Volvo 745 2.0L 16V Turbo, "Operation Volvo Original"

En Volvo 745 från 1990, motorn är B204GT. En 16v turbo på 2L vilket utvinner hela 200hk. En bil som ska renoveras, både motor, chassi, exteriör och interiör med enbart volvo original detaljer till det mån det går! :) Följ med på min resa till en mycket ståtlig och vacker volvo kombi i det utförande det bör vara, Original! :)
  • 85 Följare
  • 46 892 Visningar
  • Projektet avslutat 8 mars 2016
TurboRiddarn
23 juli 2015 · 102 Inlägg

mazdalover skrev:
det borde väll sitta någon backventil på slangen som går till insuget, som motverkar att du får ner laddtryck i vevhuset de hållet. kollat den?

Intressant, det sitter ingen backventil där emellan. Någon som ruvar på volvo sprängskisser över insuget/vevhusventilationen till en b204ft/gt?
I annat fall blir det ett besök hos min volvohadlare när de kommer tillbaka från semestern smile

gjutarolle
23 juli 2015 · 669 Inlägg

TurboRiddarn skrev:

mazdalover skrev:
det borde väll sitta någon backventil på slangen som går till insuget, som motverkar att du får ner laddtryck i vevhuset de hållet. kollat den?

Intressant, det sitter ingen backventil där emellan. Någon som ruvar på volvo sprängskisser över insuget/vevhusventilationen till en b204ft/gt?
I annat fall blir det ett besök hos min volvohadlare när de kommer tillbaka från semestern smile

Tror inte de sitter nån backventil, på min fk sitter de ingen på vackum slangen iallafall

TurboRiddarn
24 juli 2015 · 102 Inlägg

Har också för mig att det inte ska sitta någon backventil som t.ex saab har på sina 9-3or vad jag vet.
Hitta lite skisser på google och hittar inget om någon backventil så antar att det inte ska finnas.

http://s7.postimg.org/kxworu2p7/GR_52331.jpg
http://s8.postimg.org/5q3bxuy85/GR_63833.jpg

Kört lite mer med bilen och nu drar den inga större mängder olja i vart fall (vad man kan se på stickan), kanske var att alla kanaler behövdes fyllas upp/ var för tunn olja eller något.
Ska investera i en front inom kort och montera dit det. gör allt klart för en bes och ser hur det går helt enkelt.
Jag kör vidare trots det lilla övertrycket om kompprovet visar sig vara godkänt, ska mätas under morgondagen.
Ibland kanske man kan ha tur och den lagar sig själv med tiden.. roll

mazdalover
24 juli 2015 · 542 Inlägg

värkar som volvo inte har den metoden av vevhusventilation med backventil.
kan ju vara så enkelt att dina kolvringar inte hunnit täta ordentligt, och därmed läckt förbi tryck ner i vevhuset. då brukar det avta när dom är ordentligt inkört.

i övrigt bra jobb med renoveringen av motorn.

TurboRiddarn
29 juli 2015 · 102 Inlägg

Nu har jag kunnat göra ett kompressions prov!
Jag går rak på saken helt enkelt, 1ans cylinder räknat från närmst kamremmen och i BAR skala, så alla är med.
Återupprepa processen på alla cylindrar utan minsta "differens"

Cylinder 1: 9,1
Cylinder 2: 8,5
Cylinder 3: 8,9
Cylinder 4: 8,7

Original kompressions rotation "på pappret":  8,2:1


Tändstiften såg exakt lika ut som på bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-5d4b5e5fe2f6c306888379de621eb17b.jpg

Kört rätt precis 20 mil sedan första start.

Input på detta, 9,1 som högsta och 8,5 som lägst för stor skillnad?

mazdalover
29 juli 2015 · 542 Inlägg

blanda inte ihop kompressions förhållande och kompressions tryck. det du mäter med mätaren är trycket.

8,2:1 är hur mycket i förhållande till volymen den trycker ihop.
alltså så luften som kommer in trycks ihop 8,2 gånger.

tryck får du fram med en kompressionmätare. den mäter bara trycket du får i cylindrarna. mätningen ska göras med gaspedalen i golvet.

Senast redigerat av mazdalover (29 juli 2015)

gjutarolle
29 juli 2015 · 669 Inlägg

Japp som sagt man får fram tätheten med komp provade, värdena verkar inte så tokiga, du testade inte för nöjes skull med lite olja i loppen?

TurboRiddarn
1 augusti 2015 · 102 Inlägg

mazdalover skrev:
blanda inte ihop kompressions förhållande och kompressions tryck. det du mäter med mätaren är trycket.

8,2:1 är hur mycket i förhållande till volymen den trycker ihop.
alltså så luften som kommer in trycks ihop 8,2 gånger.

tryck får du fram med en kompressionmätare. den mäter bara trycket du får i cylindrarna. mätningen ska göras med gaspedalen i golvet.

Dethär hade jag igen aning om! Hade inte pedalen i botten för den delen. Får göra om provet antar jag!
Vad bör ett kompförhållande 8,2:1 ge ut i BAR när man mäter det med en klocka?

Provade inte med någon olja då jag trodde det inte var "helt åt skogen", kan göra det i samband med nytt kompprov.

andreas_1996
1 augusti 2015 · 951 Inlägg

väldigt bra jobb du har gjort med motorn smile synd med problemmet hoppas det löser sig smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
mazdalover
3 augusti 2015 · 542 Inlägg

TurboRiddarn skrev:

mazdalover skrev:
blanda inte ihop kompressions förhållande och kompressions tryck. det du mäter med mätaren är trycket.

8,2:1 är hur mycket i förhållande till volymen den trycker ihop.
alltså så luften som kommer in trycks ihop 8,2 gånger.

tryck får du fram med en kompressionmätare. den mäter bara trycket du får i cylindrarna. mätningen ska göras med gaspedalen i golvet.

Dethär hade jag igen aning om! Hade inte pedalen i botten för den delen. Får göra om provet antar jag!
Vad bör ett kompförhållande 8,2:1 ge ut i BAR när man mäter det med en klocka?

Provade inte med någon olja då jag trodde det inte var "helt åt skogen", kan göra det i samband med nytt kompprov.

vad det ska vara för tryck i bar varierar beroende på vilken motor och motorteknik. det kan jag tyvärr inte svara på.
sen kan en massa tekniskt hokus pokus runt om tex kamaxlarnas värden och inställning, ventilspel mm påverka resultatet vad jag har förstått det som.

ut och mät igen och se vad du får. skriv upp vad du får då.
häll sedan ca 0,5 deciliter olja i varje cylinder innan du mäter dom igen.
får du högre då så visar det problem med kolvringar eller kolvar då oljan hjälper till att täta mellan kolv och cylinderväggarna.

ökar inte trycket med olja så brukar felet ligga bland ventil mekanismen. oftast otäta ventiler.
men även skruvat på bilar som inte har stängt ventilerna helt hundra pga trasiga hydrauliska lyftare.

men jag tror faktiskt du har problem med att kompressionen läcker förbi kolvarna och kolvringarna ner i vevhuset. men jag kan ha fel.

fortsätt bara kämpa. detta är en väldigt ovanlig spis vad jag förstått det som. mvh danne aKa mazdalover

TurboRiddarn
4 augusti 2015 · 102 Inlägg

Har gjort ett ny kompressionsprov med fullt öppet spjäll.
Mycket riktigt blev det skillnad och det blev där efter mycket tydligare skillnad på provet.

Cylinder 1: 10,5
Cylinder 2: 9,6
Cylinder 3: 10,0
Cylinder 4: 9,6

Mätt på kall motor som tidigare tester.

Prova också att hälla i en liten skvätt olja i 1ans cylinder, körde på starten utan stift så det flöt ut ordentligt, gjorde samma procedur och trycket blev botten på mätaren (20 BAR) vilket jag tvekar på stämmer..
Mätaren gick sönder efter det (förflyttad nål.). körde ut den cylindern ordentligt innan jag satte tillbaka stiftet.

Jag tänker inte ge upp denna kärra än! på tok för ovanlig att skickas till slummen, men nog blir man läss men så är det ibland smile

Ny accelerationsvideo från 0-140 har jag kokat fram, när man blev läss på kompprovet.. lol (oroa er inte, den var god varmkörd innan dess)
https://www.youtube.com/watch?v=G5B-XC4-WvM

mazdalover
4 augusti 2015 · 542 Inlägg

kanske råka hälla lite för mycket olja i när du skulle mäta. max 0,5 dl ska man ha i wink

TurboRiddarn
4 augusti 2015 · 102 Inlägg

mazdalover skrev:
kanske råka hälla lite för mycket olja i när du skulle mäta. max 0,5 dl ska man ha i wink

tog en medicinspruta på 80 ml, kanske var för mycket det med. hmm

mazdalover
4 augusti 2015 · 542 Inlägg

80ml är 0,8 dl så lite i ovankant. ta ca hälften nästa gång 40ml är alldeles lagom. har du för mycket i så trycks oljan upp i kompmätaren och vätska går inte komprimera som luft.

TurboRiddarn
5 augusti 2015 · 102 Inlägg

mazdalover skrev:
80ml är 0,8 dl så lite i ovankant. ta ca hälften nästa gång 40ml är alldeles lagom. har du för mycket i så trycks oljan upp i kompmätaren och vätska går inte komprimera som luft.

Känner mig riktigt dum måste jag säga, hur trött i mössan får man va? mad
jag återkommer med olja i loppen och med en ny mätare.
Den trycker inte alls lika mycket som den gjorde i början i alla fall, alltid något! roll

mazdalover
6 augusti 2015 · 542 Inlägg

om det har blivit mindre vevhustryck efter du kört lite så lutar det mot teorin att kolvringar och cylinderlopp helt enkelt var i behov av att köras in ordentligt för att täta.

kan vara så pass enkelt "fel"

gjutarolle
6 augusti 2015 · 669 Inlägg

mazdalover skrev:
om det har blivit mindre vevhustryck efter du kört lite så lutar det mot teorin att kolvringar och cylinderlopp helt enkelt var i behov av att köras in ordentligt för att täta.

kan vara så pass enkelt "fel"

Kan vara, har motorn körts in korrekt eller har de laddats på direkt?

TurboRiddarn
6 augusti 2015 · 102 Inlägg

gjutarolle skrev:

mazdalover skrev:
om det har blivit mindre vevhustryck efter du kört lite så lutar det mot teorin att kolvringar och cylinderlopp helt enkelt var i behov av att köras in ordentligt för att täta.

kan vara så pass enkelt "fel"

Kan vara, har motorn körts in korrekt eller har de laddats på direkt?

Fick gå på tomgången i 30 minuter om inte mer vid första uppstart, där efter körde jag lugnt i någon mil över 20, innan det börjades laddas på.
Var vid lite tuffare körning som jag då upptäckte högt vevhustryck. 
Som sagt har det minskat väldigt mycket de senaste få milen, såpass att det inte tryckt ut knappt märkbara mängder olja från vevhusburken.
Blivit mindre efter jag praktiskt taget har mosat hårt på varven här ute i bushen, går bra gör den dock!
Kopplade också in TCU idag för en liten stund sedan och körde, all elektronik fungerar nu! Gav
Markant skillnad blev det i vrid på bilen, var helt död innan 2500 varv och nu puttar den bättre än min chipade ltt smile

gjutarolle
7 augusti 2015 · 669 Inlägg

TurboRiddarn skrev:

gjutarolle skrev:

mazdalover skrev:
om det har blivit mindre vevhustryck efter du kört lite så lutar det mot teorin att kolvringar och cylinderlopp helt enkelt var i behov av att köras in ordentligt för att täta.

kan vara så pass enkelt "fel"

Kan vara, har motorn körts in korrekt eller har de laddats på direkt?

Fick gå på tomgången i 30 minuter om inte mer vid första uppstart, där efter körde jag lugnt i någon mil över 20, innan det börjades laddas på.
Var vid lite tuffare körning som jag då upptäckte högt vevhustryck. 
Som sagt har det minskat väldigt mycket de senaste få milen, såpass att det inte tryckt ut knappt märkbara mängder olja från vevhusburken.
Blivit mindre efter jag praktiskt taget har mosat hårt på varven här ute i bushen, går bra gör den dock!
Kopplade också in TCU idag för en liten stund sedan och körde, all elektronik fungerar nu! Gav
Markant skillnad blev det i vrid på bilen, var helt död innan 2500 varv och nu puttar den bättre än min chipade ltt smile

Skönt de löste sig tillslut då! Men va en svårinkörd motor :o
Meb vi får väl hoppas att den gick bättre en din chippade ltt redan innan, ska ju va 190hk i domma big_smilebig_smile

Elving_
26 oktober 2015 · 675 Inlägg

Bilen går bra? smile

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang