Lastbilskort Intensiv!

1985chriss
27 december 2014 · 5 Inlägg

Hej

Jag är ny här på forumet och tycker inte jag hittar nog vettig information i denna frågan på nätet!



Just nu går jag i tankarna på att ta lastbilskortet och då tänker jag på en intensivkurs med lektioner och uppkörning som varar max en vecka vart som helst i sveriges långa land.

Är det någon som har erfarenhet av intensivkurser för lastbil vart som helst i Sverige?

Finns det någon stad eller kommun som är bättre eller sämre än något annan med tanke på uppkörningen?

Pris?


Jag är tacksam för all hjälp



mvH


Christer cool

aqulio
27 december 2014 · 1 146 Inlägg

ett tips är kolla med af dom kan säkert hjälpa dig smile
genom att det är en utbildning

Janneutanb
27 december 2014 · 7 272 Inlägg

Vill du arbeta med att köra lastbil så har du lite mer än bara kortet du behöver.

CarpeDiem German Engineering
28 december 2014 · 9 082 Inlägg

aqulio skrev:
ett tips är kolla med af dom kan säkert hjälpa dig smile
genom att det är en utbildning

Är det inte svårt att få lastbilskort via Arbetsförmedlingen?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 december 2014 · 3 730 Inlägg

CarpeDiem skrev:

aqulio skrev:
ett tips är kolla med af dom kan säkert hjälpa dig smile
genom att det är en utbildning

Är det inte svårt att få lastbilskort via Arbetsförmedlingen?

Det beror på vilket humör dom är på. Går ej att svara på generellt. Ibland finns öppen utbildning utan deltagare och då erbjuds det til l i stprt sett vem som helst. En vecka senare är det snudd på omöjligt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
TurboAnton Team VeboTrim
28 december 2014 · 322 Inlägg

Du lär inte ta lastbilskort på en vecka. Vill du jobba som lastbilschaffis behöver du YKB som ligger på typ 180 timmar eller nått sånt om du är över 21. Ska inte säga att det inte finns men har svårt o tro att det finns intensivkurser. Brukar ligga runt 20veckor typ om du går via en trafikskola.

Team VeboTrim @ Facebook
CarpeDiem German Engineering
28 december 2014 · 9 082 Inlägg

Dessutom så är väl YKB en separat kurs, om jag har förstått det rätt?

Mer om YKB efter lite sökning på google smile

"Utbildningen finns i tre olika utföranden:

1. 280 timmar (under 21år)

För dig som ännu inte fyllt 21 år gäller en grundläggande kurs på 280 timmar som innefattar teori och 20 timmars körträning.

2. 140 timmars grundutbildning

Du som fyllt 21 år har möjlighet att gå en kurs på 140 timmar som innefattar samma innehåll som grundkursen men den har högre studietakt och är därigenom kortare tidsmässigt. Den kursen innehåller minst 10 timmars körträning.

3. Sju timmars årlig utbildning

Den som redan hade sin C-kortsbehörighet innan reglerna infördes, har "hävdvunna rättigheter" att fortsätta att köra som vanligt. Inom en sjuårsperiod måste man dock komplettera sin kunskap. Kursen för vidareutbildning är 35 timmar lång, eller sju timmar per år."

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
1985chriss
28 december 2014 · 5 Inlägg

Hej

Jag har ykb och mycket körerfarenhet från buss.

Min plan är att ta teorin själv och hiva mig på en intensivkurs med 10 lektioner eller nåt sånt.

Är det någon som har erfarenhet av intensivkurser för lastbil och hur lång tid det tar?


Mvh

Christer

TurboAnton Team VeboTrim
28 december 2014 · 322 Inlägg

Har du YKB för buss ? Det är inte samma för lastbil.

Team VeboTrim @ Facebook
TurboAnton Team VeboTrim
28 december 2014 · 322 Inlägg

Men vad jag kan googla mej fram så finns det intensivkurser på lastbilskort och dom ligger på 3-4veckor på heltid. Exkl YKB.

Team VeboTrim @ Facebook
Mervolic Yawn...
28 december 2014 · 3 151 Inlägg

Jag ska gå en intensivkurs i Bollnäs framåt våren, har dock inte i huvudet var exakt eller hos vilka. Dock är det ju inte möjligt att arbeta som lastbilschaufför efteråt, utan det är enbart för att få köra lastbil lagligt. Jag jobbar inte för ett åkeri så inget krav på YKB för mig, utan det är enbart för att få köra tyngre fordon på min arbetsplats.

1985chriss
28 december 2014 · 5 Inlägg

TurboAnton skrev:
Men vad jag kan googla mej fram så finns det intensivkurser på lastbilskort och dom ligger på 3-4veckor på heltid. Exkl YKB.

Hej

Oj ok 3-4veckor det var lång tid hur många lektioner er det? Jag har sett en del intensivkurser för 20000kr och cirka 10 lektioner tror jag, är dom också 3-4 veckor?

P.S
Jag har ykb både för buss och lastbil.

Mvh

Cg

1985chriss
28 december 2014 · 5 Inlägg

Mervolic skrev:
Jag ska gå en intensivkurs i Bollnäs framåt våren, har dock inte i huvudet var exakt eller hos vilka. Dock är det ju inte möjligt att arbeta som lastbilschaufför efteråt, utan det är enbart för att få köra lastbil lagligt. Jag jobbar inte för ett åkeri så inget krav på YKB för mig, utan det är enbart för att få köra tyngre fordon på min arbetsplats.

Hej

Hur lång tid tar den intensivkursen du ska på?
är det driver som håller kursen?

Jag förstår att arbetsgivaren betalar för dig men har du någon uppfattning om vad det kostar?

Hur många lektioner är det?


Mvh

Christer

Mervolic Yawn...
28 december 2014 · 3 151 Inlägg

1985chriss skrev:

Mervolic skrev:
Jag ska gå en intensivkurs i Bollnäs framåt våren, har dock inte i huvudet var exakt eller hos vilka. Dock är det ju inte möjligt att arbeta som lastbilschaufför efteråt, utan det är enbart för att få köra lastbil lagligt. Jag jobbar inte för ett åkeri så inget krav på YKB för mig, utan det är enbart för att få köra tyngre fordon på min arbetsplats.

Hej

Hur lång tid tar den intensivkursen du ska på?
är det driver som håller kursen?

Jag förstår att arbetsgivaren betalar för dig men har du någon uppfattning om vad det kostar?

Hur många lektioner är det?


Mvh

Christer

Jag har extremt lite koll på det du frågar, men jag tror det är fem heldagar, alltså en vecka. Och jag TROR det kostar runt 20-25 tusen. Sedan tillkommer nog uppkörning och andra kostnader utöver kursen.

TurboAnton Team VeboTrim
28 december 2014 · 322 Inlägg

1985chriss skrev:

TurboAnton skrev:
Men vad jag kan googla mej fram så finns det intensivkurser på lastbilskort och dom ligger på 3-4veckor på heltid. Exkl YKB.

Hej

Oj ok 3-4veckor det var lång tid hur många lektioner er det? Jag har sett en del intensivkurser för 20000kr och cirka 10 lektioner tror jag, är dom också 3-4 veckor?

P.S
Jag har ykb både för buss och lastbil.

Mvh

Cg

Vet inte riktigt. Googla mej fram bara. Men det stog runt 10 lektioner där också tror ja.
Prova o googla intensivkurs lastbil o den stad du bor i så finner du mer. smile

Team VeboTrim @ Facebook
666_Beast
28 december 2014 · 1 863 Inlägg

Gick intensiv i Smedjebacken på 2 veckor, dock så får man ju vänta på att det finns lediga uppkörningstider. Det kan ju inte körskolan styra så mycket över. Så för mig tog det drygt 6 veckor från början till slut.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Skytt
28 december 2014 · 26 Inlägg

Jag har precis gått en intensivutbildning på Driver i Bollnäs för C-kort.

Jag hade då körlektioner en vecka, måndag-fredag. Sen körde jag några lektioner dagen före uppkörning. Teorin gör man i princip själv med hjälp av böcker och prov på datorn.
Utbildarna är väldigt bra, bara positivt att säga om dem.

//Skytt

1985chriss
28 december 2014 · 5 Inlägg

Hej

Det här låter bra då får jag bara börja ringa runt och fixa en intensivkurs.

Är det lätt och få jobb idag som lastbilschaufför?

Kom gärna med mer information och upplysningar det är säkert många som är intresserade



Mvh

Christer

Gronwalls
29 december 2014 · 1 808 Inlägg

1985chriss skrev:
Hej

Det här låter bra då får jag bara börja ringa runt och fixa en intensivkurs.

Är det lätt och få jobb idag som lastbilschaufför?

Kom gärna med mer information och upplysningar det är säkert många som är intresserade



Mvh

Christer

Ja det är lätt att få jobb som lastbilschaufför, OM du har några års erfarenhet tongue

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
IceEyes Varningar: För många..
29 december 2014 · 2 552 Inlägg

Gronwalls skrev:

1985chriss skrev:
Hej

Det här låter bra då får jag bara börja ringa runt och fixa en intensivkurs.

Är det lätt och få jobb idag som lastbilschaufför?

Kom gärna med mer information och upplysningar det är säkert många som är intresserade



Mvh

Christer

Ja det är lätt att få jobb som lastbilschaufför, OM du har några års erfarenhet tongue

Precis som alla andra yrken med andra ord, förutom självmordsbombare möjligtvis wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang