3398
Sök

Ingen ström till tillslag, Saab 900i -96

3 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
Hej alla.

Jag har en Saab 900 2,0i -96 som för ett tag sedan bara vägrade starta.
Startkablar hjälpte inte, och heller inte att slå på solenoiden så jag gick och köpte en startmotor från skroten.

Dock ingen skillnad.
Startmotorn går ej runt på nyckel, men då jag drar en separat kabel från tillslaget och matar denna med 12V så startar bilen utan problem.
Har mätt med multimeter på tillslaget på startmotorn, men det är helt strömlöst när man vrider på nyckeln.

Relät under instrumentbrädan drar och säkring #36 (tror jag det var) är både kontrollerad och bytt.

Jag har ingen sådan där magisk ring runt tändningslåset som skall känna av chip i nyckeln.

Finns det någon av er som kan hjälpa mig?
Tillslaget - går det bara från tändningslås, via relät till startmotorn - eller är det andra delar inblandade i den slingan?
Vevaxelgivare, styrmoduler eller annat skumt?

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar Jonny

383 Inlägg
6 november 2014
Varför ingen antennring?

Eftersom du har en 96a så kan du ha vss = bilen startar men dör igen. Har du en tidig 96a uttagen 95 så har du trekretsbrytning = Bryter startmotor, bränslepump o spänningsmatningen till motorstyrdonet = startmotor drar inte samma fel som du har.

3 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
Jag vet inte varför?
Jag bara lossade den där plasten runt tändningslåset och kunde bara konstatera att det är en enkel plastring utan vare sig chip eller kopparslinga eller dylikt.

Nu kan jag ju förvisso starta bilen genom den nydragna kabeln till tillslaget.
Jag drog in den i kupén så genom att vrida nyckeln till läge 2 och strömsätta denna lösa kabel så hoppar ju bilen igång.
Att stänga av bilen funkar precis som vanligt.

Börjar dock misstänka kortis i kontaktstycket för tändningslåset.

När jag vrider till startläge så klickar ett av de vita reläerna under instrumentbrädan, men då jag tar loss detta relä så verkar det vara ett relä som strömsätter hela kupén vad gäller kupéfläkt, belysning osv.
Så när jag ska starta så kortsluts ev något som gör att detta relä bryter.
Och här trodde jag att klickandet var startrelät.

Vilken position har startrelät egentligen?
Senast redigerat av Vedder (6 november 2014)

Sök