7638
Sök

Förberedelser inför lackering av bil tips mottages!

1 364 Inlägg
27 november 2014
Trådstartare
Har tänkt lämna iväg min bil på lackering men ska göra för arbetet själv! Lackeraren håller alltså bara i sprutan!

Så jag vill ha lite tips hur jag ska göra! Alltså vad jag behöver göra vad jag ska slipa med osv även var jag kan köpa grejer!

Som det ser ut nu så har jag demonterat hela bilen dörrar,motor,lister osv..

Väldigt tacksam för alla tips dock så uppskattar jag om endast personer som VET inte dom som gissar bara för att ni rollat polarens 740 med biltemas husfärg..

Bilen är min bmw 525i e34 om de nu spelar ngn roll!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 november 2014
Underarbetet är en konst i sig. Därför brukar lackerare vilja göra det själv då det avgör hur bra resultat de kan åstadkomma.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 558 Inlägg
28 november 2014
DiwraZ skrev:
Underarbetet är en konst i sig. Därför brukar lackerare vilja göra det själv då det avgör hur bra resultat de kan åstadkomma.

Oja.
Såvida man själv inte är lackerare och vet exakt hur underarbetet skall vara/kännas, så kommer den riktiga lackeraren bara sucka och i värsta fall få göra en massa dubbelarbete.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 364 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
Han som ska lackera sa att jag får göra förarbete själv men han kan komma och titta/ge tips under tiden!

1 147 Inlägg
1 147 Inlägg
28 november 2014
Om jag var du skulle jag kolla upp allt rost o sånt ta det värsta är det inget rost eller så då är det ju bara köra med 500 papper.. men svårt och veta/se när man inte har bilen framför sig

1 364 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
Tack! Ska kika i länken vid tillfälle! Rost finns där knappt en minimal blämma vid tanklocket bara som ska blästras! Fanns lite i framskärmarna med men dom kastade jag å köpte helt nya istället!
Senast redigerat av Beangt (28 november 2014)

1 364 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
aqulio skrev:
okej smile

Fattar inte riktigt kolla på de "stora lackeringspaketet" på sidan du länka där verka man få det mesta men 1st slipkudde lär väll knappast räcka?

3 182 Inlägg
28 november 2014
om bilen ska grundas kan du köra på med 500 papper men samtidigt beror det mycket på vilken färg du ska ha på bilen, samt olika tillverkare på färg täcker olika mycket. att slipa med maskin är att föredra, alla genom slipningar måste grundas. lyssna med din lackerare vad du kan grunda med.

1 364 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
Okej tanken är att bilen ska bli blank svart!

1 813 Inlägg
30 november 2014
Beangt skrev:

Att då fixa allt förarbete utan kunskap är dömt till att misslyckas, tyvärr!
På blank svart syns ALLA misstag...

Fri fart för ett fritt folk!
14 916 Inlägg
30 november 2014
Hilmer skrev:
Beangt skrev:

Att då fixa allt förarbete utan kunskap är dömt till att misslyckas, tyvärr!
På blank svart syns ALLA misstag...

hålller med.. många färger kan vara relativt förlåtande.. men svart syns allt på =/

oskadade delar går helt okej att få till men en buckla eller rost så tror man oftast att det blir bra..
men sen när färgen kommer på ser det ut som skit.

har hållt på med skiten för 7-8år sen och jag hade inte tålamodet och kunskaper att fixa det 100%

då jobbade jag på en plåt och lackeringsfirma i ett par år.
men jag höll mig till maskering och demontering och montering.
och mindre slipjobb..

kunde göra klart slipjobben till 99.99% men det där sista lyckades inte mitt tålamod räcka till.

måla kan vem som helst göra.  där handlar det bara om att orka vara tillräcklig försiktig i början men endå lägga på tillräckligt med färg/klarlack.

tips jag kan ge dig är att syna karossen NOGA efter skador INNAN du rör bilen.
markera dessa så du ser dom och börja med att fixa skadorna.
att bara matta ner är svårt att misslyckas med..     men börja inte gno på ett ställe   tänk på att alla genomslipningar kräver grundning annars kommer dessa synas rejält när färgen kommer på.

antar att lackarn grundar hela bilen men helt säkert kan man inte vara..  svart täcker bra smile

vinkla inte ner maskinen med ena kanten före för att få bort lackdeffekter utan slipa ut dessa..

stenskott är tex än av dom jävligare grejerna att få bort. kan se skitbra ut men fuskar du syns alla stenskott när färgen kommer på sätt sååååå många exempel på sånt

Kör fort så hinner inget hända...

1 364 Inlägg
5 december 2014
Trådstartare
Fler tips angående förarbetet motages!

7 524 Inlägg
5 december 2014
Beangt skrev:

jobba extra, skaffa ett till jobb,

men lämna bort allt underarbete till lackeraren,,
tro mig du kommer att tjäna på det i slutändnan

1 364 Inlägg
5 december 2014
Trådstartare
granadadr skrev:
Beangt skrev:

Lackeraren vill inte göra förarbetet! Så detta var tyvärr inte svaret på min fråga!

7 524 Inlägg
5 december 2014
Beangt skrev:
granadadr skrev:
Beangt skrev:

Lackeraren vill inte göra förarbetet! Så detta var tyvärr inte svaret på min fråga!

hmm ärligt talat hade jag bytt lackerare då,, för som sagt,, jag är varken DÅLIG eller jättebra på att spackla,, men skulle aldrig göra hela underarbetet själv endå,, och jag har hållit på med bilar ett bra tag

1 364 Inlägg
5 december 2014
Trådstartare
granadadr skrev:
Beangt skrev:
granadadr skrev:

hmm ärligt talat hade jag bytt lackerare då,, för som sagt,, jag är varken DÅLIG eller jättebra på att spackla,, men skulle aldrig göra hela underarbetet själv endå,, och jag har hållit på med bilar ett bra tag

nu är det ju tyvärr så att i den lilla staden jag bor i så växer inte lackerare som lackar "Vid sidan om" på träd, och att lämna in  en gammal bmw på riktigt lack verkstad på hellackering för 30000kr det finns lixom inte det är ju mer än vad bilen är värd!

Så jag får göra så gott jag kan för att förberedda bilen innan lack men skulle  det inte bli 110% perfekt så gråter jag inte blod för det!

Dock är det ju alltid kul om det blir så bra så möjligt därav vill ja ha tips:)
Senast redigerat av Beangt (5 december 2014)

1 813 Inlägg
5 december 2014
Här är en länk till ett av mina snabb-projekt, det finns ingen förklarande text som kanske hade varit bra för dig just nu, men det finns en hel del bilder som kanske kan ge ett hum om hur omfattande jobbet är och lite hur man ska gå tillväga.
Fråga lackeraren vilken grovlek på papper han vill att du slipar med, de brukar ha lite olika uppfattning om hur det ska gå till och då är det bäst att man gör som han är van vid.

http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2032.htm
Senast redigerat av Hilmer (5 december 2014)

1 364 Inlägg
5 december 2014
Trådstartare
Hilmer skrev:
Här är en länk till ett av mina snabb-projekt, det finns ingen förklarande text som kanske hade varit bra för dig just nu, men det finns en hel del bilder som kanske kan ge ett hum om hur omfattande jobbet är och lite hur man ska gå tillväga.
Fråga lackeraren vilken grovlek på papper han vill att du slipar med, de brukar ha lite olika uppfattning om hur det ska gå till och då är det bäst att man gör som han är van vid.

http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2032.htm

Tycker resultatet såg riktigt bra ut!

men såg ut som du spacklat väldigt mkt? eller var karossen väldigt ojämn?

Sök