BMW 330ci e46 får sig ett lyft!

Tjenare alla! I denna tråd kommer ni att kunna följa Steg för Steg över allt jag gör med bilen samt att jag kommer kunna gå tillbaka och se vad som är gjort. Detta kommer vara ett långtidsprojekt då jag inte vill rusha igenom saker och göra allt fel. Jag läser hellre på en massa innan jag köper saker och det är som dom säger: Measure twice, cut once. Hoppas ni gillar det jag gör och lämna gärna så mycket feedback ni bara kan för all feedback uppskattas, positiv som negativ!
  • 39 Följare
  • 40 162 Visningar
  • Projektet avslutat 11 juli 2016
M_G Mårre
8 december 2014 · 246 Inlägg

Tjenare alla garaget vänner!

Ny bil betyder nya planer.
Har skaffat mig en -00 330ci som jag har liter planer för.

Bilen har redan ett gött rostfritt system från Ferrita som kommer få sitta kvar men tankarna har först och främst burit iväg på andra idéer och då utseende mässigt.

Jag tycker bilen ser väldigt bra ut som den gör men tycker den är lite "för vanlig" och vill att den ska sticka ut lite mer.

Detta kommer inte bli ett stance bygge eller skrapa på varje gupp bygge utan denna bil används året runt så den ska kunna funka på sommaren som på vintern.

Bilen i original utförande:
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/7369644180.jpg
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/7327027585.jpg

Den står på äkta M3 fälgar vilket jag tycker är väldigt snygt så dessa fälgar kommer få sitta på om jag inte i framtiden spånar iväg på något annat.

Planerna jag har kommer och går så håll utkik efter vad som kommer komma härnäst genom att läsa denna tråd!

Hoppas ni gillar det ni kommer få se och släng gärna ut några smarta tips och ideer i kommentarerna!

Senast redigerat av M_G (25 mars 2015)

"Dream it, build it, drive it!"
Dentar
8 december 2014 · 131 Inlägg

Ser schysst ut! LED bakljus är ett riktigt lyft! första jag bytte till på min e46 smile tror det hade gjort sig riktigt bra om du bytte ut sidoblinkers mot svarta klasglas, kostar typ 200 spänn på Ebay, samt även blinkers fram till klarglas med svart insats, typ 300-400 för dem även där på ebay! smile

TuZx
8 december 2014 · 528 Inlägg

Ska följas,funderar själv på en e46 330:)

M_G Mårre
9 december 2014 · 246 Inlägg

Dentar skrev:
Ser schysst ut! LED bakljus är ett riktigt lyft! första jag bytte till på min e46 smile tror det hade gjort sig riktigt bra om du bytte ut sidoblinkers mot svarta klasglas, kostar typ 200 spänn på Ebay, samt även blinkers fram till klarglas med svart insats, typ 300-400 för dem även där på ebay! smile

Tackar!

Var lite inne på blinkers med svart insats men eftersom det redan sitter klarglas på så föll dom idéerna bort.
Men nu när du nämner det så börjar tankarna påt komma tillbaka lite.
Brukat oftast shoppa bil prylar via Ebay, både från staterna och från England just pga priserna. Men vill även få tag på en bra svensk hemsida som har vettiga priser för när man ska plocka hem lite större prylar för att slippa den dyra tullavgiften som tillkommer. Är det tull från England förresten? (Har ingen vidare koll på det haha big_smile )

TuZx skrev:
Ska följas,funderar själv på en e46 330:)

330in är riktigt go. Har endast kört en 2012 520d innan så har inte så mycket andra bmw modeller att jämföra med men om jag jämför med bilar jag haft innan samt min andra kärra så är draget redigt skönt i dessa. Komforten är riktigt bra också. Blir det en e46, vilken motor du än tar, så sikta på en med sportstolarna. Du kommer tacka mig sen wink

"Dream it, build it, drive it!"
Dentar
9 december 2014 · 131 Inlägg

Ingen tull inom EU smile

M_G Mårre
10 december 2014 · 246 Inlägg

Börjar med att slänga in en liten uppdatering.

Var iväg och köpte lite Plasti Dip igår för att måla grillen med.

Började med att ta bort grillen och tvätta rent grillen riktigt ordentligt.
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/Mobile%20Uploads/Snapchat--6501015461153802568.jpg
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/Mobile%20Uploads/Snapchat--4522072045048181145.jpg

Blev 3 lager på den medans den fortfarande var isärplockad. Sen satte jag ihop den och la dit ett till lager.
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/Mobile%20Uploads/IMG_20141209_184109.jpg

Och här är den monterad igen på bilen. Ni får ursäkta den extremt skitiga bilen!
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/Mobile%20Uploads/20141210_093307.jpg
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/Mobile%20Uploads/20141210_093325.jpg

Tycker resultatet blev riktigt bra och gillar detta mer än Krom grillen. Kromet runt rutorna kommer få vara kvar då jag tycker det skär av snyggt.

Till er som undrar varför jag inte köpte en helt ny svart grill så gjorde jag inte det för att det är dyrare samt att det känns ganska onödigt. Plasti Dip är ju ett jätte bra alternativ utifall man inte vill lägga för mycket pengar på något samtidigt som det är enkelt att återställa grejerna till original, bara att dra bort. Samt att dippen skyddar mot diverse skit från vägen.

Just nu sitter jag och väntar på att mitt AUX kit ska komma samt mina plast panel verktyg så jag kan plocka bort listerna och ta ur stereon. Vad tror ni om att spraya det borstade listerna svarta samt det borstade på ratten?
Hade tänkt ha kvar det borstade på dörrarna och även ha kvar det som är runt växelspaken.
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/Mobile%20Uploads/7320784094.jpg

Säg gärna vad ni tycker?
Jag kommer slänga ut massor med ideer efter varje inlägg där jag frågar om vad ni tycker så var inte rädda för att säga som ni tycker.

"Dream it, build it, drive it!"
almiroo
10 december 2014 · 58 Inlägg

Tror bilen behöver en liten tvätt! hahah wink

Volvo Hela vägen vettu!
AntrE
10 december 2014 · 2 140 Inlägg

M-sport bakstötfångare, m-sport trösklar och m3 backspeglar tycker jag du ska komplettera med om du ska byta front. Har m3 fronten på min och känns bara wierd då man har resten standard..

Ett annat tips för att få den att se argare ut, plocka loss glasen till lyktorna och måla sargen svart. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
M_G Mårre
10 december 2014 · 246 Inlägg

almiroo skrev:
Tror bilen behöver en liten tvätt! hahah wink

Ohja det behöver den verkligen! Har varit sådant skitväder här i lite mer än en veckas tid nu så det är mycket skit som hamnar på bilen sad

AntrE skrev:
M-sport bakstötfångare, m-sport trösklar och m3 backspeglar tycker jag du ska komplettera med om du ska byta front. Har m3 fronten på min och känns bara wierd då man har resten standard..

Ett annat tips för att få den att se argare ut, plocka loss glasen till lyktorna och måla sargen svart. smile

Har kikat lite på att köra som du säger men vet inte riktigt än. Sett någon enstaka med enbart M-fronten och tyckte det såg najs ut. Får ta och jämföra lite mer innan jag bestämmer mig helt.

Hmm, det där med lyktorna har jag aldrig tänkt på... Hade tänkt att kanske köra blinkers med svart insats men det ligger lite på is just nu. Men tack för tipset! Det uppskattas big_smile

"Dream it, build it, drive it!"
AntrE
10 december 2014 · 2 140 Inlägg

http://oijoij-hd.com/images/2014/12/10/Photo_2014-06-19_18_14_14.jpg

Kan ta bort bilden om så önskas men skillnaden mellan standard posljus och angeleyes. Tycker det blir ganska stor skillnad på bilen med denna lilla modifikation. Även fast jag gärna hade haft dom vitare.. tongue

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
M_G Mårre
11 december 2014 · 246 Inlägg

AntrE skrev:
http://oijoij-hd.com/images/2014/12/10/ … _14_14.jpg

Kan ta bort bilden om så önskas men skillnaden mellan standard posljus och angeleyes. Tycker det blir ganska stor skillnad på bilen med denna lilla modifikation. Även fast jag gärna hade haft dom vitare.. tongue

Bilden får gärna ligga kvar för inspiration! smile

Angel Eyes är jävligt snyggt och ger ett stort lyft. Var väldigt snyggt med mörk insats i lyktorna också. Ska verkligen tänka över det lite extra! wink

"Dream it, build it, drive it!"
M_G Mårre
23 december 2014 · 246 Inlägg

Tjenare alla följare och nya läsare! smile

Ville bara informera om att det kommer stå still lite i bygget nu under julen samt mellandagarna men kommer ta fart igen efter att vi alla supit och skjutit in det nya året! big_smile

Det som står på listan härnäst är:

Ny 2-Din stereo.
Koppla in 12" baslåda samt slutsteg.
Angel Eyes.
Coilovers
10mm Spacers fram (till M3 fälgarna)

Det är inte sådär jätte stora uppdateringar nu under vintern då alla justeringar av saker och ting är länkade med M3 fälgarna.

Hoppas många hänger med mig i allt jag gör kring Bimmern och kom gärna med fler förslag till bilen!

God Jul och Gott Nytt År!

Senast redigerat av M_G (23 december 2014)

"Dream it, build it, drive it!"
M_G Mårre
18 januari 2015 · 246 Inlägg

Heppåer!

Nuuuuu så har det börjat tagit fart igen. inget större har direkt hänt utan jag har för det mesta mätt en massa, räknat ut saker och gjort små saker.

Just nu sitter jag och väntar på lite cash så jag kan skicka efter ett par Coilovers samt spacers till bilen.
Har även börjat ligga lite 50/50 över om jag ska skaffa M3 front eller köra på den jag har. Är rädd för att den ska bli för låg i fronten med M3 fronten när jag sänker den?

Men det jag gjort nu medans jag varit borta härifrån ett litet tag är att jag har satt ditt ett sportluftfilter, målat insatserna till lyktorna fram och mätt för spacers.

Här kommer lite bilder på det som är gjort nu:

Här är sportluftfiltret. Kanske inte är placerat för optimal effekt men jag tog endast det som jag hade hemma redan för att få dit det. Lite do88 anslutningar, Aluminium rör från Biltema och ett No-Name filter från Styling4u. Kanske blir en ordentlig sats från K&N i framtiden men det visar sig. Gillar ljudet det ger ifrån sig iaf! big_smile
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/20141225_190459.jpg

Målade även insatserna i lyktorna. blev riktigt bra! Kollade och läste runt lite om vilken slags färg man skulle använda för var rädd för att det skulle lysa sämre oså men tydligen så gör inte insatserna något med lysena så jag fick tips från diverse olika inlägg från Forum och Youtube att man kunde använda Plastidip så jag använde det till detta också eftersom jag hade kvar från när jag gjorde grillen.
Djupet i lyktorna blev riktigt riktigt bra och det kommer bli så sjukt snyggt med Angel Eyes sen. Nu ligger bara funderingarna på om jag ska köpa röktonade blinkers också för att matcha mer. men samtidigt känns det som att hela fronten blir så mörkt om jag gör det. men det återstår också att se big_smile

Här är lyktglasen och insatserna borttagna.
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/20150117_124529.jpg

Var lättare än jag trodde att ta bort allt. har hört att det kan vara ganska svårt!
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/20150117_124547.jpg

Här målas det för fullt. Blev 5 lager, 10 min mellan varje lager och sen fick allt torka i 1 timme framför en värmefläkt så färgen inte skulle vara klibbig när jag satte tillbaka allt.
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/20150117_124536.jpg

Här är slutresultatet.
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/20150118_140717.jpg

När jag höll på med allt märkte jag hur glasen var väldigt matta och att dom börjat oxidera lite. Så när jag fått hem mina Coilovers och allt och när våren börjar komma så man får slänga på sommardäcken så kommer jag ta mig ann att putsa upp alla lyktor för att få fram glansen i dom igen.

Funderar även på att ta bort mitten dämparen på avgassystemet för att få fram lite mer ljud ur den där bak. Någon som har lite tips på detta? Tänkte kapa så det fortfarande finns tillräckligt med rör snuttar kvar på dämparen för att kunna sätta tillbaka den igen om man ångrar sig i framtiden.

En liten update men har inte gjort så mycket mer för tillfället. som jag skrev tidigare så kommer det ta mer fart i vår då jag bygger bilen runt hur den kommer stå på coilovers och sommardäck.

M_G

"Dream it, build it, drive it!"
TuZx
18 januari 2015 · 528 Inlägg

Grymt blev skillnad smile

ssundstrom
18 januari 2015 · 77 Inlägg

Blir fint det här bror! Ska följas definitivt!big_smile

Audi S5 "V8 StaSis" (2008)
M_G Mårre
22 januari 2015 · 246 Inlägg

ssundstrom skrev:
Blir fint det här bror! Ska följas definitivt!big_smile

Härligt! big_smile

_______________________

Liten update!

Har precis skickat iväg en beställning på coilovers. Läste runt lite om alla dessa olika märken som finns och snacka om att det finns massvis att välja mellan och priser som kan skilja på upp till 20k.

Så efter att ha läst runt lite oså på vilka coilovers man får som mest "Bang for the Buck" för så blev det ett par Ta-Technix. Dessa coilovers lämpar sig inte för bana vilket mååååånga var väldigt tydliga med att citera men, hey, det bryr ju inte jag mig om då jag inte kör någon vidare "Racing" med mina bilar överlag. Så dessa ska vara tillräckligt dugliga för att få en låg daily.

På dessa sitter det då 2 fjädrar per stötdämpare fram. Och så som jag har förstått det så är det den undre som sköter höjden och den övre komforten. Komforten på dessa ska vara någonstans inom ramarna detsamma som bmws sport fjädring som jag har på nu, sägs det iaf. Men det var även ett stort plus till att jag just valde dessa, lägre bil utan att förstöra komforten allt för mycket.

Nu blir det bara att vänta på dessa sen packa in 19 tummarna i bilen och bränna iväg till mitt trogna garage(Brandstationen) och använda lyften, montera fjädrarna, på med 19 tummarna och ställa höjden.

Sammtidigt som jag kommer montera allt detta så kommer jag även mäta IGEN för spacers fram. Hittills har jag fått ut att jag behöver 10mm spacers men det kommer säkert ändras efter att bilens höjd ändras och samt cambern fram.

Nu har jag babblat på tillräckligt här.
Väntan är det värsta som finns...

Kommer en update så fort grejerna landat hemma! big_smile

M_G

"Dream it, build it, drive it!"
Dentar
22 januari 2015 · 131 Inlägg

Ett tipps om ljuddämparen, på våra bilar så sitter det en vakuum styrt ''lock'' i slutet på högra avgasröret, precis vid mynningen, ställ dig & titta in så ser du den direkt, denna gör att avgasrören bara håller den vänstra öppen till typ 2k varv, (på min hade den fastnat efter 12 år) men tar du bort den får du det där dova grövre ljudet på lägre varv men låter inte mer på marsfart så att säga, kan vara ngt för dig också kanske? funkar den fortfarande som den ska är det bara ta av vakuumslangen & plugga den sen ställa flärpen i röret helöppen, bara sätta tillbaka igen om du inte gillar det smile

Senast redigerat av Dentar (22 januari 2015)

M_G Mårre
22 januari 2015 · 246 Inlägg

Dentar skrev:
Ett tipps om ljuddämparen, på våra bilar så sitter det en vakuum styrt ''lock'' i slutet på högra avgasröret, precis vid mynningen, ställ dig & titta in så ser du den direkt, denna gör att avgasrören bara håller den vänstra öppen till typ 2k varv, (på min hade den fastnat efter 12 år) men tar du bort den får du det där dova grövre ljudet på lägre varv men låter inte mer på marsfart så att säga, kan vara ngt för dig också kanske? funkar den fortfarande som den ska är det bara ta av vakuumslangen & plugga den sen ställa flärpen i röret helöppen, bara sätta tillbaka igen om du inte gillar det smile

Jag har Ferritas rostfria från grenrör och bak men det kanske har samma slags vakuum? Ska iaf kolla detta när jag är under bilen nästa gång.

Många kanske tycker det är dumt att ta bort mitten dämparen på ett Ferrita system, men men, haha.

Vill helst ha det där sk "metalliska" ljudet ur avgassystemet samt det där knastret när man släpper gasen. Hört några på youtube som fått till detta genom att ta bort hela mitten dämparen på original systemet och sätta rör där istället.

Men som sagt. Ska ta mig en titt under och kolla in det där vakuumet och se om det finns på Ferritas rör också smile

Tack för tipset!

"Dream it, build it, drive it!"
M_G Mårre
2 februari 2015 · 246 Inlägg

Tjenare alla Följare!

Vill först tacka alla som följer detta. Trodde aldrig att folk skulle finna detta projekt intressant big_smile

Men en liten kort briefing på vad som händer:
Har just nu lite problem med att ladda upp bilder, använder mig av Photobucket som jag gjort i flera år men det är inte på min sida just nu så bilder kan tyvärr inte laddas upp men bli inte otåliga, en update kommer komma under dagen.

Det ni kommer få se är att bilen nu står på Coilovers. Hade lite problem på vägen under demontering samt installation som jag berättar om i nästa inlägg. Var väldigt dålig på att ta kort den här gången men ska ta fler och bättre kort när jag ställer in Coilsen för 19 tummarna sen i vår smile

Bilen står just nu på Vinterdäck/fälgar så har inte 100% ställt klart allt än, bilen står iaf plant och fint så det som är kvar är att invänta våren så sommardäcken kommer på och då blir det mer inställningar och aningen lägre i fronten. Kan kalla denna inställning för "Winter Mode" då hehe wink

Men har även ett par Angel Eyes på ingång samt att jag nu kikar runt lite efter röktonade sidoblinkers.

Fick även min Ford Probe såld i helgen så nu finns det lite mer pengar man kan slänga ner på Bimmern!

Håll er uppdaterade under dagen, bilder kommer komma!

"Dream it, build it, drive it!"
M_G Mårre
2 februari 2015 · 246 Inlägg

Dentar skrev:
Ett tipps om ljuddämparen, på våra bilar så sitter det en vakuum styrt ''lock'' i slutet på högra avgasröret, precis vid mynningen, ställ dig & titta in så ser du den direkt, denna gör att avgasrören bara håller den vänstra öppen till typ 2k varv, (på min hade den fastnat efter 12 år) men tar du bort den får du det där dova grövre ljudet på lägre varv men låter inte mer på marsfart så att säga, kan vara ngt för dig också kanske? funkar den fortfarande som den ska är det bara ta av vakuumslangen & plugga den sen ställa flärpen i röret helöppen, bara sätta tillbaka igen om du inte gillar det smile

Har kollat i ljuddämparen samt under bilen nu och ett sådant spjäll finns inte i Ferritas system. Så det får bli att ta bort mitten dämparen och slänga raka rör där istället big_smile

"Dream it, build it, drive it!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang