Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
Hmm. 8 timmars slipande och 80% av bilen är nermattad. De ställen där bubblor funnits har det inte funnits rost på så jag kommer inte ge mig in på att slipa ner karossrent. Hela tanken med detta arbetet är att få på en lack som ser bättre ut jämfört med hur den såg ut före påbörjad slipning. Än sålänge är det bara 80 papper jag använt. Har sprayat halva huven med mattsvart färg för att se om det finns några repor som syns, knappt några synliga alls. Kommer gå igenom hela bilen med 120 och sist 160 för att få bort alla reporna.
Har begärt offert hos en lackerare på färg, bilen kommer lackas i volvos 214-3 kulör. Vill ha en riktig lack och inget skit. Ska bli kul att få lacka metallic för första gången. Dessutom en hel bil! Bilen kommer givetvis våtslipas såfort jag fått bort reporna. Ska kika på lite videos angående lackering av metallic kulör.
Med metallic får man inte snåla med mängden färg. Metallkornen skall läggas sig vid lackning. För snål med färg och de blir "stående" vilket kan resultera i annan nyans, flammigt och knottrigt
Med metallic får man inte snåla med mängden färg. Metallkornen skall läggas sig vid lackning. För snål med färg och de blir "stående" vilket kan resultera i annan nyans, flammigt och knottrigt
Stämmer bra det, underarbetet är väldigt viktigt med.
Sådär, mer slipmaterial inhandlat. Det blev 2 kartonger med mer multislippapper. 1x80 grit och 1x120 grit, köpte även 10x240 papper för roterande slipmaskin och slutligen 400grit våtslipark. Passade även på att köpa en putsduk för de lite jobbigare ställena som till exempel droplisterna. Har bestämt mig för att göra arbetet mer noggrannare, all den rosa färgen ska bort, jag vill komma ner i grundlacken för att få bort allt sprutspackel. Efter jobbet slipas resten av bilen ner.
Nej självklart inte, men tar den grövsta biten av slipningen först, sen tar jag ur rutorna. Vill undvika att få så mycket slipdamm inne i bilen. Kommer bli ett rent helvete att få ut rutorna för jag misstänker att han lagt silikon mellan rutramen och gummilisten. Så var det iallafall med gummilisten på sidorutorna bak
Jag skulle plocka lös bakskärmarna också och ta bort listen mellan kaross o skärm. Den kan du inte maskera på bra sätt och jag rekommenderar inte att lacka över den.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Jag skulle plocka lös bakskärmarna också och ta bort listen mellan kaross o skärm. Den kan du inte maskera på bra sätt och jag rekommenderar inte att lacka över den.
Det är tanken, allt sitter monterat för tillfället enbart för att underlätta slipning
Jag skulle plocka lös bakskärmarna också och ta bort listen mellan kaross o skärm. Den kan du inte maskera på bra sätt och jag rekommenderar inte att lacka över den.
Det är tanken, allt sitter monterat för tillfället enbart för att underlätta slipning
Dessa tjäderlisterna som sitter mellan skärm och karossen har jag nya, det beställdes i samband med nya chromelister till fram o bakrutan och de andra delarna
Men våtslippa inte det sista du gör spackel drar åt sig fukt och så bildas det rost så låt bli sådant Mvh
Ja precis, våtslipar ju självklart inte spacklet..
Low skrev:
Blir kanon😁
Får hålla tummarna på det
L-W-L skrev:
Djo skrev:
Men våtslippa inte det sista du gör spackel drar åt sig fukt och så bildas det rost så låt bli sådant Mvh
Nä precis, våtslipa brukar man ju göra på den färdiga lacken
Exakt, jag kollar fortfarande videos angående lackering, jag kommer se till att vara djupt insatt i detta ämne innan jag ger mig på att spruta en hel bil
Nu har jag fått de sista delarna av beställningen, tyvärr befinner sig chromelisterna till rutorna fram o bak och instegslisterna i garaget, men jag förmodar att ni redan vet hur dom ser ut!
Men tog lite bilder på det jag har i lådan inne i lägenheten, delar iallafall med mig av dom!
Sen har vi ju såklart den här nyfikna tjorven som alltid ska ha näsan i blöt. Tror att han var nöjd med sakerna, han luktade lite och gick sedan iväg, han brukar alltid bita i saker han ogillar
Har mattat ner hela bilen nu i stort sett och påbörjat helt nerslipning till karossrent, framskärm vänster fick bli första delen. Har avbeställt stötfångarna jag beställde och även extraktorgrenröret förra veckan för jag anser att en lack är viktigare än att byta ut mina nuvarande stötfångare. Fick tag på 2 likadana mittendelar till stötfångaren bak eftersom min mittendel är rostig och ful, resten av stötfångaren går säkerligen polera upp så den blir glansig och fin. Men fick även tag på en ny nos mittendel bak, även begagnade stötfångar horn fram, dessa hornen saknar jag på mina nuvarande fram.
Okej, nu är hela vänster framskärm nerslipad till plåtren, hur dom tänkt egentligen när dom gjort grundarbete på denna bilen kan man stå och klia sig i huvudet en längre tid för. Jag har aldrig varit med om så mycket spackelkakor i hela mitt liv, visserligen har jag aldrig gjort ett sådant här omfattande arbete förut, så det kanske är vanligt? Men jag tänker inte lägga ner mer tid och energi på dessa skärmarna, tänker inte ens ge mig på dom andra skärmarna. Nu beställer jag nya saker istället. Tänker göra det jag länge velat göra, montera flippfront och rejält breda bakskärmar. (Man blir aldrig nöjd)
Flippfronten beställer jag på RP Glasfiber och bakskärmarna ifrån ACM. Kommer tyvärr få byta ut fälgarna mot några bredare. Jag funderar då på Centerline fälgar, men är öppen för förslag. Nu brister min tidsplan, men lika bra att göra det vettigt från första början. Hade ändå tänkt bygga flippfront och bredare skärmar bak i slutändan ändå, då kan jag lika väl satsa på det redan nu och bita ihop och kanske inte ha bilen klar till nästa säsong.
Bytet till flippfront kommer även få 1 problem ur världen, och det är infästningen för kylet som jag kapade bort när jag bytte till ett annat kyl innan mitt nya aluminiumkyl. Behöver inte ens leta efter ett mittenstycke längre, vilket också känns underlättande.