vad säger sbp om detta???

micke855
6 december 2006 ·

Hej...
tänkte ta bort sista ljuddämparen på bilen så det blir lite goare ljud
men va säger sbp om detta???
BIlen är en 855...vet att en kompis som har en s40 gjorde det men det var knappast någon skillnad alls i ljudet.

Tack för alla svar:)

maco
7 december 2006 · 1 207 Inlägg

Lita inte på mig till 100% nu, men eftersom den bakersta ljuddämparen bara är där för att dämpa ljudnivån så borde det vara lugnt att ta bort den om ljudnivån på bilen inte överstrider 101db (den får inte överstrida detta på rallybilar iaf). Men dumåste du ersätta dämparen med ett rakt rör. Fast det kan iofs finnas lagar som säger att man inte får modifiera avgas systemet.

Jag förstår att detta inte var till mycket hjälp men...

LillNaisarn
7 december 2006 ·

maco skrev:
Lita inte på mig till 100% nu, men eftersom den bakersta ljuddämparen bara är där för att dämpa ljudnivån så borde det vara lugnt att ta bort den om ljudnivån på bilen inte överstrider 101db (den får inte överstrida detta på rallybilar iaf). Men dumåste du ersätta dämparen med ett rakt rör. Fast det kan iofs finnas lagar som säger att man inte får modifiera avgas systemet.

Jag förstår att detta inte var till mycket hjälp men...

ngn dämpare eller typ av det måste man väll ändå ha då man ska mäta Co halten,

och det är på bilar som är 75 eller älldre som det inte är några dB krav på ( lite OT men iaf ) ,

Jag skulle rekomendera att besikta med dämparen på och för att sedan e.v plocka bort den, annars kan du ju köpa s.k Japsdämpare om du vill ha häftigare ljud.

Bi0HaZZarD Speed FMK
7 december 2006 · 849 Inlägg

micke855 skrev:
Hej...
tänkte ta bort sista ljuddämparen på bilen så det blir lite goare ljud
men va säger sbp om detta???
BIlen är en 855...vet att en kompis som har en s40 gjorde det men det var knappast någon skillnad alls i ljudet.

Tack för alla svar:)

Min"bil" (skriver "bil" då den inte körs med. men ändå tongue) är besiktigad och godkänd med bara en dämpare. Plockade sista dämparen för ett goare ljud. Gjorde inte så mycket på dB antalet men fick mycket goare ljud i allmänhet. Bilen är för att tillägga en 744 -85.

Mvh Ludde

fredde85
7 december 2006 · 1 798 Inlägg

Nej de är inga problem så länge de inte låter för högt
va me en kompis på besiktningen som besikta en saab 9000 turbo me bara en dämpare o sen bara ett grovt rör den dåna som fan men mest inuti tyvärr men de klaga då inget på den.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Karlzzon The One Evolution
7 december 2006 · 1 627 Inlägg

jag har nästan rakt 3 tum 1 simonsburk de enda han sa på besiktningen de här e hemma byggt va

Fäll ner pungen och landa
Shorty666
7 december 2006 · 362 Inlägg

Besiktigade 528:an förra veckan...  plockade bort slutburken för den va kass å idiotsvetsa dit 2 simonsrör bara...   låter som själva fan men besiktningsgubben va tyst... tongue

Ford Mustang "Sportsroof" (1970)
JH
7 december 2006 · 165 Inlägg

Det är fritt fram.. Jag har gjort så på min volvo! den gick igenom utan anmärkning. Jag tog bort sista dämparen och satte ett rakt rör + nytt utblås

Volvo s40 (2000)
båge montör och hobby mekaniker
7 december 2006 · 2 672 Inlägg

det ska va fritt fram, vet många som besiktar med bara en dämpare! jag ville ha goare ljud i min, så ja svetsa till ett 2,5" rör som va ganka likt orginalet, och satte en 3" ljuddämpare längst bak! låter gött, mullrar riktigt! å besiktingsgubben sa inget om det alls! å ha ren polare som har 2,5" från katten, endast dessa, å inget annat! å bara främre dämparen då!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
_fillan_ med lem
10 december 2006 · 1 925 Inlägg

men hur ska du få ihop detta ? du har väl bara en ljuddämpare på 855an ? har för mig att det bara sitter en stor ljuddämpare i mitten på dom,,,,men kanske har fel ?


mvh filip

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Virtual_Blå
17 maj 2007 · 145 Inlägg

Det är jue inte säkert att du får dom korrekta koldioxid värderna!?, kan nog vara lite lurigt...satsa på en större slutburk istället...

/ Ville

nilbri ST
17 maj 2007 · 121 Inlägg

micke855 skrev:
Hej...
tänkte ta bort sista ljuddämparen på bilen så det blir lite goare ljud
men va säger sbp om detta???
BIlen är en 855...vet att en kompis som har en s40 gjorde det men det var knappast någon skillnad alls i ljudet.

Tack för alla svar:)

På förra bilen satte Vanadis Gummi på en Otto-dämp. Ingen större skillnad i ljud. Tog jag bort insatsen i dämpen lät det som f-n. Enkelt att sätta tillbaka den vid besiktning. coollol

Fast jobbigt på motorväg. Föredrar det jag har nu. 2.5" från katten. Låter bara lite mer när jag drar på lol

Senast redigerat av nilbri (17 maj 2007)

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd
Andreas83
17 maj 2007 · 601 Inlägg

De e bara å fimpa å sätta rakt rör. Har bes flera bilar så big_smile

dj_padde
17 maj 2007 · 1 813 Inlägg

min bil gick igenom besiktningen utan några problem i avgaserna=) har 3" från turbon med en 3" racekatt och en japsdämpare i slutet gick igenom felfritt och dönar rätt bra=) men inte var det någon som gnällde på det=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
rullstolsrock
17 maj 2007 · 17 Inlägg

på min bmw 325 e30 har jag 3" från katten och bakåt med en simons 3" dämpare (katten är rensad).
Va och besiktigade bilen för någon vecka sedan och dom sa inget om att avgassystemet va ombyggt eller att det väsnades för mycket..

Så att bara ta väck sista dämparen lär inte va några problem!

MVH Jeppe

*adolf Performance*
BMW 330 CI (2001)
BMW 325ik (1988)
ATMTA
17 maj 2007 ·

jag kör med 940.. och jag tog bort båda ljuddämparna och slängde på en liten (den minsta HCJ hade, en simons).. och jag har inte haft några problem..

ralle_xtreme
22 april 2009 · 283 Inlägg

lånar tråden lite smile

vad säger SPB om att har utblås på sidan framför bakaxlen?

BMW E30 (1989)
twin_cam Smålänning
22 april 2009 · 7 877 Inlägg

Minst X antal centimeter från närmaste öppningsbara fönster... Hur många kan jag inte säga dock...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
no_fake
22 april 2009 · 865 Inlägg

_fillan_ skrev:
men hur ska du få ihop detta ? du har väl bara en ljuddämpare på 855an ? har för mig att det bara sitter en stor ljuddämpare i mitten på dom,,,,men kanske har fel ?


mvh filip

haha helt rätt 855an har bara en ljuddämpare så att ta bort den e ingen ide om du inte sätter dit en ny fast mindre:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang