Låg tomgång, dör ofta vid frikoppling. VW AEE 1.6

bonkeman
4 november 2014 · 17 Inlägg

Hej!

Har precis bytt topp på min Skoda Felicia med en VW AEE 1.6 motor. Fick kamremsbrott med ventilsallad på köpet!

Bilen går nu hur jämnt och fint som helt vid gaspådrag och jämn landsvägskörning. Men tomgången är ganska låg när motorn blivit varm och den vill gärna dö vid frikoppling. Den dippar ner i varv och ibland dör den, ibland klarar den att hålla sig igång. När den väl står på tomgång så håller den sig igång, men lågt varv som sagt.

Detta är såklart sjukt störigt och jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag lämnade jobbet till en granne och jag vet inte vilka kontakter han kan ha ryckt ur och satt tillbaka. Bör man nollställa databoxen? Måste man i så fall till verkstad? Vad kan det annars vara? Har läst att spjällhuset kan vara struligt på AEE-motorn, men detta borde ju inte vara rört i och med ett toppbyte...

Har tömt en halv burk startspray kring insugen, men det händer inget med varvet. Borde alltså inte dra tjuvluft där. Bytte luftfilter också idag utan resultat (trodde inte så mycket på det heller, men det behövdes!)

Senast redigerat av bonkeman (4 november 2014)

mopar300
4 november 2014 ·

testa med att vicka förgasrinsrutningen å se om gummifoten har gått sönder..........
kan även vara så att vaccumslangar har torkat el glidigt av ngn stans...
att programera om boxen e nog inget man gör för ett lock-byte.......

bonkeman
29 december 2014 · 17 Inlägg

Jahapp, tiden går och jag har inte haft tid att ta tag i detta. Problemet kvarstår dock. Gjorde ett oljebyte för en vecka sen och passade då på att inspektera kring insugen och kolla så att alla kontakter sitter ordentligt och att det inte fanns några lösa slangar. Allt verkar OK.

Har märkt nu när det är riktigt kallt att tomgången går på högvarv den första minuten. Därefter går det hyfsat fram till dess att motorn blir riktigt varm. Sen är problemet tillbaka. Då måste man "rädda" tomgången med ett litet tryck på gasen vid rätt tillfälle när tomgången dippar ner. Det är smått frustrerande i stadstrafik smile

Är det någon som kan dra en slutsats efter beskrivningen ovan? Någon är ju galet med tomgångsregleringen!

Lalla78 Drifttekniker VA
29 december 2014 · 580 Inlägg

Kolla så att gas spjället är ordentligt åtskruvat. Hade samma problem på en bil jag haft. Trodde först att tomgångsmotorn gått sönder. Men det visade sig att att gasspjället var för dåligt åtdraget så när den blev varm drog den tjuvluft. Gick hur bra som helst innan den gått upp i temp. Har du tur så är det problemet.

Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2014 · 14 058 Inlägg

Sitter kamremmen rätt? Inte ett endaste hack fel?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
JacobSoh
11 januari 2015 · 72 Inlägg

Jag har lite tvärtom än hur din tomgång beter sig. Min rusar och kan sen börjar pendla mellan 1200 och 1800 varv, och kan dessutom ligga konstant på 1800-2000. Har googlat och läst på skodaforumet och även gett mig in på utländska forum, och nånstans läste jag lite luddigt samt såg en video på att någon nånstans i tjeckien (tror jag) hade (tror de var spällhuset) uppkopplat mot någon dator, så de fick fram någon kurva. Kanske programmerade om de på något vis.

Jag har inte fått något svar på skodaforumet om mitt problem på min AEE motor, ingen tycks veta, och jag tycker mig ha provat allt.. Enda sättet är väl att bittert lämna in bilen till Bilmetro så får de sätta i datorn..

bonkeman
15 februari 2015 · 17 Inlägg

Har haft lite tid att skruva igen. Småbarn tar tid ☺

Har kollat runt spjällhuset. Tog loss inloppsslangen som kommer från luftfiltret och den packningen hade vikts vid montaget så jag var stensättning på att det var anledningen. Men det blev ingen skillnad tyvärr efter att jag rättat till det. Passade på att spänna skruvarna till huset också i samma veva.

Börjar tröttna på detta. Vet inte om det kan bli problem vid besiktning som det snart är dags för. Får nog kasta in handduken och lämna den till nån som kan läsa felkoder.

bonkeman
28 april 2015 · 17 Inlägg

Jaha. Då har jag haft den inne på felkodsavläsning men det fanns inga problem där.

Är det verkligen inte någon som har en idé kring detta? Snart åker skitet på skoten så får det bli en ny bil för 5000:- smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang