7663
Sök

Förberedelser inför lackering av bil tips mottages!

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
5 december 2014
#21
Tänk på att om du märker upp bucklor o.l så använd en liten tejpbit eller liknande och inte typ spritpennor och liknande då det kan blöda i genom lacken, men det kanske du har koll på. Sen skulle jag som andra nämnt att om inte lackeraren vill göra underarbetet då bör man dra öronen åt sig. Om inte annat, kan du ju höra dig för om han har några referenser att kolla in, lite surt att lägga en massa jobb på underarbete och sen få en torrsprutad-gardin-apelsin tillbaka. Lycka till hur som helst. E34 är nog BMW`s snyggaste modell enligt mig.

"My drinkingteam has a racingproblem"

1 813 Inlägg
5 december 2014
#22
Beangt skrev:
Hilmer skrev:
Här är en länk till ett av mina snabb-projekt, det finns ingen förklarande text som kanske hade varit bra för dig just nu, men det finns en hel del bilder som kanske kan ge ett hum om hur omfattande jobbet är och lite hur man ska gå tillväga.
Fråga lackeraren vilken grovlek på papper han vill att du slipar med, de brukar ha lite olika uppfattning om hur det ska gå till och då är det bäst att man gör som han är van vid.

http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2032.htm

Tycker resultatet såg riktigt bra ut!

men såg ut som du spacklat väldigt mkt? eller var karossen väldigt ojämn?

En gammal kaross är sällan jämn oavsett hur fin den verkar från början, i detta fallet var det en bra övning att få det helt jämnt och jag hade hela tiden kontakt/vakande öga med lackeraren.
Det är ju egentligen inte så mycket spackel, när man väl har slipat det jämt så är det ju inte många gram spackel kvar.
Du kommer också att få spackla en hel del, små grejer som man inte ser förrän man börjar syna plåtarna ordentligt.


1 364 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
#23
REG-SKYLTEN skrev:
Tänk på att om du märker upp bucklor o.l så använd en liten tejpbit eller liknande och inte typ spritpennor och liknande då det kan blöda i genom lacken, men det kanske du har koll på. Sen skulle jag som andra nämnt att om inte lackeraren vill göra underarbetet då bör man dra öronen åt sig. Om inte annat, kan du ju höra dig för om han har några referenser att kolla in, lite surt att lägga en massa jobb på underarbete och sen få en torrsprutad-gardin-apelsin tillbaka. Lycka till hur som helst. E34 är nog BMW`s snyggaste modell enligt mig.

Det hade jag faktist ingen aning om men då ska ja använda tejp härdan efter tack för det! :)
Jo men får ju tips å sånt! Tycker e34an e snyggaste karossen lätt! :D


1 364 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
#24
Hilmer skrev:
Beangt skrev:
Hilmer skrev:
Här är en länk till ett av mina snabb-projekt, det finns ingen förklarande text som kanske hade varit bra för dig just nu, men det finns en hel del bilder som kanske kan ge ett hum om hur omfattande jobbet är och lite hur man ska gå tillväga.
Fråga lackeraren vilken grovlek på papper han vill att du slipar med, de brukar ha lite olika uppfattning om hur det ska gå till och då är det bäst att man gör som han är van vid.

http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2032.htm

Tycker resultatet såg riktigt bra ut!

men såg ut som du spacklat väldigt mkt? eller var karossen väldigt ojämn?

En gammal kaross är sällan jämn oavsett hur fin den verkar från början, i detta fallet var det en bra övning att få det helt jämnt och jag hade hela tiden kontakt/vakande öga med lackeraren.
Det är ju egentligen inte så mycket spackel, när man väl har slipat det jämt så är det ju inte många gram spackel kvar.
Du kommer också att få spackla en hel del, små grejer som man inte ser förrän man börjar syna plåtarna ordentligt.

Okej! men bilen är ju lackad i metalic nu å ser inte specielt ojäm ut? har synat så gott ja kunnat å kanske hittat 5-6st små bucklor max!


1 364 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#25
Lackeraren vill att jag mattar ner den med 1200 våt slip men behäver jag börja med grövre där lacken inte är spacklad? Eller räcker det med 1200 där direkt?


1 711 Inlägg
7 december 2014
#26
Beangt skrev:
granadadr skrev:
Beangt skrev:
Fler tips angående förarbetet motages!

jobba extra, skaffa ett till jobb,

men lämna bort allt underarbete till lackeraren,,
tro mig du kommer att tjäna på det i slutändnan

Lackeraren vill inte göra förarbetet! Så detta var tyvärr inte svaret på min fråga!

Helt ärligt, hade jag bytt lackerare...
Dom lackerare jag känner, vill definitivt göra jobbet själv, hm..

Min erfarenhet, ditt val

Mvh


4 578 Inlägg
7 december 2014
#27
1200 vatten,nänä....har lackat bilar o lastbilar i trettio år,vad man ska slipa med beror ju på hur den befintliga lacken ser ut,vi slipar med 320-500,

1 364 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#28
Tumbleweed skrev:
Beangt skrev:
granadadr skrev:

jobba extra, skaffa ett till jobb,

men lämna bort allt underarbete till lackeraren,,
tro mig du kommer att tjäna på det i slutändnan

Lackeraren vill inte göra förarbetet! Så detta var tyvärr inte svaret på min fråga!

Helt ärligt, hade jag bytt lackerare...
Dom lackerare jag känner, vill definitivt göra jobbet själv, hm..

Min erfarenhet, ditt val

Mvh

men varför skulle de spela ngn roll om jag eller han gör det om jag gör som han hade gjort?


1 364 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#29
zzr94092 skrev:
1200 vatten,nänä....har lackat bilar o lastbilar i trettio år,vad man ska slipa med beror ju på hur den befintliga lacken ser ut,vi slipar med 320-500,

Tyckte det lät lite konstigt med:p men behöver man så gtovt papper även där den gamla lacken är och e intakt? Räcker det inte med 1200 där?


4 578 Inlägg
7 december 2014
#30
du gör som du vill,men inte fan vattenslipar man med 1200 när man ska lacka en bil. 320 blir bra om han ska grunda före lack,,,,

1 364 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#31
zzr94092 skrev:
du gör som du vill,men inte fan vattenslipar man med 1200 när man ska lacka en bil. 320 blir bra om han ska grunda före lack,,,,

Okej!

Vad är det som avgör om bilen behöver grundas eller ej?


4 578 Inlägg
7 december 2014
#32
beror på ytan som ska lackas,men det kan vi inte avgöra här via datorn,det får din lackerare avgöra, men påstår han att du ska vattenslipa med 1200,så undrar jag om han kan avgöra om den ska grundas eller ej,  så prata med en annan lackerare tycker jag..

1 364 Inlägg
8 december 2014
Trådstartare
#33
Okej ska höra med han! Har även skrivit en efterlysning här på forumet om annan lackerare!


1 364 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
#34
Har snackat lite.med min lackerar nu, han påstår att bästa är med 1200 våt slip då slipper man repor i lacken!

Samt om det är delar i olika färger som ska lackas så behöver man grundas å det har jag så blir att grunda bilen!

Nu är jag bara skeptisk med det här med slipningen då här sägs att ska man köra max 600 och lackerarn säger att man ska ha 1200 annars blir det sliprepor i lacken:(


1 861 Inlägg
11 december 2014
#35
Beangt skrev:
Har snackat lite.med min lackerar nu, han påstår att bästa är med 1200 våt slip då slipper man repor i lacken!

Samt om det är delar i olika färger som ska lackas så behöver man grundas å det har jag så blir att grunda bilen!

Nu är jag bara skeptisk med det här med slipningen då här sägs att ska man köra max 600 och lackerarn säger att man ska ha 1200 annars blir det sliprepor i lacken:(

Nu är jag långt från proffs men mig veterligen så är 1200 LÅNGT från lämpligt det lär inte ha något fäste för färgen alls... Repor polerar man ju bort efter lack... och slipgrund ska ju fylla lite grövre sliprepor! men ah allt jag lackat har vart max 600 och det blir blankt as hell utan sliprepor tongue


4 578 Inlägg
11 december 2014
#36
kan du inte be din lackare komma in på forumet ,så han får motivera varför han menar att du ska slipa med 1200 vatten, du kommer ju att få slipa till dödagar

2 413 Inlägg
11 december 2014
#37
Är det en hemmapulare eller jobbar han som lackerare?  Om han jobbar som det bör han ha koll tycker man?  :-) sedan dr strut så bör Man ju inte polera bort sliprepor, ättre att slippa som folk
Senast redigerat av Nybergrobin (11 december 2014)


...has left the building...
4 474 Inlägg
11 december 2014
#38
Man KAN inte polera bort sliprepor...Eller jo, men man får då först polera så man kommer ner till det lagret (slipgrunden?) där reporna finns

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 364 Inlägg
13 december 2014
Trådstartare
#39
Han är ingen yrkes lackerare men han har hållt på med lackering länge och ska vara duktig!

Tror inte han har något konto här och känner mig redan tjatig efter alla frågor ja ställt redan!

Men håller med 1200 papper låter jäkligt konstigt!


Fri fart för ett fritt folk!
14 916 Inlägg
13 december 2014
#40
zzr94092 skrev:
1200 vatten,nänä....har lackat bilar o lastbilar i trettio år,vad man ska slipa med beror ju på hur den befintliga lacken ser ut,vi slipar med 320-500,

minns jag inte fel avsluta vi alltid med 500papper finare använder man inte

om man inte ska göra några speciella grejer.
sen om man vill fixa till ytan då kan man gå på med fin fina papper som avslut på klarlacken och sen polera upp.



nu vet jag dock inte riktigt hur det ser ut med vattenbaserat.
om det är känsligare låter jag vara osagt
då jag slutade straxt innan tvånget kom på det skiten

Kör fort så hinner inget hända...


Sök