det har varit! Kommer sakna dig min gamle 2.6a!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-302b28877a1c2df84956b97074921809.jpg

Bye Bye Merso!

Känns lite tufft och se bilen åka ifrån garaget... Men det öppnar dörren för CLKn som förhoppningsvis kommer betyda lika mycket för mig som 190an görsmile

Dags för mig och sova nu!

Hörs under veckan

/Mårten
Team Lovetap

Senast redigerat av HPaddict (4 november 2014)

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Twins Twins Bil & Plåt
5 november 2014 · 2 577 Inlägg

sad

Men jag tror nog att nya karossen kommer att bli badass !

Morten, hur är det med Eaton och monojetronic, Insprutsförgasare ? Spelar det någon roll om kompressorn blåser in genom förgasaren eller skall det vara tvärtom ? Sugen på att montera kompressorn jag köpte på Golf Mk2:an smile

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
5 november 2014 · 225 Inlägg

Twins skrev:
sad

Men jag tror nog att nya karossen kommer att bli badass !

Morten, hur är det med Eaton och monojetronic, Insprutsförgasare ? Spelar det någon roll om kompressorn blåser in genom förgasaren eller skall det vara tvärtom ? Sugen på att montera kompressorn jag köpte på Golf Mk2:an smile

ska du trycka genom "förgasaren" måste du ha en bränsletrycksregulator anpassade för detta som höjer bränsletryck med laddtrycket. Vad har du för grundbränsletryck ? om det är lågtryckssystem har malpassi en lämplig (kan köpas på misab på ringön ) Nu har inte detta något med tråden att göra alls..... skulle bli intressant o se hur du löser o suga genom ett monojettronic-sprut.  eftersom jag hitta extremt få som gjort just detta hade de varit kul om du provade.... men det kan nog finnas en anledning skulle jag gissa på.....

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Twins Twins Bil & Plåt
8 november 2014 · 2 577 Inlägg

vw1303 skrev:

Twins skrev:
sad

Men jag tror nog att nya karossen kommer att bli badass !

Morten, hur är det med Eaton och monojetronic, Insprutsförgasare ? Spelar det någon roll om kompressorn blåser in genom förgasaren eller skall det vara tvärtom ? Sugen på att montera kompressorn jag köpte på Golf Mk2:an smile

ska du trycka genom "förgasaren" måste du ha en bränsletrycksregulator anpassade för detta som höjer bränsletryck med laddtrycket. Vad har du för grundbränsletryck ? om det är lågtryckssystem har malpassi en lämplig (kan köpas på misab på ringön ) Nu har inte detta något med tråden att göra alls..... skulle bli intressant o se hur du löser o suga genom ett monojettronic-sprut.  eftersom jag hitta extremt få som gjort just detta hade de varit kul om du provade.... men det kan nog finnas en anledning skulle jag gissa på.....

än så länge orginal bränslesystem, funderar på at smacka i en audi s2 orginal pump, såg en ryss på youtube som hade gjort det med en e65 (sök på Golf RP Kompressor).

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
vw1303 prestanda framför utseende
9 november 2014 · 225 Inlägg

Twins skrev:

vw1303 skrev:

Twins skrev:
sad

Men jag tror nog att nya karossen kommer att bli badass !

Morten, hur är det med Eaton och monojetronic, Insprutsförgasare ? Spelar det någon roll om kompressorn blåser in genom förgasaren eller skall det vara tvärtom ? Sugen på att montera kompressorn jag köpte på Golf Mk2:an smile

ska du trycka genom "förgasaren" måste du ha en bränsletrycksregulator anpassade för detta som höjer bränsletryck med laddtrycket. Vad har du för grundbränsletryck ? om det är lågtryckssystem har malpassi en lämplig (kan köpas på misab på ringön ) Nu har inte detta något med tråden att göra alls..... skulle bli intressant o se hur du löser o suga genom ett monojettronic-sprut.  eftersom jag hitta extremt få som gjort just detta hade de varit kul om du provade.... men det kan nog finnas en anledning skulle jag gissa på.....

än så länge orginal bränslesystem, funderar på at smacka i en audi s2 orginal pump, såg en ryss på youtube som hade gjort det med en e65 (sök på Golf RP Kompressor).

ah .... jag ska ta o kolla på det. gäller nog som sagt o ha en progresiv btr som är lämplig för användandet. om inte bränsletrycket höjs med laddtrycket kommer detta att trycka tillbaka bränslet till tanken med massa problem om följd..... testa tycker jag !

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
HPaddict DailyFresh Drifter
10 november 2014 · 2 466 Inlägg

Twins skrev:
sad

Men jag tror nog att nya karossen kommer att bli badass !

Morten, hur är det med Eaton och monojetronic, Insprutsförgasare ? Spelar det någon roll om kompressorn blåser in genom förgasaren eller skall det vara tvärtom ? Sugen på att montera kompressorn jag köpte på Golf Mk2:an smile

Tackar smile

Jag skulle avråda dig från att ge dig in på det med överladd och monojetronic.. bara strul, investera i ett standalone o gör de ordentligt wink

/Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
HPaddict DailyFresh Drifter
10 november 2014 · 2 466 Inlägg

Update 10/11

Tjenare

Sista veckan har varit fullt upp med en hel del annat än o bygga bil..
Det har varit fullt upp med att försöka bearbeta sponsorer, lösa delar, sälja delar, planera bygget och mycket mera men jag känner att det är väldigt viktigt att lägga tiden på sådant nu i ett tidigt skede så man har chansen att få ombord så många sponsorer som möjligt och aldrig behöva vänta på delar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-bfd42f5a4f61ec0b6adba9edfd1801cf.jpg

Kommer använda en Tial 60 mm wastegate på bygget, köpte den av garage polarn jimmy wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-4d4ebd5548f7ecc51f50dc5451d64d37.jpg

Samlat alla 3.6ans delar samt bränslesystem, kolvar och en jädra massa smått o gott på denna pallen wink skönt att man har alla dessa grejerna redan innan smile

På lördagen bar det av till polarens garage för att få bort den lilla rosten som fanns på karossen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-93b89775fca916b2d5f1e6b06a36dc57.jpg
Den ser så sjukt tom ut utan B stolpe tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-154c6b4e7d6e31ef63ab1486fa44dcd1.jpg
In action!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-8e47ff033e77ebb1e0f070a21334e9bb.jpg
Rost är ett jävla påhitt ändå ...

Självklart så började det regna innan vi blev klara så all sand som vi tänkt blåsa bort blev ju svår o få bort samt att det började närma sig dags att lämna tillbaka hyrkärran...

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-50530cfe7208e5bc3852f0aac187b094.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-aebbda0bcb9fb31a4bb029dcbbbe20f4.jpg
Så efter en jädra stress så blev de ju lite ytrost igen efter hemresan. så detta får ja ta o gå över med Ståltrissa på skruvdragaren sen.. de värsta är iaf borta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-89556fbc51a3e20cbecf8309ec464ee5.jpg
Var även iväg idag och hämtade upp min nya framvagn från polarna upp i Backwood garage här i göteborg! även kända som Victor Karttunen drifting, stort tack för att ni fixa framvagnen till mig!

Imorgon tänkte jag rycka ner chassit på clkn för att få detta samlat och isär plockat för att få allt samlat som ska iväg på blästring under veckan, sedan blir det till att borra bort massa punktsvetsar för att få bort massa onödiga beslag osv..

Hörs i dagarna!

/Mårten
Team Lovetap

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
BengtAchmed
10 november 2014 · 66 Inlägg

Varför inte torrsump? Om du ska köra seriöst kommer det nog vara värt de extra slantarna alla gånger.  Du får en mycket mer driftsäker motor och så får du mer plats för framvagnen

HPaddict DailyFresh Drifter
12 november 2014 · 2 466 Inlägg

BengtAchmed skrev:
Varför inte torrsump? Om du ska köra seriöst kommer det nog vara värt de extra slantarna alla gånger.  Du får en mycket mer driftsäker motor och så får du mer plats för framvagnen

För att jag aldrig har haft problem med oljetryck eller oljetemperatur, samt att det är inga problem med utrymmet när jag har fått dit s14 framvagnen;) Sedan kommer det vara extremt trångt med att få plats för en till remdriven pump då det redan kommer vara trångt där framme.

Mvh Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
HPaddict DailyFresh Drifter
12 november 2014 · 2 466 Inlägg

Update 12/11

Tjenare


Igår så var det dags o försöka ställa i ordning karossen så de finns plats o få upp den i karossvaggan framöver, när den sedan stog på tvären istället så passade jag på att slänga ner bakvagnen och börja plocka isär den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-f622f283b455a441568fb0b2ea750915.jpg

Blir en del rost på grejerna med åren..

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-0b64283aa1501bcedfc8a0523ee3c054.jpg

Efter en stund så var subframen tom på grejer och jag lade delarna i högen som ska sandblästras..
Kommer ta bort bussningarna innan blästringen dock.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-e5e6e360f5b4dd152c7788fdea59e4de.jpg

Sedan kom tiger sågen fram och de börja flyga lite plåt här o var tongue Det var dags o kapa bort sparklådorna bak och förbereda för bash baren!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-daebbd941157d1e9bd518a2ab96795c7.jpg

Gone!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-72977101b72bbbba7eae8dc0ff0969b6.jpg

Så gött! kommer bli fint detta wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-1f2598d68ab25add6c4fa7ab9e575404.jpg

Använde fin tuborgen och lite annat gött för o bara få en bild över hur de kommer bli med tanken sedan, verkar bli som jag har tänkt mig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-57d9d2a069f2242acea006e98bf09903.jpg

Fuel Cellen kommer att få en vattenskuren ram runt sig samt en egen rör ram runt sig och ha bash baren utanför den sedan så att tanken kommer ej sitta ihop med den "yttre bash baren".

Kommer snygga till alla kapningar och sådant i veckan är tanken, samt försöka få tag i ett borr för att få bort alla svetspunkter som håller alla småbeslag!

Hörs i veckan!

/Mårten
Team Lovetap

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
NTCRS
13 november 2014 · 246 Inlägg

Ska bli intressant att följa smile

vw1303 prestanda framför utseende
13 november 2014 · 225 Inlägg

diffen från denna är skrot eller ska den behållas ? kan vara intresserad av att köpa denna annars.....

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
MagassDesign
13 november 2014 · 630 Inlägg

Fan va ballt projekt, du imponerar hela tiden Mårten! Klart man lagt en pren... Säg till om du behöver ngn hjälp bara! big_smile

Sponsorer: dB Akuten: http://www.dBakuten.se /
Streetwheels : http://www.streetwheels.se /
Stylingwebben : http://www.stylingwebben.se /
Thorsbilsadelmakeri, Kungälvs däckservice, Manton racing
Volkswagen polo GTI 1998/2014 "Gröna paddan" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang