Turbo M50Bxx, tips? nybörj.

RPM9
1 januari 2015 · 41 Inlägg

Tja
Läste nyss en artikel (om turbo konvertering, länkas nedanför) och började "leka med tankarna"smile. Då jag inte har någon större erfarenhet om turbo konvertering så skulle jag vilja ställa lite frågor! Tänker inte lägga ner 30k + utan tänker mer på snikbygge! smile

Läs "artikeln":http://www.danne.nu/bmwturbo/

Tips på Turbo/intercooler/spridare om jag ska följa han recept? Gärna som går att plocka från skroten... typ big_smile

Uppskattad/cirka effekt med hans recept?

Hur mycket pallar m50b20/m50b25 som oöppnad motor?

Någonting som borde göras på annat sätt än hans recept? Nackdelar, fördelar?

Senast redigerat av RPM9 (4 januari 2015)

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?
_Thor_
3 januari 2015 · 512 Inlägg

Börja med en 325/328 och montera en kompressor typ en M90 med IC, ladda 1bar och konvertera till E85 med nya spridare och 044 pump och sätt i ett Fekzen chip och du har 400hk!

Du bör dock förstärka bakvagnsinfästningen då det är en svag punkt på E36:orna och tål mer hk dåligt. Zf-lådorna och drivlinan bör dock hålla för upp till 500hk.

Kör kompressorn på en separat rem också så har du minimalt med jobb före varje besiktning.

RPM9
4 januari 2015 · 41 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Turboki … =9&w=3
Skulle det här funka bra?

15000kr

* Chip till M50B20/25.
* Grenrör, tillverkat i stål. Uttag för ext. wg.
* Turbo, T3/T4 52/58mm
* Intercooler, 2,5" ansl. 300x450mm cellpaket
* Dumpventil, 25mm, hybrid.
* Silikonslang, insug => lmm => intercooler med uttag för dumpventil
* Spridare, 441cc/3bar
* Bränslepump, GS340, passar i org. armatur.
* Oljetryckslang + adapter
* Svetsflänsar/rör till oljeretur
* Flexrör till downpipe, 2,5"
* Extern wastegate 38mm TiAL (kopia)
* 2x90g svartstål samt 0,5m rör till Wastegaten.

Dem anser att det går att få ut 400hk ur en m50b25 med detta kit.
Tänkte måste ju gå att få ut 300hk "safe" ur en m50b20 med detta kit?
Körde ihop en liknande setup själv med T3/T4 när jag satt å leta (kolla hur mycket det skulle kosta) men insåg att det kanske är mer värt att köpa detta kit?

Gissar ju själv att det är kina skit men tänkte att det kanske är en smart början ifall om man vill få lite "hum" om turbokonvertering. smile

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?
_Thor_
4 januari 2015 · 512 Inlägg

Du bör nog satsa på en bil med stor cylindervolym innan du lägger ned dyra pengar på att öka cylindervolymen ytterligare genom turbo-laddning. Glöm 320:an och kör på 325/328:an.

En 328:a på etanol behöver du bara ladda 0,5bar för att få 300hk ur^^. Det är väl att anse som säkert nog att köra varje dag med och inte bara till fint. (=

Var jag du skulle jag dock börja med att leta begagnade delar och bygga på den 320:a du har och sedan köpa en m50b25 när och om den ger upp och föra över till den.

Merzacl500
4 januari 2015 · 121 Inlägg

Skulle köra m50b25 med skärringspackning + arp då håller d till runt 500 whp ( och även mer )

Senast redigerat av Merzacl500 (4 januari 2015)

RPM9
4 januari 2015 · 41 Inlägg

_Thor_ skrev:
Du bör nog satsa på en bil med stor cylindervolym innan du lägger ned dyra pengar på att öka cylindervolymen ytterligare genom turbo-laddning. Glöm 320:an och kör på 325/328:an.

En 328:a på etanol behöver du bara ladda 0,5bar för att få 300hk ur^^. Det är väl att anse som säkert nog att köra varje dag med och inte bara till fint. (=

Var jag du skulle jag dock börja med att leta begagnade delar och bygga på den 320:a du har och sedan köpa en m50b25 när och om den ger upp och föra över till den.

Okej! Dock inte så sugen på att köra etanol, kör gärna så simpelt som "möjligt" till en början.smile Om man bygger en m50b25 på sidan om så kanske det skulle vara mer aktuellt. Men iden med börja på en "motor på sidan om" är en bra ide, dock inte världens största budget (vet att dem går att få tag i billigt men men...)  så tror jag ikke kommer bygga på två på samma gång! smile
Sen får vi väl se om det rasar men det är jag ändå beredd på, är ju inga "kvalitetsgrejor" man kommer använda smile

Vill ju som antagligen de flesta förstått undvika vanos. Dock inte super koll på vad jag exakt ska leta efter för att bli rätt, så vilka årsmodeller ska jag leta efter?
Läst om att låsa vanos men nog betydligt enklare att köpa en utan från början!

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?
RPM9
4 januari 2015 · 41 Inlägg

Merzacl500 skrev:
Skulle köra m50b25 med skärringspackning + arp då håller d till runt 500 whp ( och även mer )

Mmh egentligen! kanske värt att lägga till åtanke/"på listan"! Inte de effekterna som jag satsar på att komma upp i men är ju kul att ha en bil som håller! smile

Senast redigerat av RPM9 (4 januari 2015)

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
5 januari 2015 · 467 Inlägg

328an skulle ja aldrig ens tänka att turbokonvertera. sånt fall b25 med 2.8 liters vev. blocket från från 328an vinkar ju hejdå vid 0.1 bars ladd.

vill du hålla pengarna nere å du hittar en billig 320, kör på den. har du tankarna att när du är klar kanske vill bygga vidare, köp en b25.

som övre säger. skärringspackning å arp. så behöver du inte bry dig om innehållet.

RPM9
5 januari 2015 · 41 Inlägg

barenhoff skrev:
328an skulle ja aldrig ens tänka att turbokonvertera. sånt fall b25 med 2.8 liters vev. blocket från från 328an vinkar ju hejdå vid 0.1 bars ladd.

vill du hålla pengarna nere å du hittar en billig 320, kör på den. har du tankarna att när du är klar kanske vill bygga vidare, köp en b25.

som övre säger. skärringspackning å arp. så behöver du inte bry dig om innehållet.

Okej, tack för svar!

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang