Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 443 023 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
Djo
14 november 2015 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Kan nog bli trevligt men inte borde det vara så svårt att få i den motorn lite kap och svets så sitter den där rätt fort. smile

Sant, men förgasare är trevligt, all heder åt en turbo men inget som riktigt faller mig i smaken, jag är mer för sugtrim

Så var jag med min pv också tills jag ramlade över en turbo för 600 kr som är helt ny haha ibland vill ödet något annat wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Kan nog bli trevligt men inte borde det vara så svårt att få i den motorn lite kap och svets så sitter den där rätt fort. smile

Sant, men förgasare är trevligt, all heder åt en turbo men inget som riktigt faller mig i smaken, jag är mer för sugtrim

Måste tänka ut hur jag ska göra med förgasarna och insprut, måste på något sätt få sensorn på plats

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
14 november 2015 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Kan nog bli trevligt men inte borde det vara så svårt att få i den motorn lite kap och svets så sitter den där rätt fort. smile

Sant, men förgasare är trevligt, all heder åt en turbo men inget som riktigt faller mig i smaken, jag är mer för sugtrim

Måste tänka ut hur jag ska göra med förgasarna och insprut, måste på något sätt få sensorn på plats

Aldrig hört talas om det för så vet inte hur det funkar eller hur det ska kunna göra det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

https://m.youtube.com/watch?v=e66sGtjtOas

Där är en video för er som inte sett denna setup förut

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Nu är det där visserligen en nissan 6cylindrig motor, men ändå. Visar ju iallafall hur det blir.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
14 november 2015 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:
Nu är det där visserligen en nissan 6cylindrig motor, men ändå. Visar ju iallafall hur det blir.

Okej helt enkelt ett förgasarhus som används som spjäll och har en spridare inbyggd ska bli spänande se hur du får ihop det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:
Nu är det där visserligen en nissan 6cylindrig motor, men ändå. Visar ju iallafall hur det blir.

Okej helt enkelt ett förgasarhus som används som spjäll och har en spridare inbyggd ska bli spänande se hur du får ihop det smile

Japp! Har funderingar på att sälja mina solex och sen köpa spjällhus, inhandla ett sprut ifrån skroten sålänge och sen montera på pvn.. Tror ni att ett vanligt b230f sprut hade funkat? Tekniskt sett hade det väl gjort det med tanke på att en vanlig b230 ligger på 2,3L och min b20 ligger på 2,1?

Timos Motor har iallafall spjällhusen och fuelrailsen till ett billigt pris, en polare länkade.. http://www.timosmotor.com/spjallhus

Så allt jag hade behövt är ett begagnat sprut, spridarna och sen är det bara att montera och köra? smile

Senast redigerat av Vonbackman (14 november 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Sen kan jag bygga b230n vid sidan om lite sakta men säkert.. Kan ju vara en fördel att prova på hur det är med sprut och spjällhusen, borde väl inte vara så står skillnad jämfört med en helt vanlig insprutare

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
mattew
14 november 2015 · 350 Inlägg

Vonbackman skrev:

vEight skrev:

Vonbackman skrev:

Haha, jaså? Kommer inte bli tråkigt sen wink

Måste tänka på utrymmet också, för att det inte ska bli för jävla trångt, men hade du hellre sett en turbo under huven än en sugtrimmad b230?

Det är Volvos rödblockare (B19-B234) överlag tyvärr. Det är så otroligt vanligt så det känns nästan som standard idag. Något som skulle vara mer i ögonfallande vore kanske en liten 4 cylindrig Mercedes turbo diesel eller en liten Ford V6. smile

Håller med, men "lättare" att hinka i en b230 än en merca turbo diesel, jag vill helt enkelt ha brölet under huven och inget visslande ljud. Kan skriva ut spec på motorn för er som blir för otåliga.

B230 block.
Stål vev
Smidda kolvar (97mm)
Vevens slag på 103mm
Sprut av märke vems.
Förgasarhus, kommer använda mig av fajs, pluggar igen dom och köra med sprut istället.
Steg5 topp, 16v.
Volvos gröna R spridare.
Extraktorgrenrör och håller mig till 2,5" hela vägen bak.
Inte helt hundra på vilka kamaxlar ännu, har ni något bra tips på vilka som hade varit passande för att få en körduglig maskin på vanlig gata (med andra ord kamaxlar som trivs bra på låga som höga varv)
Har säkert glömt något.

Så i stort sett blir bottendelen på 3,1L

Oj,det låter ju som ett spännande val!!

Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

mattew skrev:

Vonbackman skrev:

vEight skrev:

Det är Volvos rödblockare (B19-B234) överlag tyvärr. Det är så otroligt vanligt så det känns nästan som standard idag. Något som skulle vara mer i ögonfallande vore kanske en liten 4 cylindrig Mercedes turbo diesel eller en liten Ford V6. smile

Håller med, men "lättare" att hinka i en b230 än en merca turbo diesel, jag vill helt enkelt ha brölet under huven och inget visslande ljud. Kan skriva ut spec på motorn för er som blir för otåliga.

