6456
Sök

Audi s3 01:a dåligt laddtryck i växel 4,5,6 ???

471 Inlägg
23 december 2014
#21
2... De är inte säkert att den säger något, jag fick ingen indikation på att de va tändningen som var fel. De visade snarare på laddtrycksfel. Men som sagt, de va tändkablarna smile


101 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
#22
Ok. De är de nyare som har 1 va? Såg du det på kablarna bara genom att titta på de?
Senast redigerat av D_C (23 december 2014)

471 Inlägg
23 december 2014
#23
Tvärt om tror jag smile Tror de flesta nya har OBD2 men olika protokoll å så


471 Inlägg
23 december 2014
#24
jag vart förbannad så jag slet i kablarna så de kom en bit från motorn å ut och testade. Det vart märkbart bättre så jag inspekterade de mer noggrant och såg små sprickor på 3/4 kablar till spolarna. Lite eltejp så va de löst smile

(va lite förbannad för att jag tyckte jag bytt ut halva bilen å de felade än haha)


Trucker/Rocker
39 Inlägg
23 december 2014
#25
Det är OBD2 i min bil, jag har den som heter PRO.

Förresten så hade jag ryckningar på högre ladd, särskilt i uppförsbackar på min gamla A4. Då var det en spole som blitt dålig. Gick fint till en viss gräns men sen hängde den inte med längre och då ryckte den kraftigt. Släppte man så gick den bra sen igen.

Jag fick låna en spole som jag flyttade runt tills jag hittade den trasiga. Vill minnas att man inte såg vilken som var paj vid felkodsläsning, men det var en 97a så det kanske har blivit bättre efter det?

Friskt humör, sjuk humor.

471 Inlägg
23 december 2014
#26
Spolarna från våra årsmodeller va dåliga dessutom. Audi bytte ut dem gratis ett tag men inte längre tyvärr. Mina är från en 07a så de är bra smile Kan ju va det


471 Inlägg
23 december 2014
#27
Tror de va en dålig leverantör eller något, de hade typ två olika och ena va kass tongue


471 Inlägg
23 december 2014
#28
Du kan ju testa att köpa en tändspole på skroten å flytta runt och se om de blir nån skillnad. Eller göra som mig å köpa 4 pga lathet haha smile


101 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
#29
Börjar med felkod o tändspole. återkommer

101 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
#30
Jippie va billiga de va då .....

471 Inlägg
23 december 2014
#31
Har han gått långt kan du ju byta stiften när du ändå håller på kanske? Tyckte min gick bättre då jag gjorde de. Typ 900kr i sverige, hälften i tyskland. Kan va värt de smile


471 Inlägg
23 december 2014
#32
Tändspolarna kostar 250 spänn på skroten, de e väl inte så farligt? yikes


101 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
#33
På skroten, Men vet ju aldrig va man får där.

471 Inlägg
23 december 2014
#34
Är du osäker på vad du får så går de att mäta motståndet i spolarna typ. Förmodligen så lär de va mer hela än de dåliga S3 spolarna om du tar från typ en 07as Sharan som jag gjorde smile

Tändspolarna är ju som sagt ett vanligt fel på dessa.


Trucker/Rocker
39 Inlägg
23 december 2014
#35
Kolla här annars, de brukar ha bra priser. www.reservdelar24.se
Senast redigerat av BLASTbeet (23 december 2014)

Friskt humör, sjuk humor.

991 Inlägg
25 december 2014
#36
D_C skrev:
Den laddar inte bara 1 bar. Men om jag seg drar de högre växlarna stannar den där och rycker. Men det gör den inte om jag drar ut växlarna

Tjena.

Jag hade exakt samma problem som du har och det visade sig vara tändstiften. På höga varv laddade den fint,  gasade jag mjukt upp sås laddade den fint men så fort jag segdrog på 4:e, 5:e och 6:e vxl så ryckte den till och klippte.
Att byta tändstift räckte men jag skulle nog kolla på tändspolarna som brukar vara anledningen till att tändstiften tar slut så fort. Jag skulle kolla mappen så bilen inte går för snålt och förstör tändstiften.
Hoppas det löser sig för dig hur som helst!

Mvh


101 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#37
Tack för det svaret Wama! Ska titta på både tändspolar och tändstiften i helgen smile

991 Inlägg
29 december 2014
#38
D_C skrev:
Tack för det svaret Wama! Ska titta på både tändspolar och tändstiften i helgen smile

Meddela hur det har gått sen 😉


991 Inlägg
29 december 2014
#39
D_C skrev:
Tack för det svaret Wama! Ska titta på både tändspolar och tändstiften i helgen smile

Meddela hur det har gått sen 😉


101 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#40
Så det tog ett tag innan jag fick tummen ur men har inte haft tid.
Köpte en felkodsläsare på Biltema i helgen för VAG.
Den fungerade perfekt.
Den visar felkod P1593  ( 18001/P1593/005523 - Altitude Adaptation: Signal Out of Tolerance )

Possible Symptoms
## Unknown

Commentary

This is one of those fault codes where the ECU knows something is amiss, but cannot pinpoint the cause.

Possible Causes
## MAF sensor (G70) out of tolerance.
## Leak in intake system.
## Throttle position sensors (G187/G188) out of tolerance.

Possible Solutions
## Check MAF/replace MAF Sensor (G70).
## Check intake systems for leaks and repair.
## Check Throttle position sensors (G187/G188).

Den säger väl mer eller mindre att den inte kan peka op exakt vad som är fel.
Hade det misstänt så hade den visat det.
Alltså måste jag ha en läcka någonstans eller tror ni fortfarande att det kan vara stift och tändspolar?


Sök