Startspärrs problem BMW M52B28 (EWS 3)

TurboOriginal
4 november 2014 · 17 Inlägg

Hej!

Ny här på forumet så jag hoppas jag postat det rätt. Ludvig heter jag och är 20 år och pluggar bil-
systemteknik på Luleå tekniska.

För tillfället håller jag på med ett sido projekt utanför skolan där jag har satt i en BMW M52B28 med tillhörande 5 växlad ZF låda i
min röda 242 från 83. Tanken är att bilen ska besiktigas med bytt motor och har vart och pratat med grabbarna på
besiktningen och fixat fram alla papper jag behöver för besiktningen.  Nu har jag bara kvar koppla in den nya bränslepumpen och bygga avgassytem sedan är bilen klar för uppstart.

Däremot har jag tyvärr fåt problem med styrboxen och immobilizern från BMW motorn. Har kvar alla delar från immobilizier systemet alltså DME (stora motorboxen), EWS boxen (den lite mindre vita) samt antenn ringen hopkopplad med EWS boxen. Samt även nyckeln till den bilen motorn kom ifrån.

Motorn köpte jag av en kille som hade haft den i sin 240 så elen är byggd för Volvo. Då gick motorn som den skulle och jag fick åka med bilen som den satt i och kontrollera att allting funka. Men nu när jag kopplat in boxen, har jag laddningslampa, oljetryckslampa och fungerande tempmätare men när jag vrider nyckel till startmotorläget, är det helt dött, ingen reaktion från startmotorn alls. Startmotorn är bytt tidigare så den ska vara schysst. Har mätt upp med multimeter så jag vet att jag har ström in i EWS boxen men EWS vill inte släppa vidare strömmen in till den stora styrboxen där styrningen för motorn sitter.

När jag köpte motorn satt EWS och DME boxen samt antennringen ihop med varandra. Sedan vill jag montera det snyggare så jag satte styrboxarna i handskfacket på 240:in. Såhär:

Här är lite bilder för att illustrera hur det hela ser ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-c70d6895b2f351ad22dab29798da7871.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-ffee1aabc447b97b76b1e4ef46e26b6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-5269658f74f852bbb6bdf4f9e89baa19.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-fa3f3e3c1baf49089ad1dfb3d3a3f3ff.jpg

Fjädern har tidigare suttit runt den gula sladden och tror att den fungerat som en signalförstärkare för signalringen :0

Är det någon som har några tips eller vet varför inte stora boxen få ström? Vet att dessa startspärrsystem kan vara kinkiga när det kommer till vilket läge nyckeln ligger i tändningslås läget och har även testat olika positioner.

Tack på förhand!

Mvh Ludde

Fekzen
15 november 2014 · 181 Inlägg

Hallå hallå,

Svårt säga exakt vad problemet kan vara. Det ska finnas en liten svart enhet som bara styr ringantennen , kan inte se den bland dina bilder?

Vilket som är egentligen det enklaste att programmera bort EWS systemet om du nu inte absolut vill ha kvar det. Jag kan ordna det samt även vässa ditt program lite om det är av intresse. Dra ett epost till mig på info@fekzen.se för mer info smile

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
TurboOriginal
17 november 2014 · 17 Inlägg

Hej!

Den svarta boxen är den vita på min, men lyckades nu få igång den, hade problem med jorden smile
Det är absolut av intresse! In riktigt just nu men de finns planer i framöver att vässa motorn med lite vassare programvara så sparar din e-post adress och så hör jag av mig när det blir aktuellt smile

Tack för hjälpen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang