Extremt fuktig bil, Hjälp!

firrefisken
10 december 2014 · 108 Inlägg

Lite krångligt sätt att ladda upp bilder i forumstrådar det där, hade vaelat ha en "ladda upp fil" knapp ist.

nåväl, här är bilden på kupéfiltret. Bör det bytas? https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209177/209177-1bc281fde7097d35b63a95d8f75fe2f1.jpg

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 december 2014 · 13 743 Inlägg

ser rätt sunkigt ut.. ser dessutom väldigt blöt ut på högersidan.. högersidan på bilen så klart för att förtydliga mig....   inget ovanligt att avrinningen fungerar dåligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
10 december 2014 · 10 388 Inlägg

Skulle byta kupéfilter, och samtidigt plocka lös hållaren till detta och se till att få ut allt "guck" som ev. finns på högersidan (av bilen...till vänster på bilden; mellan kupefilter och skärm)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
firrefisken
10 december 2014 · 108 Inlägg

Så med andra ord bör jag byta ut det? Är det jag har ett kolfilter tro, för det är ju lite gråaktigt?

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
it_mutt Avstängd
10 december 2014 · 10 388 Inlägg

firrefisken skrev:
Så med andra ord bör jag byta ut det? Är det jag har ett kolfilter tro, för det är ju lite gråaktigt?

Inte omöjligt.

Gå in på mekonomen (eller liknande) och knappa in ditt registreringsnummer så får du nog reda på det (om det inte står i instruktionsboken eller servicehäftet)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 december 2014 · 13 743 Inlägg

man ska byta filtret ganska ofta..  ett igensatt filter är som att be om fukt problem.

men tycker det ser väldigt blött ut kände du på det?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
firrefisken
10 december 2014 · 108 Inlägg

Verkar vara kolfilter. Ska köpa nytt filter å sätta i å se om fukten minskar/försvinner.

Ja, det var typ genomblött. Förmodar att det inte ska vara det eller?

Senast redigerat av firrefisken (10 december 2014)

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
it_mutt Avstängd
10 december 2014 · 10 388 Inlägg

firrefisken skrev:
Verkar vara kolfilter. Ska köpa nytt filter å sätta i å se om fukten minskar/försvinner.

Ja, det var typ genomblött. Förmodar att det inte ska vara det eller?

Som sagt; lossa hållaren (om det behövs) och se om där är guck och bråte till höger (igen; vänster på din bild, ut mot skärmen) när du ändå är igång. Hållarna brukar sitta med 2-4 muttrar så det är inget som är något avancerat smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
firrefisken
10 december 2014 · 108 Inlägg

Ja, får göra det med. Förresten, om filtret BARA är blött, kan man låta det lufttorka och sätta i det igen efteråt eller är det lika bra att byta då? Den som spar han har liksom tongue

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
it_mutt Avstängd
10 december 2014 · 10 388 Inlägg

firrefisken skrev:
Ja, får göra det med. Förresten, om filtret BARA är blött, kan man låta det lufttorka och sätta i det igen efteråt eller är det lika bra att byta då? Den som spar han har liksom tongue

Jag hade nog bytt iaf. Nu vet jag visserligen att vissa kolfilter är rent grisigt dyra (är det tokdyrt i sverige, ta en titt på tyska ebukten).

Men huruvida det faktiskt går att "torka ur" dessa med bra resultat, vågar jag inte uttala mig om. Möjligt att det funkar om man bakar det i ugnen på 75c en timme eller något

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
firrefisken
10 december 2014 · 108 Inlägg

Fanns kolfilter på biltema för 200 kr, om det löser fuktproblemet är det helt klart värt det.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
it_mutt Avstängd
10 december 2014 · 10 388 Inlägg

firrefisken skrev:
Fanns kolfilter på biltema för 200 kr, om det löser fuktproblemet är det helt klart värt det.

Jag tror inte det är den enda anledningen (om det nu är sådana mängder som det varit tal om tidigare i tråden), men det gör säkert sitt till.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
firrefisken
11 december 2014 · 108 Inlägg

Nej självklart inte, men det ger en aning förbättring så skadar det ju inte. Får ta å lista om i dörrarna, men får bli i samband med rostlagning under vintern.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 december 2014 · 13 743 Inlägg

it_mutt skrev:

firrefisken skrev:
Fanns kolfilter på biltema för 200 kr, om det löser fuktproblemet är det helt klart värt det.

Jag tror inte det är den enda anledningen (om det nu är sådana mängder som det varit tal om tidigare i tråden), men det gör säkert sitt till.

nej exakt felet är garanterat att det är stopp i avriningen vid på båda sidorna av fågelbadet.

ingen mening att göra något förens man kollat att avrinnigen fungerar  gör rent på båda sidorna ta sen och spola vatten och kolla att verkligen det rinner ur ordenkligt annars är det meningslöst att byta filter..


detta är ett v.a.g standard problem så inget konstigt

det har helt enkelt legat och gottat till sig och nu blivit jord har man otur är det stopp hela vägen ner till skärmarna och skärmarna är säkert fulla med skit också  så ingen nackdel att ta bort innerskärmarna mot dörrarna och göra rent där. för där är det garanterat fullt med jord och bös

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
firrefisken
11 december 2014 · 108 Inlägg

Fågelbadet är det utrymme där kupéfiltret sitter? Mekar inte så ofta på bilen så är lite nybörjarklang på mig.

Och innerskärmararna är de skärmarna som sitter i hjulhuset?

Satt å läste på en av länkana jag fick tidigare å snappade upp detta "You can tell if its the seals cos you'll have water on the sills when you open the doors." och det händer varje gång jag öppnar dörrarna efter att det regnat så ser ut som jag får fullt upp i garaget framöver...

Senast redigerat av firrefisken (11 december 2014)

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
tobbeh78 !
11 december 2014 · 543 Inlägg

Är dina mattor under gummimattorna blöta?

Vatten kan även ta sig in via bakluckan, dörrarna, kupéfilteret etc..

Väldigt vanligt att listen runt dörrarna fylls med vatten, på min Leon -01 så droppar det alltid några ml vatten efter det tex regnat, man ska tydligen kunna skära listen med ett rakblad, har inte testat detta själv än, jag har gjört det till en vana att öppna dörrarna och släppa ut vattnet när jag tar bilen (lat som jag är..).

Trött och bitter?? javisst!
firrefisken
11 december 2014 · 108 Inlägg

Nepp, dom är torra som tur är. Ja, verkar vara vanligt tongue Hade hellre grejat med detta när det är varmt å gött i garaget men får bli kallt vinterfix i brist på annat. Kan man inte bara kleta på en massa silikon över den befintliga listen, borde ju gå även om det inte är snyggt xD

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
tobbeh78 !
11 december 2014 · 543 Inlägg

vet ej, har som sagt inte brytt mig så mycket då jag inte har något större problem.. tongue

Trött och bitter?? javisst!
norrbo82
7 april 2015 · 6 Inlägg

jag har ett problem med min bmw 520 (e34)
det kommer ingen luft från fläktarna och jag hör inte att det låter nå "hör dåligt" måte jag byta ut hela fläktsystemet eller ?
//skogsmulle

volvo= vid olycka lämna vraket omedelbart
Slash Saabifierad
8 april 2015 · 2 026 Inlägg

norrbo82 skrev:
jag har ett problem med min bmw 520 (e34)
det kommer ingen luft från fläktarna och jag hör inte att det låter nå "hör dåligt" måte jag byta ut hela fläktsystemet eller ?
//skogsmulle

Kolla säkringarna till en början, alltså den eller de som rör fläkten.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang