Hej hej!
Har länge hållt på med min Volvo 940 Ltt, jag har köpt trimchip från KL-racing: Både ekonomichip och vanliga turbochip, då jag har guldbox. Jag ställde upp laddet till 1,05 BAR och bilen gick sedan fint! Sedan lekte jag med öppen dump och det gick ju inge bra med det insprutningssystemet. Så jag tog bort det helt och kör nu med återcirkulerande dump.
Bilen min har däremot börjat misstända vid rejält gaspådrag med 0,6 BAR/ nästan konstant med 1,0 BAR. Har bytt LMM och då släcktes Lambda, men problemet kvarstår. Har bytt fördelarlock, tändstift (NGK, inge snålstift), tändkablar, tändspole och rotor är i nyskick. Tändstiften är ungefär 50% sotiga på hölstret, och lite på själva elektroden. Det kan bero på misständningarna eller för fet bränsleblandning. Jag har förstärkt tryckröret från LMM till turbo rejält så det sugs inte ihop.
Har hört att det kan vara spikningar, det sa KL - racing iaf. Men så mycket som bilen då "spikat" skulle bilen varit i småbitar vid det här laget. Jag tror mer på misständningar då man kan smyga förbi misständningarna om man inte gasar fullt förens man kommit förbi 3500 varv. Jag har gjort ett liknande inlägg tidigare och då troddes det att jag hade för liten LMM och spridare, men det känns tveksamt nu då tändstiften är sotiga.
Har läst på många forum om folk som har haft exakt samma problem som jag, men ingen har kommit till en lösning. För en person hade det tydligen funkat genom att ställa upp till 1,5 BAR, antagligen för att det jämnar ut blandningen. Det är inget jag har provat; jag tänkte kolla efter eventuella felkoder men vänder mig till er.
Ska jag byta tändchip? Ställa up laddet? Eller dylikt, vad kan problemet vara?