Köpråd: Migsvets

Zmirro
30 december 2014 · 183 Inlägg

Tjenare!

Har suttit och kollat efter en vettig mig svets ett tag men hittar inte riktigt något och dessutom så är jag inte så välinsatt så är svårt att veta vad som är bra och vad som inte är bra smile

Det svetsen kommer användas till är väl ungefär diverse rostlagning, avgassystem och diverse andra hobbygrejer

Min budget ligger väl nånstans 6-7-8k typ, har inte riktigt bestämt mig beror på hur stor skillnad på kvalité det faktiskt är.

Krav: 3-fas och gas...?

Någon som har några bra tips?

Mvh, Zmirro.

BMW 330D "M-Performance" (2014)
Glesmark
30 december 2014 · 1 938 Inlägg

Personligen tycker jag 3fas, skillnaden kanske inte är så stor på en mag, men det är skillnad i bågen.
Frågan är vilka material dom diverse andra hobbygrejjerna är av, det styr hur stark svetsen behöver vara.

Hur som helst är det nog blocket om du ska ha en 150-200amp 3fas med tub för dom pengarna, sen kanske du vill ändra om den till 0.6mm tråd om du skall hålla på i bilplåt, då kostar tråden några hundringar och munstyckena ca 50lappen, sen lär du vilja ha en autobländande mask, dom ligger runt 1000lappen för en begagnad speedglas.

werd
30 december 2014 · 349 Inlägg

Letat længe efter en vettig 3fas svets, kollar blocket ofta och jag hittar då inget intressant før en billig peng... Oftast enfasare eller lastgamla 3fasare.
før 8tusen ungefær får du en bra esab 3fas från jula. Anvænde sånna på skolan jag gick. Enkel och kraftig sak!
Hade man råd skulle jag køpa en sån på direkten!

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Zmirro
30 december 2014 · 183 Inlägg

Snackade med polarn som jobbar på swedol idag och det verkar som att han ska lösa en svets åt mig! smile

Får köpa den på hans personalrabatt så de blir ett väldigt bra pris.

Det blir denna svetsen http://www.swedol.se/vt-1350.html . Kostar 10.7k inkl moms egentligen men jag får den för 8.1k inkl moms med hans rabatt så det är väl bara att tacka och ta emot hehe.

Speedglashjälm har jag redan en så det är lugnt smile

Enda jag skall fixa nu är gasflaska men vet inte riktigt om man ska köpa loss en eller hyra? Antar att det blir bäst att köpa loss en eftersom att jag troligtvis inte kommer svetsa jättemycket...?

Senast redigerat av Zmirro (30 december 2014)

BMW 330D "M-Performance" (2014)
norges02
30 december 2014 · 61 Inlägg

Køpte størsta esab svetsen på jule før 12000, haft den i 3-4 år nu, sjukt nøjd å helt klart værd varenda krona. Ingen mening å køpa billigt skit. De kostar me bra saker men jag kan lova att du har igen de många gånger om!!

BMW E30 325 (1989)
Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
zzr94092
30 december 2014 · 4 399 Inlägg

ska du inte svetsa så mycket så köp loss en egen flaska,för 30 år sedan så var det inte så dyrt med hyra,hade tre flaskor då enbart för hobbybruk,

_Thor_
30 december 2014 · 512 Inlägg

Satsa på en begagnad kvalitets-svets, typ Esab, Kemppi, eller liknande.

Det går att köpa billigt nytt men gör inte det! Man får vad man betalar för..

Zmirro
30 december 2014 · 183 Inlägg

Som sagt så blir det denna - http://www.swedol.se/vt-1350.html

Det är väl ingen skit direkt hoppas jag smile

BMW 330D "M-Performance" (2014)
_Thor_
30 december 2014 · 512 Inlägg

Nej, Migatronic är bra grejer, en sån har jag själv.

Men min kosta 3,500:- begagnad. ;-)

Glesmark
31 december 2014 · 1 938 Inlägg

Migatronic är bra skit, dom har hängt med en stund eller två, mest inom industrin vad jag sett.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang