Tjenare alla! I denna tråd kommer ni att kunna följa Steg för Steg över allt jag gör med bilen samt att jag kommer kunna gå tillbaka och se vad som är gjort. Detta kommer vara ett långtidsprojekt då jag inte vill rusha igenom saker och göra allt fel. Jag läser hellre på en massa innan jag köper saker och det är som dom säger: Measure twice, cut once. Hoppas ni gillar det jag gör och lämna gärna så mycket feedback ni bara kan för all feedback uppskattas, positiv som negativ!
Här kommer några bilder från igår efter att bilen sänktes lite mera fram.
Sänkte den ungefär 15mm fram.
Bilen är väldigt skitig... Har varit ganska fuktigt här och så har dom börjat sopa gator/Parkeringar så det har dammat upp en del...
Mina Angel Eyes lyser verkligen starkt nattetid. I verkligheten ser man verkligen ringarna men mobil kameran vill inte plocka upp ringarna så allt blir bara blått haha
och jag vet att mina skyltar är för små för hållarna. Men ska plocka hem nya skyltar för dom här börjar bli väldigt slitna och tro det eller ej men även regskyltarna hjälper till med helheten på bilen!
TuZx skrev: snyggt hur är de att köra över gupp osv? vill sänka men har 3st fart gupp hemma
Inga som helst problem. Jo visst du kan ju inte köra över ett gupp som 4x4 men visst tar du dig över som vilken Svensson som helst
gött de
Sen beror ju allt på hur mycket du sänker! Har inga specifika siffror i huvudet hur mycket lägre från original den är. Hade sportfjädringen original med tillhörande dämpare så den är kanske sänkt runt 50-60mm fram och 40-45mm bak
Glömde helt bort att mäta original höjden men finns säkert någon här som kan mäta som har en original uppsättning så kan jag jämföra
Har även höjt mim bak 2 gånger... Med vinterdäcken körde jag Bött bak för däcken fick plats innanför skärmarna så när jag slängde på mina 9.5or så låg bakdäcken emot skärmarna hela tiden så lämnade ett rökmoln bakom mig haha...
Sen skrapade den i när man hade passagerare så fick höjja den igen så ifrån bött bak så har jag höjt den ungefär 10-15mm bak. Nu går den helt fritt men skrapar i när man sitter 3 i den men för det mesta åker jag själv eller har som max en passagerare så det funkar.
Tipsen jag har till dig efter att jag kört en asfaltslickande bil innan detta: 1. Mät från backen upp till lägsta punkten på bilen. 2. Mät från antingen övre fälgkant eller däck upp till skärmen (både fram och bak) 3. Se över hur mycket du skulle kunna sänka så däcken går fritt. 4. Se över din budget. 5. Kolla vad som behövs för just din setup. Kanske det duger med sänkfjädrar?
Sänkfjädrar är ett snabbt och enkelt val om man är osäker på hur lågt man vill köra men vill inte lägga massor med pengar på fjädringen. Men samtidigt så skulle jag satsa på Coilovers på en gång. Varför? Jo föe jusst möjligheterna art höjja och sänka efter behov istället för att vara låst till en specifik höjd!
En lite snabb uppdatering. Eller kan ju mer kalla det för en liten info.
Som dom flesta kanske inte vet så drar Westaroze Street Meet igång sin första träff för iår den 25e i Västerås. Har ni inget planerat då så kom dit och gå en sväng förbi "Bimmers of Sweden" hörnan och titta på min samt massor med andra feta bmws samt titta på alla andra feta bilar som kommer närvara!
Eftersom jag i grund och botten är ifrån Västerås/Västerås trakterna så självklart ska man dit men det är några små saker som ska göras innan.
Det jag ska göra kommer jag göra den 24e då jag då har tillgång till billyft så sakerna görs mycket lättare då!
Var ute och mätte avståndet mellan skörmkant och ovansidan på däcken nyss. Siffrorna jag fick var. Fram: 12mm Bak: 10mm
Bak kommer jag låta vara orört eftersom jag har drygt 3mil till jobbet samt att sänker jag mer kan jag inte åka 2 i bilen . Då skrapar det för mycket. Så denna höjd är jätte bra!
Men fram ska den ner lite till och det kommer jag fixa nästa vecka! Den kommer åka ner drygt 4-6mm fram. Går jag lägre tar däcken i när jag svänger fullt. Så det betyder att jag kommer skruva ner bilen kanske 4-5 varv. Varje varv är ungefär 2mm så jag skruvar ner den mer än så och sen höjjer jag med hjälp av fjädern så den blir hårdare så jag inte fjädrar in däcket i skärmkanten. samt så kommer jag måla om min grill. Den är dippad men eftersom det var första gången jag dippade så gjorde jag självklart fel. Jag lät varje lager torka innan jag la på nästa lager och då får man, som även jag fick, som små kratrar i färgen samt att den blir nöstan lite gråaktig. Så jag läste lite och det jag gjorde fel var att man ska egentligen lägga dom 2 sista lagerna tjockt och blött. Så vi säger att man ska måla 5 lager då ska man lägga 4e tjockt sen lägga 5e tjockt medans färgen är lite halvblöt. Då får man ett finare resultat samt att man får mer glans i det hela när det väl torkar.
Så det är vad som kommer ske nästa vecka inför "Hälla Träffen"
Fy skäms på mig för att jag inte uppdaterat här på ett tag nu...
Men jag har fått lite gjort med bilen men känns som att jag mer tacklat motgångar.
Detta är det jag gjort medans jag varit frånvarande! kan tillägga att jag även planerat lite framtida köp som kommer komma här i Juni så håll utkik!
Börjar med det första: Jag satt och klurade och bråkade väldigt länge för att få Surfplattan att fungera i bilen. Program som la av för mig. program som inte fungerade som dom skulle. Och plattan som vägrade spela högkvalitets musik av någon anledning, ljudet ut var skit...
Men efter att ha bråkat med diverse program så köpte jag en 2-din stereo istället och en passande ISO kabel för att slippa klippa och ha mig i original kablarna!
Stereon är inte ditsatt ordentligt på denna bild. allt är fixat nu så det finns inga mellanrum osv!
Detta har jag inga bilder på tyvärr men fick lov att både modifiera luft tunneln bakom stereon samt modifiera själva original Stereo/AC hållare. Det är som en 2-din ram fast med en hylla i mitten som man fick lov att såga bort och efter det så fick allt plats hur bra som helst!
Allt gick spidigt med att koppla in allt och sen helt plötsligt så fick jag bara ett väääääldigt svagt ljud från höger sidan. Funkar kanon med original stereon... Men håller på brottas med detta just nu.
Det andra: Har tyvärr inga bilder på detta heller...
Men jag har kopplat in Slutsteg samt Baslåda i skuffen. Så nu pumpar min baslåda i harmoni med H/K Lådan. Gött med 3 baselement!
Kopplade först in allt och såg till att allt var kopplat som det skulle men fick inget ljud ur Slutsteget. Detta steg tog jag ur min gamla bil och jag kom ihåg att man tvungen att ge det en kyss med handflatan för att få det att hoppa igång. Är något som är glapp inuti steget.
Men jag visste att detta skulle irritera mig så jag drog iväg till NetOnNet och köpte mig ett Andersson steg. Kopplade in det och allt fungerar suveränt! För att vara ett ganska billigt steg så är det väldigt bra. har haft ett Blaupunkt steg innan och detta är mycket mycket bättre!
Kommer antagligen koppla in resterande högtalare till slutsteg osv för att få ett så mäktigt ljud som möjligt!
Det sista, Tredje Saken:
Bilen blev nedskickad i backen fram!
Den tog i skärmarna först när jag rattade fullt så fick höjja den ungefär 1-2mm (Ej höjd på bilden) men har ställt hårdheten så pass mycket på fjädrarna så han fjädrar knappt något så jag får ha skärmarna hela och snygga.
Sen en liten bonus! Skaffade mig även en liten klibba som åkte dit på framrutan!
Jag gillar verkligen det stilrena med att ha en platta som huvudenhet. Men jag tror jag kommer hålla kvar i den jag har nu eftersom jag ska plocka ur H/K steget samt alla högtalare för ska få bättre ljud i bilen.
Ett original H/K system är allt annat än dåligt och det ger ifrån sig väldigt bra med ljud. Men eftersom jag vill ha det där extra som det tyvärr inte levererar så kommer H/K högtalarna ryka och ersättas med nyare, fräschare och allmänt bättre högtalare
Dentar skrev: Om du skall byta ut skrikarna i dörrarna så är jag intresserad av att köpa dom! sprängt båda mina hehe
Så som det ser ut nu kommer allt bytas ut! Men när det väl blir får vi se. Är massa andra saker utanför bilen som är prioriterade före just nu ny tyvärr... Men kan höra av mig till dig när det väl blir av så får vi se om du fortfarande är intresserad
Jisses! Nu har man verkligen inte uppdaterat här på vääääldigt länge...
Men inget har stått still! Har hållt på för fullt med vissa saker samt väntat på prylar hit och dit!
Det som har hänt sen jag sist uppdaterade är det att jag har införskaffat mig ett slutsteg samt slängt i min 12" baslåda. Hade planerna på att plocka ur H/K systemet illa kvickt men efter att jag kopplat in alla baselement i dörrarna till mitt egna slutsteg där dom fick mer kräm så spelar dom mycket mycket bättre än innan. Detta betyder då att jag kommer hålla kvar i dessa ett tag tills jag hittar några som verkligen fungerar för mitt ändamål. Jag har även kvar original steget i bilen för det driver Alla skrikare samt dom små mellanregister högtalarna. Har tyvärr inga bilder på detta men en film finns istället! (Lyssna med lurar eller bra högtalare för rätt ljud)
Åkte även på det drygaste som finns i början av sommaren.. PUNKTERING! Dålig hjulinställning samt väldigt dåliga däck resulterade i att ena däcket gick åt skogen. Fälgen klarade sig men däcken såg ut som skit! Corden/Ståltråden? var framme på alla 4...
När jag tog av hjulet och satte dit nödhjulet testade jag att dippa den fälgen svart för att se hur det skulle se ut och jag gillade det verkligen! Men eftersom jag endast hade färg hemma för att göra en fälg så åkte den färgen av och allt ska göra ordentligt i framtiden!
Har även velat fram och tillbaka om hur jag vill ha grillen. Om jag ville köra helsvart, Helkrom, Kromkant med svarta gälar eller Svart kant med kromgälar. Efter mycket velade och tänkande så fick det bli kromkant med svarta gälar. Riktigt stilrent då jag även har kromlister runt rutorna så det bryter av väldigt bra.
Sen efter en veckas försening så fick jag även hem mina nya däck. Nu gick jag lite emot strömmen och skaffade mig Nankang NS-II istället för något större märke. Men efter att ha kört med dessa nu i stort sett varje dag, stadskörning, motorväg samt landsväg så måste jag säga att dessa däck är dom tystaste samt bästa däcken jag haft hittills. Har kört Hankook, Continental, Falken, Barum, Nokian och Achilles innan och dessa känns mycket bättre än alla dessa! Jag gick även stretch vägen med dessa. Blev såhär: Fram: 215/35 på 8" Bred Fälg Bak: 225/35 på 9.5" Bred Fälg Är riktigt nöjd över resultatet. Gjorde även en däckinställning när däcken byttes och nu är allt som det ska.
Efter att jag fick dit däcken så märkte jag ju att jag kunde sänka bilen mer bak eftersom nu tog inte däcken i skärmarna längre. Så nu är den botten sänkt bak! Går inte att skruva ner bilen nå mer än såhär och det tar inte i någonstans längre
Har även skaffat mig 4 nya centrumkåpor till fälgarna som sitter på. Lyckades få tag på dom via en kille som sålde på Facebook och snacka om att dom gjorde sitt på bilen!
Dom var aningen snyggare och fräschare än dom jag hade innan
Jag har lite prylar som står på inköpslistan. Helt nya bakljus eller enbart byta ut dom inre som sitter på luckan. Byta Emblemet på huven och skuffen. Fixa nya lyktglas. Köra en Resonator Delete istället för Muffler Delete. Tona rutorna. Baklucke spoiler/Läpp Bredare Spacers fram. Kanske 30mm istället för 15mm som sitter på nu!
Sen ska bilen iväg till en lackerare jag känner för att lacka en sak jag får hem snart och han ska även då fixa till den lilla rosten som finns på bilen och fixa upp lacken på den riktigt ordentligt!
Men just nu sitter jag och väntar på ett STOOOORT paket som ska komma! Mer om det kommer upp när jag fått hem prylarna Så håll er uppdaterade! Samt att även jag ska bli duktigare på att uppdatera den här tråden!
Jag har även vart på Westaroze Street Meet #2 och knäppt lite kort så kika in här: https://www.facebook.com/pages/M-G-Phot … 81?fref=ts Jag kommer fotografera på alla träffar jag närvarar på. Jag fotograferar även mer saker än bilar.
Kommer bli väldigt mycket bilder nu men det bjuder jag på för jag kom iaf ihåg att ta kort den här gången
Ett stoooort paket kom till dörren! Vad kan lura i detta?
M3 front, M3 dimljus, tonade sidoblinkers samt nya 5000k dimljuslampor (Som inte passade :o )
Den gamla fula i klarglas som inte höll tätt någonstans utan läckte in vatten som satan...
Här är den nya tonade! Riktigt mycket snyggare med tonade!
Dags att slänga dit nya fronten! Men först måste den gamla av! Här är den långa plastlisten borttagen och den nya fronten ligger och chillar lite i solen för att inta rätt form innan montering.
Fronten borta!
Aluminium plåten satt fast med massa plast clips som man var tvungen att klippa sönder med en tång för att få bort. När väl denna var borta var det bara att skruva dit den på bilen igen sen montera dit fronten efter.
Inpassning på G
Såja! Nu sitter den där. lite finjustering kvar bara för att få den att ligga i linje med skärmarna samt koppla in dimljus och annat kul som tutor osv.
Då var allt klart!
En snabb sväng till biltvätten blev det efter för att tvätta av alla fingeravtryck man lämnade med skitiga händer. Vad kul det var att se den full i avfettning för då smälter liksom fronten ihop med resten av lacken och man ser inte färgskillnaden lika tydligt.
Bjuder även på en liten bild
Nästa inköp blir Hamann Style Covers till dimljusen. Samt att bilen ska in på lack för att lacka fronten samt fixa till rost och stenskott. Kommer bli kalas när väl allt det är ordnat!