B230 block.
Stål vev
Smidda kolvar (97mm)
Vevens slag på 103mm
Sprut av märke vems.
Förgasarhus, kommer använda mig av fajs, pluggar igen dom och köra med sprut istället.
Steg5 topp, 16v.
Volvos gröna R spridare.
Extraktorgrenrör och håller mig till 2,5" hela vägen bak.
Inte helt hundra på vilka kamaxlar ännu, har ni något bra tips på vilka som hade varit passande för att få en körduglig maskin på vanlig gata (med andra ord kamaxlar som trivs bra på låga som höga varv)
Har säkert glömt något.

Så i stort sett blir bottendelen på 3,1L

Oj,det låter ju som ett spännande val!!

Javisst gör det? big_smile Lite dyrt bara men det är ju rätt känt när det kommer till sugtrimning..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
18 november 2015 · 951 Inlägg

Hallåj! Någon dag sedan sist, men har funderat och funderat, insprut med spjällhus ifrån timosmotor är ju självklart något jag vill satsa på, och kommer göra också.

B230N kommer också bli av, sakta men säkert.

Men något som jag inte kunnat släppa riktigt ännu och som jag inte riktigt vet heller, vilket sprut som hade kunnat vara optimalt för min 2,1L b20, sen kommer nästa problem, jag måste ju givetvis ha LMM inkopplad på ett 240 sprut, men frågan är vart? Jag vill inte ha den framför spjällhusen för det hade bara sett korkat ut.

Finns det något man kan koppla in istället för LMM? Läste lite snabbt på ett forum där en kille som ska trimma sin 940 turbo, han vill köra utan LMM, så han ska koppla in en bredbandslamba istället, funkar det eller måste jag ändå ha luftmassemätaren?

Antar att man kan koppla in bredbandslamba på ett lh 2.4?

Tips och ideér är hjärtligt välkomna!

MVH

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
18 november 2015 · 1 434 Inlägg

Du bör skrota styrsystemet och bygga ett nytt. LH 2,4 är inget att bygga på. Satsa på ett Megasquirt istället. Det löder du ihop billigt och styr med en lambda. Finns färdiga kit som i princip är Bolt on på http://www.protoparts.fi/catalog/index.php?cPath=13_14 och dom är kunniga, har bra service och allt till ett schysst pris. Så sätt dig och läs på om detta nu för med ett LH 2.4 kommer du ingen vart med. Jag löver daj. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Djo
19 november 2015 · 10 157 Inlägg

Kan bara hålla med lh 2,4 är gammalt och begränsat och kommer bli så mycket krångel i onödan så köp ett riktigt sprut från början.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
19 november 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Kan bara hålla med lh 2,4 är gammalt och begränsat och kommer bli så mycket krångel i onödan så köp ett riktigt sprut från början.

Då gör jag så! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
8 december 2015 · 951 Inlägg

Ett tag sedan nu som det blev update! Så får väl göra en update så ni inte blir uttråkade wink

Körde lite med pvn igår och det kommer bli svårt att låta den stå över vintern, vill heller inte köra med tanke på salt på vägarna när väl minusgraderna träder fram, just nu har vi runt 5-8+ grader i varberg men en hel del regn, igår var sol hela dagen fram till 6 på kvällen, så man får ju helt enkelt passa på att köra. big_smile

Hur som helst så har jag bestämt mig för att köra med MS sprut och hittat en mappare som helst mappar MS sprut, så får helt enkelt gå därefter, även hört en hel del bra saker om MS så varför inte ge det en chans?

Har även hittat en annan rolig sak, istället för att köpa ett begagnat block med okänt skick ifrån skroten för 1500 med låda på det så kan man lika väl köpa nytt så vidare man inte tänker rent ekonomiskt..

http://www.shopmotordesign.se/motorbloc … 4fe64da870

Vad tror ni om detta? Låter rätt intressant va?

Någon som är duktig på att räkna ut litervolymen på ett sådan block med den borren och sedan 3100cc stroken?

Senast redigerat av Vonbackman (8 december 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
9 december 2015 · 1 434 Inlägg

Vonbackman skrev:
Ett tag sedan nu som det blev update! Så får väl göra en update så ni inte blir uttråkade wink

Körde lite med pvn igår och det kommer bli svårt att låta den stå över vintern, vill heller inte köra med tanke på salt på vägarna när väl minusgraderna träder fram, just nu har vi runt 5-8+ grader i varberg men en hel del regn, igår var sol hela dagen fram till 6 på kvällen, så man får ju helt enkelt passa på att köra. big_smile

Hur som helst så har jag bestämt mig för att köra med MS sprut och hittat en mappare som helst mappar MS sprut, så får helt enkelt gå därefter, även hört en hel del bra saker om MS så varför inte ge det en chans?

Har även hittat en annan rolig sak, istället för att köpa ett begagnat block med okänt skick ifrån skroten för 1500 med låda på det så kan man lika väl köpa nytt så vidare man inte tänker rent ekonomiskt..

http://www.shopmotordesign.se/motorbloc … 4fe64da870

Vad tror ni om detta? Låter rätt intressant va?

Någon som är duktig på att räkna ut litervolymen på ett sådan block med den borren och sedan 3100cc stroken?

Det krävs nog ett sånt block för att köra 3100cc. Har hört att ett standardblock inte ska byggas över 2750cc. Lite dyrt bara..

När du letar block, sikta på en så sen motor som möjligt. Typ 96-98. Sen har ett begagnat block fördelen att alla spänningar har gått ur blocket. Det gör det lite stabilare för överladdning.

MS är ett enkelt men effektivt sprut som många är nöjda med och det lär även du bli smile

Kör hårt! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
10 december 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:

Vonbackman skrev:
Ett tag sedan nu som det blev update! Så får väl göra en update så ni inte blir uttråkade wink

Körde lite med pvn igår och det kommer bli svårt att låta den stå över vintern, vill heller inte köra med tanke på salt på vägarna när väl minusgraderna träder fram, just nu har vi runt 5-8+ grader i varberg men en hel del regn, igår var sol hela dagen fram till 6 på kvällen, så man får ju helt enkelt passa på att köra. big_smile

Hur som helst så har jag bestämt mig för att köra med MS sprut och hittat en mappare som helst mappar MS sprut, så får helt enkelt gå därefter, även hört en hel del bra saker om MS så varför inte ge det en chans?

Har även hittat en annan rolig sak, istället för att köpa ett begagnat block med okänt skick ifrån skroten för 1500 med låda på det så kan man lika väl köpa nytt så vidare man inte tänker rent ekonomiskt..

http://www.shopmotordesign.se/motorbloc … 4fe64da870

Vad tror ni om detta? Låter rätt intressant va?

Någon som är duktig på att räkna ut litervolymen på ett sådan block med den borren och sedan 3100cc stroken?

Det krävs nog ett sånt block för att köra 3100cc. Har hört att ett standardblock inte ska byggas över 2750cc. Lite dyrt bara..

När du letar block, sikta på en så sen motor som möjligt. Typ 96-98. Sen har ett begagnat block fördelen att alla spänningar har gått ur blocket. Det gör det lite stabilare för överladdning.

MS är ett enkelt men effektivt sprut som många är nöjda med och det lär även du bli smile

Kör hårt! smile

Jaså, då är det bara att köra på ett sådant block, de har ju även ett annat mer förstärkt block konstruerat för höga effekter.. Då stryker jag "skrotenblocket" ifrån listan om jag vill köra på 3100cc.. Nu spelar ju inte överladdning någon roll eftersom jag ska köra sugtrimmat.. Då kan jag iallafall räkna med en 120-140papp på en färdigbyggd 3,3L maskin.. Tror effekten kommer vara tillräcklig i en pv, om inte alldeles för hög. 😄 Kommer byggas en stabilare framvagn med bättre bromsar, behöver även byta ut kardanen om jag inte vill göra ett russin av den som sitter monterad just nu. Polaren på jobbet håller på att skrota ner en bmw turbo diesel, får hans kardan gratis och den bör klara av effekten.

Sen är ju frågan om jag inte bör byta ut min bakaxel med, det är ju trots allt en duett televerks bakaxel, osäker på vad dom tål för effekter, någon som vet?

Senast redigerat av Vonbackman (10 december 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
10 december 2015 · 1 434 Inlägg

Innan du beställer något i motor väg. Ring upp JB engine i Nora. Han är en kunnig sugtrimmare och kan Volvo. Det är ju synd att pumpa in 50k för mycket i ett block utan att få ut mer effekt ur det. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
10 december 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Innan du beställer något i motor väg. Ring upp JB engine i Nora. Han är en kunnig sugtrimmare och kan Volvo. Det är ju synd att pumpa in 50k för mycket i ett block utan att få ut mer effekt ur det. smile

Sant det, får ta och ringa honom när det väl är dags, har en del att spara först och främst wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
10 december 2015 · 1 434 Inlägg

Vonbackman skrev:

vEight skrev:
Innan du beställer något i motor väg. Ring upp JB engine i Nora. Han är en kunnig sugtrimmare och kan Volvo. Det är ju synd att pumpa in 50k för mycket i ett block utan att få ut mer effekt ur det. smile

Sant det, får ta och ringa honom när det väl är dags, har en del att spara först och främst wink

Om du pratar med honom först så kommer du få en ganska bra bild av hur mycket du behöver punga ut med.

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang