Råd om turboval saab og 900 300hk+

T-Bjorken
5 december 2014 · 20 Inlägg

Bygger nu en T5 konverterad b202 motor till min og cab som det börjar bli dags att skaffa turbon till. Har en t3/t4 china snurra med trim 73. Denna ska tydligen inte vara lämplig enligt vissa. Fick tips om att köpa en holset istället men vilken storlek är lämplig tycker ni?? T3 avgasfläns gäller iaf.
Är helt ny på garaget samt forum så ha överseende om något är fel :-)

Toddemannen
5 december 2014 · 664 Inlägg

T-Bjorken skrev:
Bygger nu en T5 konverterad b202 motor till min og cab som det börjar bli dags att skaffa turbon till. Har en t3/t4 china snurra med trim 73. Denna ska tydligen inte vara lämplig enligt vissa. Fick tips om att köpa en holset istället men vilken storlek är lämplig tycker ni?? T3 avgasfläns gäller iaf.
Är helt ny på garaget samt forum så ha överseende om något är fel :-)

Vilket effektområde vill du använda turbon inom? roll

T-Bjorken
5 december 2014 · 20 Inlägg

Står i överskriften men 300hk+ är målet.smile

Toddemannen
5 december 2014 · 664 Inlägg

T-Bjorken skrev:
Står i överskriften men 300hk+ är målet.smile

oj , haha sorry såg inte alls det lol

ska du ligga runt 300-400 är väl en 19t att rekommendera smile

Själv kör jag Turbonetics T3 turbo , den pallar upp emot 450-500 (om inte mer) sträcket men man får ju vänta tills saab 4an fått in tillräckligt med avgaser in i turbon.
Den laddar vid 3500rpm.

Så det beror väl på hur du själv vill ha det , 19t laddar ju nästan direkt , men har ju inte samma effekt område eller så köper du en aningen större turbo men då får man ju lite väntetid på laddet men krämar ju ur mer effekt... smile

Tittar du på holset så inte större än en HX35a... smile

T-Bjorken
5 december 2014 · 20 Inlägg

En hx35 låter intressant. Vill ju inte ha ladd alldeles för sent men något måste man ju offra;-) Tack:-)

Toddemannen
5 december 2014 · 664 Inlägg

haha lugnt smile går du något större över hx35 så är spoolar den väl runt 3800-4500 beroende på hur allt är byggt men lycka till! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang