Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 444 836 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
Vonbackman Bäckman
24 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Är dom 100% täta, insugsrören? smile

Har sprutat startgas runt insugen medans motorn är igång och den varvar inte upp något, så ja de borde ju vara 100% täta

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
mattew
24 juli 2015 · 350 Inlägg

Man kan väl kolla lite vad alla andra gör. Hade holly vart det optimala för volvo motorer så hade det nog suttit betydligt flera sådana monterade.. trimmad volvo b20 =weber. Tror jag iaf..
mw

Vonbackman Bäckman
25 juli 2015 · 951 Inlägg

mattew skrev:
Man kan väl kolla lite vad alla andra gör. Hade holly vart det optimala för volvo motorer så hade det nog suttit betydligt flera sådana monterade.. trimmad volvo b20 =weber. Tror jag iaf..
mw

Sant sant, men solex är ju mer raritet än webrar idag, tyvärr. Trots att webrar sitter monterade på så många b20 idag, så kommer ändå solex vara  en större raritet än weber.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
25 juli 2015 · 10 157 Inlägg

Sicket prat wink OBS med glimten i ögat.

Vist en Holly är stor men man kan få det och funka en jag känner fick en trasig Holly 950 race förgasare etanol den sitter nu på hans trädgårds traktor med b20  (hembygge delux) Dessutom hade han Holly på dotterns epa med b20. Även en opel han byggt har han satt en Holly på tror det är en 650 b20 även i den.

På orginal b20 så är det inte optimalt men vart bättre med vassare kam och med trimningen du har kommer det nog kunna fungera mycket bra.

Senast redigerat av Djo (25 juli 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
25 juli 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Sicket prat wink OBS med glimten i ögat.

Vist en Holly är stor men man kan få det och funka en jag känner fick en trasig Holly 950 race förgasare etanol den sitter nu på hans trädgårds traktor med b20  (hembygge delux) Dessutom hade han Holly på dotterns epa med b20. Även en opel han byggt har han satt en Holly på tror det är en 650 b20 även i den.

På orginal b20 så är det inte optimalt men vart bättre med vassare kam och med trimningen du har kommer det nog kunna fungera mycket bra.

Allt hänger väl egentligen på vilka munstycken osv som sitter i dom.. Men om folk kört med holley på b20 och att det fungerar så är det väl kul o prova också..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
25 juli 2015 · 951 Inlägg

Sen funderar jag på att stroka till 2,5L

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
25 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Med för stora hål i gasarn och förliten motorvolym så får man för låg gashastighet vilket gör att venturierna blir oeffektiva och det blir svårt för luften att få med sig bränsle. Det gör det svårt att få ett bra låg och mellanregister. Det är klart att det går, men det kommer inte alls bli lika effektivt som en weber eller liknande. Många tror visst att ju större förgasare desto mer effekt får man ut, men verkligheten är dock en helt annan.

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
25 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Med för stora hål i gasarn och förliten motorvolym så får man för låg gashastighet vilket gör att venturierna blir oeffektiva och det blir svårt för luften att få med sig bränsle. Det gör det svårt att få ett bra låg och mellanregister. Det är klart att det går, men det kommer inte alls bli lika effektivt som en weber eller liknande. Många tror visst att ju större förgasare desto mer effekt får man ut, men verkligheten är dock en helt annan.

Jo precis, men kommer hur som helst inte att köpa mig en holley, känns onödigt om den är för stor oavsett vad man har för munstycke i.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
25 juli 2015 · 10 157 Inlägg

vEight skrev:
Med för stora hål i gasarn och förliten motorvolym så får man för låg gashastighet vilket gör att venturierna blir oeffektiva och det blir svårt för luften att få med sig bränsle. Det gör det svårt att få ett bra låg och mellanregister. Det är klart att det går, men det kommer inte alls bli lika effektivt som en weber eller liknande. Många tror visst att ju större förgasare desto mer effekt får man ut, men verkligheten är dock en helt annan.

Tror ej att ju större desto bättre (inte han heller) Men fan ser det fränt ut allt med en fögge lika stor som motorn wink

Men att prata om weber som en efektiv förgasare är ju också på sin sida löjligt. Ska du ha en effektiv förgasare så ska du ha förgasare från en nyare mc.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
vEight Baronen
25 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:

vEight skrev:
Med för stora hål i gasarn och förliten motorvolym så får man för låg gashastighet vilket gör att venturierna blir oeffektiva och det blir svårt för luften att få med sig bränsle. Det gör det svårt att få ett bra låg och mellanregister. Det är klart att det går, men det kommer inte alls bli lika effektivt som en weber eller liknande. Många tror visst att ju större förgasare desto mer effekt får man ut, men verkligheten är dock en helt annan.

Tror ej att ju större desto bättre (inte han heller) Men fan ser det fränt ut allt med en fögge lika stor som motorn wink

Men att prata om weber som en efektiv förgasare är ju också på sin sida löjligt. Ska du ha en effektiv förgasare så ska du ha förgasare från en nyare mc.

En bra injusterad weber är skapligt effektiv.. om vi talar förgasare. Ska vi tala om effektivitet överlag så ska vi nog inte prata om förgasare wink Ja, en radda med mikuni från en r1 ger ett underbart svar på gasen men om dom är så mycket bättre eller sämre än weber vetefan. Dom är ju betydligt billigare i inköp! Webrar måste ju ha guld ingjutet i flottörhuset... oförskämt dyrt.. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
25 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:

Djo skrev:

vEight skrev:
Med för stora hål i gasarn och förliten motorvolym så får man för låg gashastighet vilket gör att venturierna blir oeffektiva och det blir svårt för luften att få med sig bränsle. Det gör det svårt att få ett bra låg och mellanregister. Det är klart att det går, men det kommer inte alls bli lika effektivt som en weber eller liknande. Många tror visst att ju större förgasare desto mer effekt får man ut, men verkligheten är dock en helt annan.

Tror ej att ju större desto bättre (inte han heller) Men fan ser det fränt ut allt med en fögge lika stor som motorn wink

Men att prata om weber som en efektiv förgasare är ju också på sin sida löjligt. Ska du ha en effektiv förgasare så ska du ha förgasare från en nyare mc.

En bra injusterad weber är skapligt effektiv.. om vi talar förgasare. Ska vi tala om effektivitet överlag så ska vi nog inte prata om förgasare wink Ja, en radda med mikuni från en r1 ger ett underbart svar på gasen men om dom är så mycket bättre eller sämre än weber vetefan. Dom är ju betydligt billigare i inköp! Webrar måste ju ha guld ingjutet i flottörhuset... oförskämt dyrt.. smile

Haha, ja känns så. Har blivit tipsad av en vän att köpa en radda mikuni men aldrig direkt fått ett bra tips när det kommer till vilken modell av mikuni, men vad ligger en mikuni förgasare på i för pris idag? Har för mig att dom ligger jämlikt med en weber, kanske har kollat på lite för grov mikuni? Nu är det ju i och för sig ett bra tag sedan jag kollade upp det, men quad carbs hade varit lite skoj..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
28 juli 2015 · 951 Inlägg

Tråkigt att behöva ställa in bilen tills nästan sommar såhär tidigt som det är, men mina förgasare läcker bensin. Men men, ska ta mig en rejäl funderare på hur jag ska göra, skicka upp mina förgasare till killen så han kan kika på dom, eller sälja solex till farsan och köpa en radda mikuni, eller behålla dom och se hur dom beter sig när jag får hem dom igen ?

Kommer hur som helst att lyfta ur motorn nu, min vattenpump har pajjat så tänkte att jag ska fräscha till motorn har jag bestämt mig för, kommer även att byta alla packningar.

Sedan sitter jag och smider lite planer på vad jag ska göra mer, lutar åt ett motorbyte till antingen 8v eller 16v, har papper på utbytt motor och kan slänga ner en 16v utan att bilprovningen säger något (enligt farsan som jobbar på sbp), i och med att jag har papper på utbytt motor och reggad med utbytt motor. smile

Vad hade ni gjort? Om det blir motorbyte, vilket hade ni föredragit? 8v eller 16v? Är mycket väl medveten att det är en hel del jobb om man ska ha motorn rakställd eller inte.

Får väl bjuda på en bild iallafall, sista fotot när bilen står ute detta året, så kan man iallafall kolla på bilen lite då och då! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-5c786b66fabd4daffb8d5019929f248a.jpg

Senast redigerat av Vonbackman (28 juli 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
28 juli 2015 · 10 157 Inlägg

Sugis 8v

Turbo 16v

Så tänker jag vist man får mer häst ur en sugis med 16v men den toppen gör allt dyrare krångligare och så vidare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
vEight Baronen
28 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Nej, i en PV ska det sitta en vässad stötstånka om jag får rösta smile

Elbilar kan dra åt helvete.
mattew
28 juli 2015 · 350 Inlägg

Turbo 16v!

Vonbackman Bäckman
29 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight: vad menar du med en vässad stötstånka?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
29 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Vonbackman skrev:
vEight: vad menar du med en vässad stötstånka?

Stötstångsmaskin smile Som en sådan du redan har smile Det är nu kompressorn ska på wink

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
29 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:

Vonbackman skrev:
vEight: vad menar du med en vässad stötstånka?

Stötstångsmaskin smile Som en sådan du redan har smile Det är nu kompressorn ska på wink

Menar du att jag ska bygga en b20 med kompressor? wink isåfall hade jag velat ha reda på vilken kompressor jag ska köpa isåfall. Kan ju använda mig av min motor jag redan har fast toppen får jag ju byta ut.. Bygga nytt insug kan jag ju också göra och isåfall blir det lustgas uttag i insugen som bara pluggas tills vidare, tanken är i slutändan att ha lustgas i pvn

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
29 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Vad är det för fel på toppen då? Du kan väl köra med en Eaton kompressor från en mercedes. Lätta att få tag på och driftsäkra. Vet inte vad svenska priserna är men på ebay är dom billiga smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
29 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Vad är det för fel på toppen då? Du kan väl köra med en Eaton kompressor från en mercedes. Lätta att få tag på och driftsäkra. Vet inte vad svenska priserna är men på ebay är dom billiga smile

Det jag syftar på är väl egentligen att det är högkomp med denna toppen på eftersom den är planad, vet inte om det finns topplockspackningar som sänker kompet? För vad jag vet så ska det ju sitta lågkompskolvar i motorn med kompressor och turbo, eller är det någon som gett mig felaktig information ?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang