Octavia 1,6 AVU 2002 Startar inte?!

AVC
8 november 2014 · 401 Inlägg

Hej!

Har en Skoda Octavia 2002 med AVU motor.

Den har gått helt fel fritt fram till för en timma sedan då den parkerades.
Skall sedan åka och då startar inte bilen längre.
Den tänder inte alls och startmotorn går inte runt!

Alla lampor som tänds vid tändning lyser i instrumentpanelen och lampor, fläkt och radio fungerar som det ska.

Kollat och gjort rent en jordpunkt som såg fin ut men utan resultat (Finns det fler?)

Kollar spänning mellan startmotor och batteri som visar 6v rengör kontakten och får sedan 12v men fortfarande inget liv i bilen!

Motorn är helt död..

Alla tips är välkommna!

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
Drönirettab
8 november 2014 · 21 761 Inlägg

Mät först direkt på batteripolerna vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge. Är spänningen bra så flyttar du plusmätpinnen ner till startmotorns plusanslutning (grova bulten där batterikabeln sitter) och gör om samma test, är spänningen fortfarande bra så flyttar du även ner minusmätpinnen till en ren metallyta på startmotorn och gör samma test. smile

Kika på båda batterikablarna om det ser slitet eller ärgat ut vid polskorna, kolla också jordkablarna/flätorna mellan batteri-kaross-motor.

AVC
9 november 2014 · 401 Inlägg

Har nu provat mäta mellan polerna visar då 12.08v

Vid start läge runt 11.50v när jag mäter på batteripolerna och samma på startmotorn..

Mätt med samma resultat mellan
Pluspolen och motor
Pluspolen och kaross

Senast redigerat av Correadde (9 november 2014)

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
mb_pucken
9 november 2014 · 5 087 Inlägg

Kolla säkringarna uppe på batteriet om du har några där.
Kolla även jordkabeln som sitter skruvad antingen vid startmotorn eller uppe på växellådan. Den brukar nämligen kunna bli lite glapp :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
AVC
9 november 2014 · 401 Inlägg

Säkringarna på batteriet har jag kollat och dom ser hela ut.  Men ska kolla om jag hittar den jordkabeln

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
AVC
9 november 2014 · 401 Inlägg

Här kommer ett videoklipp när jag vrider på nyckeln, det bara surrar..

http://youtu.be/OS8uv872-Ag?list=UUyB_j … _c070LyYIA

Senast redigerat av Correadde (9 november 2014)

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
AVC
9 november 2014 · 401 Inlägg

Hittade jordkabeln på växellådan har rengjort den utan resultat hmm

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
Drönirettab
9 november 2014 · 21 761 Inlägg

Eftersom att du fick samma mätvärde nere på startmotorn så ska det inte vara några problem med huvudströmförsörjningen mellan batteri och startmotor, i så fall kan det vara styrspänningen mellan tändlås och startmotorns solenoid som fattas.

Sätt minusmätpinnen på batteriminuspolen och plusmätpinnen på startmotorns solenoid där den tunna kabeln (från tändlåset) sitter, vrid sedan nyckeln i startläge och se vilken spänning det visar. Är det i princip ingen spänning så sitter problemet där, då får du kolla upp varifrån den kabeln kommer och felsöka. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang