Audi s3 01:a dåligt laddtryck i växel 4,5,6 ???

muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

2... De är inte säkert att den säger något, jag fick ingen indikation på att de va tändningen som var fel. De visade snarare på laddtrycksfel. Men som sagt, de va tändkablarna smile

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

Ok. De är de nyare som har 1 va? Såg du det på kablarna bara genom att titta på de?

Senast redigerat av D_C (23 december 2014)

muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

Tvärt om tror jag smile Tror de flesta nya har OBD2 men olika protokoll å så

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

jag vart förbannad så jag slet i kablarna så de kom en bit från motorn å ut och testade. Det vart märkbart bättre så jag inspekterade de mer noggrant och såg små sprickor på 3/4 kablar till spolarna. Lite eltejp så va de löst smile

(va lite förbannad för att jag tyckte jag bytt ut halva bilen å de felade än haha)

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
BLASTbeet Trucker/Rocker
23 december 2014 · 39 Inlägg

Det är OBD2 i min bil, jag har den som heter PRO.

Förresten så hade jag ryckningar på högre ladd, särskilt i uppförsbackar på min gamla A4. Då var det en spole som blitt dålig. Gick fint till en viss gräns men sen hängde den inte med längre och då ryckte den kraftigt. Släppte man så gick den bra sen igen.

Jag fick låna en spole som jag flyttade runt tills jag hittade den trasiga. Vill minnas att man inte såg vilken som var paj vid felkodsläsning, men det var en 97a så det kanske har blivit bättre efter det?

Friskt humör, sjuk humor.
Chevrolet Camaro Sport Coupé "FrankenFrog" (1971)
Buick Riviera "T.O.T.T." (1972)
muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

Spolarna från våra årsmodeller va dåliga dessutom. Audi bytte ut dem gratis ett tag men inte längre tyvärr. Mina är från en 07a så de är bra smile Kan ju va det

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

Tror de va en dålig leverantör eller något, de hade typ två olika och ena va kass tongue

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

Du kan ju testa att köpa en tändspole på skroten å flytta runt och se om de blir nån skillnad. Eller göra som mig å köpa 4 pga lathet haha smile

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

Börjar med felkod o tändspole. återkommer

D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

Jippie va billiga de va då .....

muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

Har han gått långt kan du ju byta stiften när du ändå håller på kanske? Tyckte min gick bättre då jag gjorde de. Typ 900kr i sverige, hälften i tyskland. Kan va värt de smile

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

Tändspolarna kostar 250 spänn på skroten, de e väl inte så farligt? yikes

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

På skroten, Men vet ju aldrig va man får där.

muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

Är du osäker på vad du får så går de att mäta motståndet i spolarna typ. Förmodligen så lär de va mer hela än de dåliga S3 spolarna om du tar från typ en 07as Sharan som jag gjorde smile

Tändspolarna är ju som sagt ett vanligt fel på dessa.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
BLASTbeet Trucker/Rocker
23 december 2014 · 39 Inlägg

Kolla här annars, de brukar ha bra priser. www.reservdelar24.se

Senast redigerat av BLASTbeet (23 december 2014)

Friskt humör, sjuk humor.
Chevrolet Camaro Sport Coupé "FrankenFrog" (1971)
Buick Riviera "T.O.T.T." (1972)
wama
25 december 2014 · 991 Inlägg

D_C skrev:
Den laddar inte bara 1 bar. Men om jag seg drar de högre växlarna stannar den där och rycker. Men det gör den inte om jag drar ut växlarna

Tjena.

Jag hade exakt samma problem som du har och det visade sig vara tändstiften. På höga varv laddade den fint,  gasade jag mjukt upp sås laddade den fint men så fort jag segdrog på 4:e, 5:e och 6:e vxl så ryckte den till och klippte.
Att byta tändstift räckte men jag skulle nog kolla på tändspolarna som brukar vara anledningen till att tändstiften tar slut så fort. Jag skulle kolla mappen så bilen inte går för snålt och förstör tändstiften.
Hoppas det löser sig för dig hur som helst!

Mvh

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
D_C
26 december 2014 · 101 Inlägg

Tack för det svaret Wama! Ska titta på både tändspolar och tändstiften i helgen smile

wama
29 december 2014 · 991 Inlägg

D_C skrev:
Tack för det svaret Wama! Ska titta på både tändspolar och tändstiften i helgen smile

Meddela hur det har gått sen 😉

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
wama
29 december 2014 · 991 Inlägg

D_C skrev:
Tack för det svaret Wama! Ska titta på både tändspolar och tändstiften i helgen smile

Meddela hur det har gått sen 😉

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
D_C
2 februari 2015 · 101 Inlägg

Så det tog ett tag innan jag fick tummen ur men har inte haft tid.
Köpte en felkodsläsare på Biltema i helgen för VAG.
Den fungerade perfekt.
Den visar felkod P1593  ( 18001/P1593/005523 - Altitude Adaptation: Signal Out of Tolerance )

Possible Symptoms
## Unknown

Commentary

This is one of those fault codes where the ECU knows something is amiss, but cannot pinpoint the cause.

Possible Causes
## MAF sensor (G70) out of tolerance.
## Leak in intake system.
## Throttle position sensors (G187/G188) out of tolerance.

Possible Solutions
## Check MAF/replace MAF Sensor (G70).
## Check intake systems for leaks and repair.
## Check Throttle position sensors (G187/G188).

Den säger väl mer eller mindre att den inte kan peka op exakt vad som är fel.
Hade det misstänt så hade den visat det.
Alltså måste jag ha en läcka någonstans eller tror ni fortfarande att det kan vara stift och tändspolar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang