3743
Sök

VOLVO 940 ltt, Startar inte efter Körning vid regn/Fukt?!

35 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
• Bilmodell
Volvo 940
S 2,3 LTT

• 1996

• 21000

När jag låtit bilen stå över natten till exempel så startar den alltid utan problem, men när jag varit ute och kört en sväng i regn och stänger av den och sen ska starta den igen så tänder den inte. startmotorn bara går runt runt runt.

Jag sprayade lite 5-56 i tändningsfördelaren och lät den vila lite och efter 10 min så startade den igen.
Detta har hänt 3 dagar i rad.

felet har hänt en gång när motorn var kall och 2 gånger när motorn var varm.

Tacksam för snabb hjälp!

Mvh

Bondmeckare
246 Inlägg
18 november 2014
Sprucket fördelarlock?

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

35 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
Bamzefan skrev:
Sprucket fördelarlock?

Svårt att se men tror fan inte det är sprucket med tanke på att lite 5-56 rätt ner i varje hål fick den att starta så snabbt. så känns som fukten kryper in där, men tänkte mer om detta är något som folk varit med om själva som har tips på lösning?
Nya tändkablar från fördelaren? kan det var så att gummit blivit dåligt och inte håller 100% tätt?

1 450 Inlägg
18 november 2014
De problemet hade jag, då bytte jag, fördelarlock å rotor å tändkablar då försvann problemet

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

35 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
Det är så asså!

Fan då kanske det är något man får göra.
Köpte bilen i lördags så lite matt blir man ju. får försöka se till så dom står för den kostnaden.
Vad gick det på ungefär? bytte du det själv? isåfall, var det lätt? lite meckigt att komma åt där bak vad jag sett..

xVolvo240x skrev:
De problemet hade jag, då bytte jag, fördelarlock å rotor å tändkablar då försvann problemet

1 450 Inlägg
18 november 2014
De e inte speciellt svårt, de byter man ganska lätt själv. köper du volvo orginaldelar så kostar de väl lite, tändkablarna tror ja kostade typ 6-7 hundra spänn

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

35 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
Pratade med en bekant som gjort bytet för inte alls längesen och sa att börja med att byta allt förutom tändkablarna, skulle problemet fortfarnde (mot all förmodan) uppstå så skulle man byta kablarna också.

Men tack för tips i alla fall!

xVolvo240x skrev:
De e inte speciellt svårt, de byter man ganska lätt själv. köper du volvo orginaldelar så kostar de väl lite, tändkablarna tror ja kostade typ 6-7 hundra spänn

Sök