3489
Sök

740 går dåligt varm

14 Inlägg
14 december 2014
Trådstartare
Tjena, jag har en 740 -88b med b230fs. Dock är det något problem.. När motorn har kommit upp i arbetstemp så går den RIKTIGT dåligt. Som att den får soppastopp. Länkar en video på hur den beter sig ( http://youtu.be/rif-bYKXfGg ) . Vi testade att byta LMM men det gav inget resultat. Så nu är min fråga, någon som har en aning om vad problemet kan vara? Tempmätare? Soppapump eller nåt helt annat? Tack på förhand.

//Fabian

Lastbilsmekaniker
5 291 Inlägg
14 december 2014
fazpzoderberg skrev:
Tjena, jag har en 740 -88b med b230fs. Dock är det något problem.. När motorn har kommit upp i arbetstemp så går den RIKTIGT dåligt. Som att den får soppastopp. Länkar en video på hur den beter sig ( http://youtu.be/rif-bYKXfGg ) . Vi testade att byta LMM men det gav inget resultat. Så nu är min fråga, någon som har en aning om vad problemet kan vara? Tempmätare? Soppapump eller nåt helt annat? Tack på förhand.

//Fabian

Säkert tempgivaren till bränsleboxen som är kass.

6 473 Inlägg
14 december 2014
Hej!
När bytte du fördelarlock, rotor, olja, oljefilter, luftfilter, senast?? Man byter dessa vis 1000mil eller oftare!

Kolla att alla slangar är hela! Kolla att insuget inte läcker (trasig packning)! Spruta på startgas!  Går motorvarvet upp så läcker det in tjuvluft!

Kolla också att  vattennivån i expansionskärlet inte varierar alltför mycket mellan kall och varm motor för då är topplockspackningen trasig.

Kolla att bägge bränslepumparna funkar! Du har en i tanken och en under förarstolens golv.

En fråga! Beter sig motorn även så när bränsletanken är full???
Senast redigerat av jaka54 (14 december 2014)

14 Inlägg
14 december 2014
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
När bytte du fördelarlock, rotor, olja, oljefilter, luftfilter, senast?? Man byter dessa vis 1000mil eller oftare!

Kolla att alla slangar är hela! Kolla att insuget inte läcker (trasig packning)! Spruta på startgas!  Går motorvarvet upp så läcker det in tjuvluft!

Kolla också att  vattennivån i expansionskärlet inte varierar alltför mycket mellan kall och varm motor för då är topplockspackningen trasig.

Kolla att bägge bränslepumparna funkar! Du har en i tanken och en under förarstolens golv.

En fråga! Beter sig motorn även så när bränsletanken är full???

Eftersom bilen är ganska nyinköpt har jag faktkskt inte koll på det, enligt förra ägaren skall motorn vara utbytt och renoverad...

Såg förut när jag var ute att den har dragit mycket vatten och att det inte finns något alls kvar i expansionskärlet, dock ingen antydan till vatten i oljan.

Hur ska jag kolla funktionen på pumparna på bästa sätt?

Svar på din fråga, tankade i en 40 liter samma dag som detta problem uppenbarade sig.. Men vet inte hur det är med fulltank.

Sök