TurboRiddarn skrev:
mazdalover skrev:
blanda inte ihop kompressions förhållande och kompressions tryck. det du mäter med mätaren är trycket.
8,2:1 är hur mycket i förhållande till volymen den trycker ihop.
alltså så luften som kommer in trycks ihop 8,2 gånger.
tryck får du fram med en kompressionmätare. den mäter bara trycket du får i cylindrarna. mätningen ska göras med gaspedalen i golvet.
Dethär hade jag igen aning om! Hade inte pedalen i botten för den delen. Får göra om provet antar jag!
Vad bör ett kompförhållande 8,2:1 ge ut i BAR när man mäter det med en klocka?
Provade inte med någon olja då jag trodde det inte var "helt åt skogen", kan göra det i samband med nytt kompprov.
vad det ska vara för tryck i bar varierar beroende på vilken motor och motorteknik. det kan jag tyvärr inte svara på.
sen kan en massa tekniskt hokus pokus runt om tex kamaxlarnas värden och inställning, ventilspel mm påverka resultatet vad jag har förstått det som.
ut och mät igen och se vad du får. skriv upp vad du får då.
häll sedan ca 0,5 deciliter olja i varje cylinder innan du mäter dom igen.
får du högre då så visar det problem med kolvringar eller kolvar då oljan hjälper till att täta mellan kolv och cylinderväggarna.
ökar inte trycket med olja så brukar felet ligga bland ventil mekanismen. oftast otäta ventiler.
men även skruvat på bilar som inte har stängt ventilerna helt hundra pga trasiga hydrauliska lyftare.
men jag tror faktiskt du har problem med att kompressionen läcker förbi kolvarna och kolvringarna ner i vevhuset. men jag kan ha fel.
fortsätt bara kämpa. detta är en väldigt ovanlig spis vad jag förstått det som. mvh danne aKa mazdalover