Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 444 057 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
vEight Baronen
29 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Ja, lite lägre komp behöver du isåfall. Hur mycket beror på hur mycket det ska laddas. Sen tror jag det funkar att trycksätta dina solexar ganska bra. Eller så får kompressorn suga igenom en förgasare. En liten holley kanske? smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
29 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Ja, lite lägre komp behöver du isåfall. Hur mycket beror på hur mycket det ska laddas. Sen tror jag det funkar att trycksätta dina solexar ganska bra. Eller så får kompressorn suga igenom en förgasare. En liten holley kanske? smile

Ja precis, om vi snackar om att ladda så hade jag ju nöjt mig med något i stil med LTT maskiner, vad brukar dom ligga på? 0.4? lättaste hade ju varit om kompressorn får suga igenom förgasarna, precis som dom gör på en v8 maskin, en liten holley då menar du vilken kubik? Var inte holley för stora för min motor eller kompressorn kanske kompenserar upp allt om jag byter till holley?

Senast redigerat av Vonbackman (29 juli 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
29 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Med överladdning så får du in mer luft. Man skulle kunna säga att överladdning gör motorvolymen större. En Holley 390cfm skulle nog funka. Men jag skulle nog ladda lite mer än 0,4. Hur ser bottendelen ut med stakar osv? Sitter det b21 kolvar i? smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
29 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Med överladdning så får du in mer luft. Man skulle kunna säga att överladdning gör motorvolymen större. En Holley 390cfm skulle nog funka. Men jag skulle nog ladda lite mer än 0,4. Hur ser bottendelen ut med stakar osv? Sitter det b21 kolvar i? smile

Har inte öppnat upp motorn ännu men eftersom motorn är borrad så borde det väl tekniskt sätt sitta b21 kolvar i, såvidare det inte är smidda kolvar och stakar, känns som att motorn är seriöst byggd, bara en känsla jag fick när jag såg hur hela grenröret såg ut, det är tigsvetsat grenrör, bara jag som får känslan att motorn är seriöst byggd med tanke på grenröret? Sen visst så kan det ju vara en grej som att det inte fanns så mycket extraktorgrenrör just då motorn byggdes och därav så valdes det att bygga ett och tigsvetsa det på den tiden.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
29 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Det kanske finns utrymme för att svarva ner kolvarna. Är toppen som sitter på portad osv? smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
29 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Det kanske finns utrymme för att svarva ner kolvarna. Är toppen som sitter på portad osv? smile

Japp, är en steg 3 topp, bearbetad och portad av Nils Hedlund

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
29 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Hedlund smile Den toppen skulle nog gå fint om det går att sänka kompen med hjälp av kolvarna smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
29 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Hedlund smile Den toppen skulle nog gå fint om det går att sänka kompen med hjälp av kolvarna smile

Tänkte det också, man kan väl fräsa ner kolvarna? Hur mkt hade man kunnat fräsa ner isåfall? 2mm och en tjockare toppackning kanske?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
29 juli 2015 · 951 Inlägg

Eller fräsa ner 4mm direkt?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
29 juli 2015 · 951 Inlägg

4mm kanske är för mkt? tongue

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
29 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Du ska nog plocka isär och se hur det ser ut först. Räkna ut det nuvarande kompressionsförhållandet och sen räkna på vad som måste göras. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
30 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Du ska nog plocka isär och se hur det ser ut först. Räkna ut det nuvarande kompressionsförhållandet och sen räkna på vad som måste göras. smile

Japp får göra det, har för mig att jag hade runt 9kilo i komp på ena cylindern sist jag komp testade, de andra låg på runt 11 i komp

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
30 juli 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Riv isär och räkna smile

Blir på söndag att jag börjar skruva isär motorn..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
31 juli 2015 · 951 Inlägg

Beställde en ny tempmätare förra helgen och fick hem den idag, schysst finish!

Kunde ju givetvis inte låta blir att montera in den i bilen, problemet för mig är bara att jag inte får i tempgivaren i toppen på motorn så jag måste köpa en ny adapter till toppen som gör att jag kan få ner givaren, just nu indikerar den fel temperatur. sad Men jag är iaf nöjd med köpet. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e5640a9e56d3bb72e7ebcf32e8316907.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
31 juli 2015 · 951 Inlägg

Behöver köpa ett gäng t10 dioder med blå belysning istället för gul (ser inte som grön på kortet) så det blir lite snyggare smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
2 augusti 2015 · 951 Inlägg

Tyvärr så blev det inget gjort på bilen idag, vart tvungen att hjälpa far min med hans monster corvette. Monterat in ett nytt alu-kyl eftersom han hade problem med sin kylning, precis som jag har på pvn.. Dessa monster orsakar bara problem känns det som. En original motor kanske i pvn? Njae tror inte det, men hade iofs varit skönt att ha en pålitlig motor så man bara kan vrida runt nycklen och köra!

Har tänkt lite också på angående motorbyte, kanske en wankel hade varit skoj ? Hört att wanklarna måste servas väldigt ofta, felaktig info kanske?

En wankel är ju ganska liten trots allt, en 3 rotors bör väl vara i samma storlek som en b20 väl?

Vad tror ni eller ska jag hålla mig kvar på min borrade b20? Har ju trots allt bra möjlighet till något ännu roligare än b20n eftersom jag har papper på utbytt motor, och vill ju givetvis också ha något unikt i pvn.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
2 augusti 2015 · 10 157 Inlägg

Wankel är fränt men ska ha täta servicear och är en riktigt invecklad konstruktion tror du ska hålla dig från det om du ska ha en brukar vänlig bil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang