Hilmer skrev:
Beangt skrev:
Okej tanken är att bilen ska bli blank svart!
Att då fixa allt förarbete utan kunskap är dömt till att misslyckas, tyvärr!
På blank svart syns ALLA misstag...
hålller med.. många färger kan vara relativt förlåtande.. men svart syns allt på =/
oskadade delar går helt okej att få till men en buckla eller rost så tror man oftast att det blir bra..
men sen när färgen kommer på ser det ut som skit.
har hållt på med skiten för 7-8år sen och jag hade inte tålamodet och kunskaper att fixa det 100%
då jobbade jag på en plåt och lackeringsfirma i ett par år.
men jag höll mig till maskering och demontering och montering.
och mindre slipjobb..
kunde göra klart slipjobben till 99.99% men det där sista lyckades inte mitt tålamod räcka till.
måla kan vem som helst göra. där handlar det bara om att orka vara tillräcklig försiktig i början men endå lägga på tillräckligt med färg/klarlack.
tips jag kan ge dig är att syna karossen NOGA efter skador INNAN du rör bilen.
markera dessa så du ser dom och börja med att fixa skadorna.
att bara matta ner är svårt att misslyckas med.. men börja inte gno på ett ställe tänk på att alla genomslipningar kräver grundning annars kommer dessa synas rejält när färgen kommer på.
antar att lackarn grundar hela bilen men helt säkert kan man inte vara.. svart täcker bra

vinkla inte ner maskinen med ena kanten före för att få bort lackdeffekter utan slipa ut dessa..
stenskott är tex än av dom jävligare grejerna att få bort. kan se skitbra ut men fuskar du syns alla stenskott när färgen kommer på sätt sååååå många exempel på sånt